Inför Piteå!


Inför mötet med Piteå i söndags var jag minst sagt kritisk över hur klubben såg på en träningsmatch i Kalix. Man valde att skicka en ordinarie formation och fylla dom resterande platserna med juniorer. Det fick jag äta upp då vi efter en tam insats förlorade med uddamålet. Piteås juniorer visade verkligen att man redan i år vill vara med och slåss om speltid i A-truppen.

I dag får vi chans till revansch när vi gästar LF Arena, för övrigt den nordligaste seriens klart finaste hall. Vi kan nog vänta oss ett betydligt bättre Piteå denna kväll då jag förmodar att man kommer till spel med sin ordinarie uppställning. I alla fall så ordinarie som den kan bli denna tid på året då säkerligen skador och sjukdomar stör även hos dem. Jag hoppas verkligen att ni förstod varför jag klankade ner på föreningen inför förra matchen, det var absolut ingen långvarig sågning. Det var förhoppningsvis ett engångsfall och samtidigt en känga åt förbundet som har bokat upp varje helg fram till jul.

I vanliga fall så älskar jag Piteå. Jag älskar staden, arenan, sportchefen och framförallt den filosofi man har på hur verksamheten ska bedrivas. Man är fruktansvärt bra på att slussa talanger vidare och man har fått i gång ett bra samarbete med både Luleå och Skellefteå. Va fan, jag tror till och med att jag har en hemlig förälskelse till "Ryo".

Piteå besitter seriens bästa målvakt, bästa backuppsättning och bästa förstaformation. Vill det sig väl kan årets säsong bli riktigt rolig och man kan förhoppningsvis vara med och pressa Asplöven ända in på mållinjen. Kan man få in en etablerad forward till så är nog sportchefen Patric Jonsson väldigt nöjd med sitt bygge. Kort och gott kan man säga att Piteå lyckats smyga med i bakvattnet denna gång. Att ingen nämner Piteå känns lite märkligt, tror det börjar bli dags att ta dom på allvar.

För vår egen del bestämdes det i går att vi kommer att skicka A-pojkarna till denna match då vi äldre anser att det är jobbigt att spela på bortaplan under försäsongen. Nej då, skojar såklart. Vi ser verkligen fram emot kvällens match och det blir säkert ett utmärkt tillfälle för oss att få träna på försvarsspelet. Piteå lär ju föra spelet, konstigt vore väl annars. Vi har en del skador och sjukdomar som ställer till det och kommer därför till spel med en rätt så tunn trupp. Missförstå mig rätt, inte dålig utan tunn. Sådana saker får man leva med, det kommer man inte undan med under en lång säsong. Det känns som att det är bättre att dom kommer nu än under seriespelet.

För oss ligger fokus återigen på försvarsspelet, offensiven har vi redan bevisat att vi klarar av. Men givetvis finns det självklart mycket att slipa på även där då det stundtals blir för mycket pucktransporter och lite väl smånätt spel. Att spela samman laget är det försäsongen är till för och allt eftersom kommer vi lära oss hur kedjekamraterna tänker. Gör vi en bra defensiv match och visar att vi börjar förstå hur vi ska spela blir åtminstone jag nöjd. Resultaten är inte av desto större vikt så här års utan det är prestationen man måste se till. En bra prestation innebär dock allt som oftast ett bra resultat, får väl hoppas på både och denna afton!

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: Fegon

Nu när försäsongen når sitt slut så ska försvarsspel och anfallsspel redan vara inövat, fastkilat och järnspikat. Specialuppställningarna är de också färdiga. Det enda som väntas såhär års är en "kick off", nej.. en "spelarsamling"... nej, för att tala klarspråk... en fest för att prata om sånt man annars inte vågar prata om. Huvudingrediensen till en lyckad säsong... :)



.... iallafall förr.

2009-09-09 @ 11:10:11
Postat av: Jimmy

Fegon:



Du har varit med förr märker jag =) På lördag ska spelet sitta och parningsdräkten vara på om ditt recept på en lyckad säsong gäller =)



Genrepet mot Asplöven på tisdag ska då alltså bli ett rejält fiasko, ett dåligt genrep ger en bra premiär!

2009-09-09 @ 11:36:29
Postat av: Fegon

Du har så rätt så, mästare Jimmy. Alla dessa framgångsrecept kommer bli en smet i genrepet, men... vad händer med smeten sen i premiären? jo, det blir en alldeles sagolik lyckokaka.



Väl mött : )

2009-09-09 @ 15:10:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0