Glödheta matcher!


Det har i kväll spelats tre stycken matcher runt om i div 1 Sverige, två riktigt intressanta och en av intresse endast för dom i östra Norrbotten.

Det var derbyfest i Arena Polarica i kväll då hemmalaget Asplöven gästades av ett formstarkt Kalix, tyvärr så orkade inte Kalix streta emot mer än under matchens tjugo första minuter. Asplöven har efter juluppehållet för första gången på länge haft en nästintill intakt trupp och det har även visat sig i målprotokollet, eller vad sägs om målskillnaden 24-3 på dom 2 matcher som har spelats, 12-3 i kväll!
En lysande siffra men tyvärr visar det samtidigt hur stora klyftorna är i denna div 1 serie, men Asplövens självförtroende lär det inte vara något fel på med tanke på hur många mål dom får göra framåt. Men hur reagerar laget när man möter en jämnbördig motståndare? Ökar motivationen då eller tycker man då det bara är jobbigt? Blir intressant att följa gränslagets jakt på allsvenskan, just nu är det väldigt svårt att bedöma dom då motståndet helt enkelt är för dåligt. Vi möter Asplöven på bortais nästa söndag, känns som att det kan gå lite snabbare nu än när vi sist var där!

Man hade denna kväll några poängstarka spelare i förstaformationen, Urban Omark 1+5, Joni Lindlöf 4+1 och Jarkko Pakisjärvi 0+4. Urban tar genom dessa poäng rygg på Andreas Nyberg i poängtoppen och det ser mer och mer ut som att Joni tar hem den åtråvärda skytteligatiteln. I Kalix så hade Andreas Wallgren konserverat den goda formen som han hade i Boden matchen då han även i kväll var inblandad i det mesta i Kalixs anfallsspel, 1+2 summerade han.

I allettan mellan har det varit två riktiga toppmatcher i kväll då Enköping gästade Surahammar och Valbo tog färjan över till ön för seriefinal mot Visby/Roma.

Om vi börjar med matchen Surahammar-Enköping så hade "Sura" inför detta möte två raka segrar medans Enköping kom med en seger på dom två inledande omgångarna i bagaget.
En svår match för gästerna då "Sura" alltid är starka i hemmahallen, man tog också ledningen med 1-0 genom Marcus Schelin (4 målet totalt i allettan för han) i den första perioden. Allt eftersom så jobbade sig dock Enköping in i matchen och kunde till slut dra ifrån och vinna med säkra 1-4 efter tre assist av poängkungen Ville JoLinder. En viktig seger för Enköping som nu är bra med i kampen om dom åtråvärda playoffplatserna.

I Visby så var det seriefinal då man gästades av Valbo, båda lagen hade full pott inför kvällens möte på ön. Visby är nykomlingar inför denna säsong och tappade i veckan sin stjärna Mike Ouellet till Tyskland, trots det så fortsätter man överraska då man i kväll via en 4-3 seger tog sin tredje raka seger. Jag skrev inför allettan att Visby inte kommer tappa många poäng i hemmahallen då publiktrycket är enormt och gästerna har en jobbig resa i benen, än så länge har jag så rätt så rätt. Starkt av Visby att vinna i kväll, dels så drog man på sig två matchstraff redan i första perioden och dels så var det ett otroligt starkt Valbo som kom på besök. Detta visar att Visby på allvar vill vara med och slåss om en playoffplats, kanske har vi här div ett:s skrällgäng nummer ett när vi summerar säsongen?

Jag måste berätta om mitt uttalande som jag hade i omklädningsrummet för några dagar sedan, vi satt och pratade J-VM och om Mikael Backlund. Jag sa då till målvaktsfantomen Jimmy Lundberg ungefär så här, " Jag sätter tusen spänn på att Mikael Backlund aldrig kommer spela i NHL, han har för dåligt huvud för det". I morse när jag slog på text-tv:n så hade han debuterat för Calgary, spelat ungefär tio minuter och haft ett par bra målchanser. Hmm, får nog efter detta verkligen revidera min åsikt om att man är ett hockeyorakel =) Tror jag i detta uttalande verkligen brände mina drömmar om att en dag bli scout, haha.

En annan dröm som jag haft sen jag var liten, ja förutom att bli NHL proffs då var att bli sportjournalist. Den drömmen lever ännu vidare, ingen tidning som behöver en sportreporter? Det kan väl du fixa Jesper, ni behöver väl folk till folkbladet?

Bara två-tre matcher kvar av lidandet för topplagen i denna serie, sen börjar det ni väntat på sen i augusti!

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: Christer S

Varför drar du inte igång en egen tidning som täcker serierna under elitserien? Täckningen skulle vara enorm, och med hjälp av skribenter över hela landet, skulle det bli en maffig och heltäckande information för alla intresserade.

2009-01-10 @ 11:39:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0