"The Mule"


Som bloggansvarig så vill jag börja med att säga att jag är evigt tacksam för den hjälp som jag har fått av Fredrik Glader för att kunna genomföra denna intervju. Om man ser till det stora hela så är detta helt klart det största som har hänt bloggen då jag genom detta för första gången kan erbjuda er läsare en egenkomponerad intervju med en av Sveriges för tillfället bästa spelare. Nu kör vi!

Bloggen har alltså förmånen att kunna publicera en intervju med Detroits slutspelsräv Johan Franzén som under sina år i NHL verkligen har etablerat sig i Detroit Red Wings. Han är en av dom stora byggstenarna i truppen och hyser genom sitt målskytte en stor respekt av dom övriga spelarna i ligan, dessutom så har en förmåga att höja sig när det verkligen gäller.

Här nedan så kan ni läsa den intervju som jag gjorde, kanske inte dom allra bästa frågorna men blev en aning stressigt att komponera ihop detta.
                            
                              


Hur kan ditt spel vara som natt och dag om man jämför grundserien med slutspelet?

Jag gillar att göra viktiga mål. Det kan du se även i grundserien på Game Winning Goals. Hatar att göra mål när matcherna redan är avgjorda till skillnad från de riktiga toppmålskyttarna i ligan.

Vem är ligans största trashtalker?

Sean Avery

Svensken Mattias Ritola som mestadels spelar med Grand Rapids i AHL, finns det hopp om att vi en dag får se honom som ordinare i Red Wings tröjan?

Ja det tror jag, han har hoppat in då och då med gott resultat.

Hur kan det komma sig att svenskar som åker över till NHL bara på något år bygger på sig så mycket muskler?


För min egen del så var det svårt att bygga muskler i Sverige för att man kör så otroligt hård försäsong att man inte kan återhämta sig.
Nu kör jag individuellt och försöker lyssna på min kropp. Har gått från ca fyra styrkepass till två och får mycket bättre resultat.

En försäsong för dig hemma i Sverige, hur kan den lite grovt se ut?

Tränar ca två gånger om dagen, 70% kondition med löpning och cykling.

Hur mycket och vad för fys kör ni under säsong?

Individuellt. Jag kör mest styrka i syfte att underhålla och mest rygg,bål och ben.

Trainingcampen ryktas vara stentuff, är det verkligen så?

Det är intensivt och mycket högt tempo. Matcher nästan varje dag, särskilt när man är rookie.


                           


Du som verkligen har slagit dig fram ur underläge, hur känns det egentligen att kväll efter kväll få möta dessa stjärnor? Blir det slentrian i även det eller är det som julafton varenda gång som pucken släpps?

Då och då blir det lite slentrian men då får man tänka på hur lyckligt lottad man är.
 
Ni är massor med svenskar i Detroit, har det varit en fördel om du ser tillbaka på dina år i ligan?

Det hjälpte mycket framförallt att komma in i livet i ett nytt land, sen är det alltid tryggt att ha några att kunna snacka med.

Om man ser till det ekonomiska så är det ju väldigt stora pengar som det handlar om, tryggar du din och din familjs framtid genom dessa år i ligan eller kommer du att vara tvungen att jobba vidare med något efter karriären?

Kommer nog att jobba med något, även om jag inte skulle behöva.

Har du några råd/tips till yngre killar som känner frustrationen av att ännu bara spela div 1 hockey?

Jag spelade Div 3 tills jag var 19 år så det är aldrig försent.


                           

Bloggen vill slutligen tacka Johan för att han ställde upp på detta och vill samtidigt passa på att lyckoönska honom och Detroit inför den stundande säsongen. Tack Johan, genom detta så växte du ytterligare i mina ögon! Lycka till i vinter och se även till att spela hem OS-guldet till Sverige igen!

Over and Out!
   

Kommentarer
Postat av: Micke

Riktigt häftigt att du lyckats styra upp en sånhär intervju...!

Keep it up Jimmy!

2009-08-21 @ 21:44:10
Postat av: M.O.R

I am very proud of you.......

2009-08-21 @ 22:41:47
Postat av: schneider

Mykcet bra intervju, roliga och intressanta frågor som ställdes! 5 av 5 toasters:)

2009-08-21 @ 22:55:01
Postat av: !

härligt

2009-08-21 @ 23:38:24
Postat av: Jonnne

Stort Jimmy!

2009-08-22 @ 08:42:20
Postat av: Kapten...

Grymt, riktigt grymt..

Hur ska du matcha denna??;p

2009-08-22 @ 14:58:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0