Kalix-Lycksele 4-3 ot (0-0, 1-2, 2-1, 1-0)



Seriepremiären slutade alltså inte som vi hade hoppats på, men dagen efter får man ändå glädjas åt den poäng vi fick.
Kändes dock både onödigt och tungt att tappa den 1-2 ledning som vi hade inför sista perioden, tror vi blev för rädda för att förlora.
Man ska även ta med i ritningarna att vi inte är vana att föra matcher, utan fjolåret gick mest ut på att förstöra matcherna för motståndarna.
Ett elitserielag som kommer ner i kvalserien har oftast samma problem då dom inte fört matcher under hela säsongen och sen hux flux förväntas man göra det, slutar oftast inte så bra.
Men det är en lärdom vi måste ta med oss, även mötena med Boden och Clemensnäs kommer innehålla mycket puck för våran del och allt eftersom säsongen går så kommer vi utveckla även det.

Premiär innebär oftast en del nerver och det syntes ganska tydligt under gårdagen, visst var säkert Kalix också nervösa men dom gick mer på inspiration och glädje av att få spela div 1 hockey. För vissa i det unga Kalixlaget var det första div 1 matchen någonsin, kommer så väl i håg min första match i denna division och hur mycket jag kämpade och slet i den.

Matchen i sig var väl en ganska jämn historia, var väl inget skönspel som utspelade sig i Fururinken under gårdagen.
Konstigt nog så tycker jag vi spelar bäst i första perioden, men eftersom vi kom fram tjugo minuter innan uppvärmningen på grund av bussproblem så tycker jag det är ganska konstigt.
Men kanske var så att Kalix ville lite för mycket i första perioden, blir lätt så på hemmaplan i en premiär.

Andra perioden var väl som den första, matchen hade svårt att sätta sig då det skapades en del halvchanser åt båda håll.
Men till slut så får vi iaf en 3 mot 1 kontring där Klas Mikaelsson med mycket vilja trycker in det viktiga förstamålet, men kort efter det så kvitterar Kalix.
Vi lyckas ändå gå till pausvila med en 1-2 ledning då jag med en backhand ( ett riktigt höstlöv) lyckas överlista Kalixmålvakten, konstigt nog dom dåliga skotten som oftast går in.

Tredje perioden börjar kontrollerande från våran sida men i ett powerplay för Kalix så lyckas dom få in kvitteringen, efter det så är det Kalix för hela slanten perioden ut.
Vi får dock ett powerplay med tre minuter kvar som vi mycket snyggt utnyttjar, Lindström till Arvidsson bakom mål, spel upp till Ottosson på backen, skott och mål..Skolboksexempel på ett powerplay mål kan man kalla det, kändes också rättvist tycker jag sett över hela matchen.

I förlängningen tar vi en tidig utvisning och då avgör Kalix, skott från back som deras kille framför mål är på och styr in.

Sammanfattningsvis så är resultatet rättvist, oavgjort är nog båda lagen nöjda med och extrapoängen tycker jag ändå Kalix är värda.
Om Kalix kan man säga mycket, dom kämpar och sliter byte efter byte, dom jobbar stenhårt som lag och lämnar över finliret till deras förstafemma.

Anders Vikman såg jag inte mycket av i första perioden men allt eftersom matchen gick så visade han vilken bra hockeyspelare han är.
Från den andra perioden är det han som bär upp Kalix och även hans förstafemma, det var den femman som skapade i stort sett allt och vill revidera min åsikt om att det bara är Vikman, Boudin och Karlsson i den femman.
Även backen Andreas Lindgren och den tunga ytterforwarden Johan Hjelm bidrar med mycket åt dom tre andra, som jag ser det är det en ganska så komplett formation.

För våran del så får vi chans till revansch redan på onsdag då Clemensnäs gästar oss, dom började också med en förlust i går så upplagt för en revanschfylld och bra match.

Min egen insats under gårdagen var sådär, som jag skrev i går så blev det i alla fall ett mål och en väldigt billig andraassist, blev utsedd till matchens lirare men det berodde nog mer på att det var det enda namnet dom kände till än att jag var bra.
Spelade center under gårdagen och min sammafattning om min egen match är att jag förlorade för mycket tekningar, tappade för mycket puck och spelade bort några enkla pass.
På pluskontot får jag väl ta med att jag ville ha puck, ville vara konstruktiv och vågade spela mitt spel, med tiden så lossnar det säkert fullt ut.

Clemensnäs- Boden 1-3 under gårdagen, trots att både Jimmy Ögren och Alexander Sundqvist spelade för hemmalaget så lyckades dom inte besegra ett hungrigt Boden. Uffe verkar ha fått ordning på det unga Bodenlaget, kanske Fredrik Lindmarks comeback som har gjort mycket?

Återkommer i morgon med lite rapporter inför Lycksele- Clemensnäs och Kiruna- Kalix..

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: XXL

bra match i övrigt Jimmmy.

2008-09-22 @ 16:00:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0