En nostalgisk bloggmästare!


Redan när vi gick på is i måndags så började jag att tänka tillbaka på alla tidigare säsongsstarter och säsonger som man har varit med om. Det har ju blivit ett antal sådana nu och man kan väl inte direkt kalla sig talang mer. Jag har under veckan försökt att få detta tänk ur hjärnan och börja fokusera på den säsongen som ligger framför en, tyvärr så har jag inte lyckats med det. Därför blir det ett inlägg om mina tidigare säsonger så att jag efter detta kan lägga det bakom mig och gå vidare.

00-01 Tuollavaara / MAIF

Hade ett trubbigt sistaår som junior hemma i Kiruna och valde därför att vid jul skriva över mig till Kirunas farmarlag som var en kombination av Malmberget och Tuollavaara ( En "förort" till Kiruna ). Fick precis den energikick som jag behövde och lyckades väcka den annars så sömniga säsongen. Det var ett klokt val att gå över och spela div 1 hockey och det betalade av sig även i poängproduktionen då jag fick göra en del pinnar under dom matcher som jag hann spela.

01-02 Asplöven

Jag står ännu i tacksamhetsskuld till Magnus Lehto och Urban Lahti som vågade att satsa på mig. Övergången blev klar sent i augusti och hade inte detta blivit av så tror jag att karriären här hade sett sitt slut. Jag tackade för förtroendet genom att göra en magisk försäsong där jag faktiskt gjorde mål i alla dom 11 eller 12 träningsmatcher som vi spelade. Starten på serien var desto tyngre och efter några omgångar så separerades jag från mina kedjekamrater Jarkko Pakisjärvi och Robert Lahti. Efter det så spelade jag en hel del tillsammans med Asplövenikonen Sakari Jussila och Petri Myllymäki och fick det återigen att lossna. En fantastiskt rolig säsong som jag är otroligt nöjd med och summerade säsongen med 21 poäng ( 12+9 ) på dom 28 matcher som vi spelade.

02-03 Lycksele

Vilken otrolig start jag fick i mina nya klubb då jag i debuten gjorde 5 poäng ( 3+2 ) i en match som vi mot Malå vann med 5-3. Hyfsad debut kan man säga och försäsongen fortsatte på samma sätt. Denna gång så fortsatte flytet ett bra tag in i serien innan jag fick en liten svacka. Jag fick till slut ihop 21 poäng ( 13+8 ) på dom 24 matcher som vi spelade och hade en nyckelroll säsongen i genom då jag bildade formation med Markus Arvidsson och Peter Wennberg. Vi hade dessutom ett duktigt backpar i Andreas Sjöberg och Andrei Matitsin, trots det så gjorde vi som lag en urusel säsong. Personligen är jag dock väldigt nöjd med säsongen och glad över att kunna prestera två säsonger i rad.

03-04 Kiruna

Jag hade otroligt höga ambitioner när jag vände hem till moderklubben, förväntningarna var höga både från mig själv och min omgivning. Började min vana trogen försäsongen bra med en hel del poäng från min klubba, kamperade ihop med stjärnduon Joel Törmä och Robert Lahti. När väl seriespelet började så var krutet slut och jag var inledningsvis urusel, det fick konskevenser. Rätt som det var satt jag längst ut på bänken och tuggade knopp och mitt psyke föll i botten. Jag vaknade till liv igen strax innan jul och gjorde en respektabel avslutning på säsongen, summerade 10 poäng ( 7+3 ) på dom 27 matcher som jag spelade. I det stora hela så var dock detta ett jättefiasko för min egen del då jag hade större förväntningar än så här på mitt eget spel.

04-05 Vallentuna

Jag bröt mitt tvåårskontrakt med Kiruna sent in på sommaren och hamnade till slut i Vallentuna mitt i brinnande lockoutsäsong. Jsut lockouten i NHL gjorde att många spelare skeppades neråt i divisionerna och det gjorde att Stockholmsettan blev riktigt riktigt bra. Det säger väl en del när alla förstakedjor spelade i allsvenskan året efter! Jag gjorde även här en bra försäsong och placerade mig högt i försäsongens interna poängliga. Seriestarten blev också lysande då jag kamperade ihop med Niklas Wågström och Mikael Wällivaara ( Norrlandsexpressen i folkmun ) . I omgång sex så gjorde vi en dålig match och blev efter det omplacerade, det gjorde att jag fram till jul satt en hel del längst ut till höger. Jag hittade mitt spel igen under dom avslutade 5-6 omgångarna då "Norrlandsexpressen" återigen uppstod och kunde till slut summera 14 poäng ( 5+9 ) på 36 matcher ( många av dom spelade jag inte ett byte i ) . Självklart är jag inte nöjd med denna säsong men en bra inledning och en bra avslutning räddade upp det en aning.

05-06 Vallentuna

Fick tidigt deklarerat för mig att jag inte ingick i deras satsning trots att jag hade kontrakt, fick därför sitta på läktaren i dom flesta träningsmatcherna. Veckan innan seriestarten så drabbades vi av en skada i förstakedjan och jag fick därför spela i premiären. Vi skrällde på bortais mot Haninge och vann med 4-7 och jag själv skrällde med att göra både mål och assist. Trots det så satt jag på bänken i matcherna efter innan coach kom på att han skulle använda mig som center i tredjefemman tillsammans med Dimitri Naumov och Dennis Magnusson. Det var första gången jag spelade center och vi matchades ofta mot motståndarnas bästa formationer. Med det facit i hand så gjorde jag en jättestark säsong och det som är roligt är att mina kedjekamrater gjorde sina kanske bästa säsonger just då, antingen en tillfällighet eller så får jag ta åt mig en del av äran. Jag summerade till slut 16 poäng ( 9+7 ) på mina 36 matcher och får trots lite speltid vara hyfsat nöjd med säsongen.

06-07 Falu IF

Kom till Falun med två rätt tunga säsonger i bagaget och hade därför ett ganska stukat självförtroende. Tränaren Tomas Jonsson deklarerade tidigt att han skulle satsa stenhårt på mig och jag tackade för förtroendet genom att göra en usel försäsong och en usel seriepremiär. Trots det så gav han mig chans efter chans och med facit i hand så var det ett lyckat drag. Från omgång två så lossnade mitt spel totalt och jag fullkomligt öste in mål trots att laget inte gjorde särskilt många. Jag vann den interna poängligan överlägset och summerade 27 poäng ( 18+9 ) på mina 42 matcher. Jag vann dessutom hela seriens powerplayliga med mina 8 mål trots att ett lag som Örebro var med. Jag måste säga att detta är min klart bästa säsong och det märktes även efter den då man var stekhet på spelarmarknaden. Jag valde dock tryggheten och ytterligare ett år med Falu IF.

07-08 Falu IF

Det började återigen tungt och försäsongen går väl inte till historien som den bästa direkt. Inledningen på serien var även den en aning tung trots att det droppade in lite poäng då och då. Vändningen kom i omgång tio då Henrik Bergenström debuterade för oss och placerade som center mellan mig och Christopher Sunebäck. Den matchen spelade vi 7-0 i vår match i matchen och succén var ett faktum. Vi växte ut till en av seriens bästa kedjor och vi spelade nästan alltid plus i våra matcher. Vi splittrades sedemera för att jämna ut formationerna, för min del så blev det ett nerköp då Henrik låg bakom mycket av min personliga framgång. Han var rent ut sagt brutalt bra den säsongen och skojade med dom flesta backarna säsongen i genom. Säsongen i stort var mer än bra och jag är glad och stolt över att ha fått ingå i en sådan genuin formation som vi hade, det stämde verkligen för oss redan från dag ett. Jag summerade 27 poäng ( 13+14 ) på mina 37 matcher och är i det stora hela väldigt stolt över min säsong.

08-09 Lycksele

Förberedelserna blev väl inte dom bästa då jag några veckor in på försäsongen fick sparken från Asplöven. Ser man till det jag hade presterat så var det ett helt klart bra taget beslut av föreningen trots att jag gärna hade önskat mig mer tid. Jag kom till Lycksele dagarna innan seriestarten men gjorde trots det en bra inledning på seriespelet för att sedan mattas. Spelmässigt så är jag rätt så nöjd med min säsong då jag försökte ta mycket ansvar och satte alltid laget i första hand. Poängmässigt och framförallt målmässigt så är det en besvikelse då jag bara lyckades skrapa ihop 16 poäng ( 4+12 ) på mina 28 matcher trots gigantiskt med istid. Jag lyckades inte riktigt leva upp till förväntningarna och till den speltid som jag fick men är trots det nöjd med vad jag presterade i spelet.

09-10 Kalix

Jag hoppas att i Mars månad få skriva ungefär så här. En stark säsong där jag var en bidragande orsak till att vi till slut tog en plats i allettan. Är nöjd med både det spel och poängmässiga och att jag dessutom lyckades påverka våra unga killar i deras utveckling. Jag blev under säsongen en ledare och en stor förebild och summerar säsongen med ett enda ord. Succé!

Drömma måste man få, förhoppningsvis så slår lite av detta in!

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: Anonym

intressant läsning :)

2009-08-23 @ 14:09:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0