Piteå-Björklöven 0-2 skott: 12-33


Till en början så var det kul att se att nästan 500 personer hade sökt sig till LF Arena för att bevittna säsongens första träningsmatch. Man fick se ett hemmalag som stod upp bra emot ett betydligt mer meriterat Björklöven och för bloggens del så fick den mängder av frågor som det skall bli kul att framöver få svar på.

Annars var detta en typisk första match då det stundtals var världsmästerskap i missade passningar, dåliga mottagningar och felbeslut. Som alltid denna tid på året så utspelade sig matchen i ett alldeles för högt tempo för vad spelarna klarar av, precis som det ska vara med andra ord.

Om vi synar gästande Björklöven lite kort så känns dom otroligt profillösa för att kunna bli ett topplag i allsvenskan, förvisso så saknades trion Niklas Zetterström, Mattias Wennerberg och Fredrik Öberg i kvällens match och vi fick i stället se en del hungriga juniorer bekänna färg. Man börjar väl ändå redan nu se några tänkta formationer och jag tror att vi kommer att få se en spelare som Jonas Floberg i en ganska defensiv forwardsroll denna vinter. Målvaktssidan är helt klart stabil och nyförvärvet Aki Heino visade att han kommer att bli viktig på backsidan med sin sanslösa offensiv. Framåt så hade jag väntat mig mycket av Luleåförvärvet Viktor Lindgren men summerar hans insats som en stor besvikelse i mina ögon. Men där kan alla grön/gula fans vara lugn, han kommer att komma i gång så fort farten sitter under benen.

Asplövenbekantingen och tryoutspelande Ville Vikeväinen skötte sin uppgift exemplariskt och när man ser Villes spel så drömmer jag mig i väg till Ebba Gröns härliga rader "halt här får ingen passera". Ville var som alltid klockren i defensiven och kommer i takt med självförtroendet också att ta för sig mer offensivt. Matchen i kväll var helt klart ett steg närmare en permanent tröja om jag får sia lite. Tror inte bara det var jag som blev nöjd med det jag såg, tror även tränaren Kari Eloranta insåg att det var ett genidrag att ge Ville chansen.

Men nu till det mer intressanta hemmalaget som gjorde en stabil insats utan att lyckas skapa alltför heta chanser framåt. Det kan man inte heller begära när man möter ett så pass starkt lag som Björklöven ändå är. Jag satt under matchens gång och även under bilresan hem och funderade på en del frågor som dök upp om Piteås upplaga 09-10. Den känns i mina ögon långt ifrån komplett men samtidigt så har man en skön bredd att luta sig tillbaka på. Här nedan lämnar jag lite reflektioner över matchen.

- Blir verkligen Anton Edlund den offensiva backen som kan axla delar av Niklas Strandberg ?

- Piteås målvaktspar känns hur stabilt som helst, vilken match unge Filip Hjorth gjorde i kväll!

- Nyförvärvet Peter Rundblad såg riktigt bra ut, dom svårigheter som jag trodde jag skulle få se i defensiven såg jag inte ett spår av. Klockren under hela matchen!

- Peters backpartner Mattias Backman var fruktansvärt stor, när grejerna sitter på plats så kan han växa ut till en backgigant. Med den kroppsstorleken så vill jag ge det några veckor innan jag ger en rättvis bedömning.

- Kirunaspelaren Henrik Bergenström och Piteås Munkforsförvärv och kusin Victor Sundberg har en skrämmande lik skridskoåkning.

- Sist men inte minst den stora frågan, när blir Kent Lindberg klar? Hade jag varit sportchefen Patric Jonsson så hade jag signat upp honom direkt även om jag skulle sakna ekonomisk täckning. "Ragge" behöver en lekkompis och någon som föder honom med puckar. Hittar man inte en bra tredjelänk till förstakedjan så tror jag att Piteå kan bli för lättlästa längre fram på säsongen.

För att summera det hela en aning så kan man väl slå fast att matchen i kväll inte slår sig in i historieböckerna men man fick samtidigt en hel del funderingar och tankar att analysera. Piteå ser habila ut, kan man bara krydda till detta med en Kent Lindberg så har man även ett dödligt vapen i en högproducerande förstakedja. Det behövs om inte årets äventyr ska ta slut redan i allettan, det skulle kännas en aning onödigt då man förfogar över en så bred och stabil trupp. När Kents påskrift är fixad så kan sportchef Patric Jonsson lugnt luta sig tillbaka och njuta av ett väl genomfört jobb.

Det känns riktigt bra att det nu är i gång igen, nu väntar man bara på att själv få beträda den gyllenblanka isytan!

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: piit

Självklart känns inte Piteås lag komplett redan i början av augusti. Räknar kallt att minst 3-4st forwards kommer att ansluta under säsongens gång. Det här laget räcker dock för att komma topp fyra i grundserien. Backsidan är grymt stabil och håller mycket hög div.1-klass.

2009-08-11 @ 23:22:27
Postat av: Hanken

Om jag ska kommentera dina reflektioner så tyckte jag faktiskt besvikelsen var stor på Piteås Anton Edlund och just Victor Sundberg, som inte hade många rätt under matchen...



Nu är det första matchen så vi ska inte ta fram motorsågen, men en sak är klar Anton Edlund är ingen Niklas Stranberg.



Jag saknade en spelare som kan hålla i pucken i anfallszon hos Piteå. Mycket gnuggare och energispelare men lite lirare..



Håller du med mig Jimmy eller är jag ute och cyklar :-)

2009-08-11 @ 23:32:35
Postat av: Jimmy

Hanken:



Håller med dig fullt ut och han som kan hålla pucken är väl nämnde Kent..



Saknade också en eller några rutinerade rävar som kunde lugna ner och behålla pucken inom laget men är som sagt första matchen..



Så inte är du ute och cyklar Hanken, i sådana fall har du både hjälm och stödhjul =)

2009-08-11 @ 23:40:37
Postat av: ken moberg

undrar varför det är mindre publik i norr än söder..konstigt..norr producerar bättre unga spelare..sen vill spelarna söder ut..pratar inte pengar nu...utan genuit hockey kärlek..vad tror du..

2009-08-12 @ 01:30:14
Postat av: Ryo

Hanken: Jens Hellgren har alltid förespråkat en rak och fysisk ishockey. PHC kommer sannolikt spela en mer utpräglad "brunkarhockey", precis som man gjorde under "Bulans" tid, jämfört med hur man spelade förra säsongen.



Det är nog ingen som på allvar tror att Edlund skall kunna fylla ut tomrummet efter Strandberg. "Stralla" var helt enkelt i en klass för sig i den här serien och följaktligen den enda ur fjolårstrupperna som spelar Elitseriehockey i år. Istället hoppas PHC på att man skall kunna kontraktera Strandberg mot slutet av säsongen, om Skellefteå väljer att förstärka, och därmed mönstra både Edlund OCH Strandberg i laget.

2009-08-12 @ 09:31:34
Postat av: Jimmy

Ken Moberg:



Det kan finnas många anledningar till det bristande intresset, tror att många små faktorer tillsammans gör att intresset också ökar. I söder har man dessutom kunnat behålla "bittra fiende" tänket då det är många derbyn. Det är dessutom en jämnare serie i serie medans den här uppe är ganska förutsägbar.



Ryo:



Än viktigre att ha spelare som kan hålla puck om man förespråkar en rak och fysisk hockey. Än har då inte jag sett ett lag vinna matcher på att tacklas. För Ragges och Piteås skull så hoppas jag verkligen att Kent snart blir klar, han skulle vara en viktig pusselbit och en bra spets till den annars så breda och homogena truppen.

2009-08-12 @ 10:37:52
Postat av: Ryo

Jimmy: Det skulle vara Piteå då under Berglund och Rönnqvist ledning. Forechecking med tre spelare och skott i alla lägen, och man förlorade knappt en match i division 1.



Nåväl. Kent Lindberg och minst en klassforward till behövs i laget. Det verkar dock som att ett kontrakterande av Lindberg är mycket nära förestående nu.

2009-08-12 @ 10:56:04
Postat av: Qvintus

Kent är klar... :)

2009-08-12 @ 11:19:40
Postat av: Anonym

Tunga förluster för Asplöven Urban Omark slutar,Jimmy Danielsson till Växjö,och nu ryktas även Olov Lundqvist vara på väg bort.

2009-08-12 @ 12:35:45
Postat av: Anonym

Olov Lundqvist-ryktet känns ogrundat.

2009-08-12 @ 13:33:12
Postat av: Löven-Bloggaren

Jag håller inte alls med dig Jimmy när det gäller Ville. Tycker han gjorde en blek insats och ser inte riktigt storheten i honom. Visst, han släppte inte fram många, men så var det Åiteå som stod för motståndet och handen på hjärtat, hur många evttiga anfall hade dom. Jag hade personligen hellre satsat på att ge Jesper Eriksson och Nils Andersson mer speltid istället för att signa Ville. Han kan gott återgå till Asplöven om de nu tappar Bam-Bam.

2009-08-12 @ 15:11:54
URL: http://lovenbloggaren.wordpress.com/
Postat av: Jimmy

Löven-Bloggaren:



Ville är väl med för att inte släppa förbi någon och man kan väl inte då göra mkt mer än att stänga igen oavsett motstånd och kvalité?



Kan däremot köpa att han blir svårbedömd i en match som mot Piteå som knappt kom fram i några kontrollerande anfall, däremot så skötte han sig exemplariskt dom få gånger det uppstod.



Ska vi enas om att ge det några matcher till innan vi bedömer hans insatser, låter han sättas på prov mot lite tuffare motstånd först? =)

2009-08-12 @ 18:59:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0