Premiärdags!



Klockan 16.00 i morgon eftermiddag är det då äntligen dax, efter en lång och relativt tråkig försäsong så börjar allvaret.
Vi gästar Fururinken och Kalix i den första av tjugofyra omgångar i denna grundserie, för Kalix del är det comeback i division 1 hockeyn efter några års frånvaro.

Redan i fredags kväll så tjuvstartade div 1 norra A med toppmötet Asplöven - Kiruna, ett möte som hemmalaget vann med 3-1.
Under söndagen går även Clemensnäs mot Boden av stapeln, detta innebär att Piteå är laget som står över denna omgång då det bara är sju lag i serien.

Men det jag ska koncentrera mig nu på är vårat möte med Kalix under morgondagen. Både vi och Kalix är rejält nederlagstippade, inte så konstigt med tanke på att Kalix är nykomlingar och vi endast mäktade med två segrar under fjolårssäsongen.

Men ganska mycket har hänt i Lycksele sen dess, man har ökat på träningsdosen under sommaren, alla i det unga fjolårslaget har blivit ett år äldre och fått känna på div 1 kostymen och slutligen så har man gjort en del värvningar som man hoppas ska lyfta laget.

Sen Lars Molin tog över hockeygymnasium och tränarsysslan i A-laget så har man för varje dag som gått tagit ett steg i rätt riktning i allt från spelare till organisation.
Tror att om man ger detta några år till så kan Lycksele mycket väl vara ett lag som kan konkurrera på samma villkor som åtminstone Kiruna och Piteå, i dessa klubbar satsar man mycket på hemvävt och det man värvar ska tillföra spets i föreningen.

Om matchen i morgon då?

Jag har sett Kalix två ggr under försäsongen och har väl inte blivit jätteskrämd, men som nykomlingar så kommer dom utvecklas allt eftersom säsongen går och ett lag som har spelare som Vikman, Karlsson och Boudin kan man aldrig räkna bort.
Man ska också komma i håg att i båset står en riktig vinnare och kämpe i coachen Petter Christoffersson, känner jag han rätt så ger han inte bort några enkla poäng.
När det nu är comeback i div 1 för detta lag gör att vi förmodligen får se ett otroligt taggat hemmalag under morgondagen, dom kommer ge allt för att redan i morgon ta säsongens första seger.

Receptet mot att slå Kalix är väl att man måste ligga stenhårt på nämnde Anders Vikman, får man bort han ur matchen så är mycket vunnet. Nu kan man inte bara koncentrera sig på en gubbe, tar man bort han så är det nog många andra som vill kliva fram och bli matchhjälte.

För våran del så har jag i ärlighetens namn inte så jättestor koll, dom jag pratat med säger dock att det är som natt och dag om man jämför inför årets seriestart jämfört med i fjol.
Det jag hunnit lägga märke till under den korta tiden jag varit här är att jag helt oförtjänt skrev i min genomgång av Lycksele att målvaktsidan inte håller nån vidare klass.

Eftersom jag inte hade sett Lycksele så grundade jag nog det på alla dom insläppta målen under fjolåret, men så fel jag hade.
Våran målvakt Jimmy Lundberg är den som stuckit ut mest under dom dagarna jag varit här, otroligt reaktionssnabb och spektakulär. Om vi lyckas ge han bra förutsättningar att jobba efter så kommer han vinna många matcher åt oss i vinter, så förlåt Jimmy om jag skrev ner dig under sommaren, vet bättre nu.

Om backsidan är mitt första intryck storväxta, men inte för den skulle orörliga som så många gånger kan bli fallet. Jag tycker backsidan ser stabil ut där givetvis bröderna Sjöberg kommer få bära ett stort ansvar som jag är övertygad om att dom klarar av.

Anfallsmässigt ser det väl inte heller så dumt ut, vi har en hel del bra forwardsnamn som säkerligen kommer göra en del poäng. Det blir intressant att se redan i morgon hur mycket vi kan få ut av våran offensiv. Har dock inte hunnit bedöma våran forwardsbesättning riktigt än då jag ännu har fullt upp med mig själv att försöka orientera mig rätt.

Men överlag så tycker jag verkligen inte vi ser ut som ett lag som bara ska ta två segrar på hela säsongen, jag är positivt överraskad av det jag sett. Jag tycker nog utan att ha sett Boden och Clemensnäs att vi ska kunna vara med och utmana om segern i fortsättningsserien som startar efter nyår.
Jag vet som ingenting om vad laget och föreningen har satt upp för målsättning, läst nånstans att målet är att stabilisera sig i div 1 hockeyn. Om jag förstått det  rätt och att det är målet så tycker jag att det är ett sunt och uppnåbart mål.

För min egen del kan jag väl inte sätta för stora förväntningar på mig själv redan i morgon, tar ett tag att komma in i ett nytt lag och ett nytt system.
Jag ska då försöka hålla i puck, spela klokt och försöka lugna ner när det börjar gå lite för snabbt för våran förmåga, sen kanske man får räkna med att jag kommer ha en del onödiga pucktapp och bortslagna puckar.
Men måste ändå göra detta för att få i gång mitt spel, jag är väl inte värvad hit för att spela sarg ut och spela ett alibi spel utan mer för att hjälpa till att driva spelet framåt.

Klubben räknar säkert med en del poäng från min klubba också, dom förväntningarna har jag givetvis också på mig själv och ingen skulle väl bli gladare än jag om jag redan i morgon började leverera och på så sätt hjälpa laget till tre poäng.
Men jag måste samtidigt ha i åtanke att det kan ta lite tid att ställa om från det spelet jag fick spela i Asplöven under försäsongen och till det spelet jag ska spela nu.

Tippar inget resultat om morgondagen, det enda jag vet är att vi kommer ge allt och lite till och det tror jag räcker gott och väl till tre sköna poäng.
Skulle smaka fint och börja med en seger, då har vi verkligen något fint att ha med oss i bagaget inför hemmapremiären mot Clemensnäs på onsdag.

Nu ska jag gå ner på byn och se om det finns nåt bra fikaställe, håller tummarna för det för annars blir det många och långa lördagar för herr Stålnacke..

Over and Out!


Kommentarer
Postat av: M.O.R

Lycka till Jimmy och ditt LSK.....och se till att sätta en balja eller två :-)

2008-09-20 @ 21:37:48
Postat av: XXL

4-3, det ser tugnt ut för LSK iår =/

2008-09-21 @ 19:27:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0