Juniorerna i Div 1 A



Jag fick för några dagar sen en förfrågan om jag kunde ge en rapport om juniorerna i våran serie och ska här nedan ge en liten rapport om vilka det är som sticker ut en aning från mängden.
I ärlighetens namn har jag inte så stor koll på juniorerna och stor del av det beror på att det var många år sedan jag spelade i denna serie och att vi nu i år inte har mött alla lag än.

Men ska göra mitt bästa, begränsar mig dock till dom jag kan och till dom som sticker ut lite mer än dom andra.

Kiruna:

Philip Kemi (back) 1991

Börjar med ett säkert kort då jag har stor koll på Philip. Redan när Philip gick på mellanstadiet på Toullavaara skolan i Kiruna så fick jag min första kontakt med denna talangfulla herre.
Inför årets säsong var i stort sett alla elitserielag ut efter han då dom hade tänkt värva han till deras superelit lag för att utvecklas ytterligare och sedemera slå sig in i elitserien.

Philip är en skridskostark och spelskicklig back som är liten till växten, hindrar dock inte honom i det fysiska spelet som han även det klarar med bravur.
Så kan Philip stå kvar med båda fötterna på jorden och fortsätta träna lika bra som han gjort i sommar så är det bara upp till honom själv om han ska bli Kirunas nästa elitserie export, förutsättningarna finns så upp till honom om han vill lägga ner det jobbet som krävs.

Emil Jakobsson (forward) 1989

Emil har ingått i Kirunas A-lags trupp i några säsonger nu men kanske inte fått det riktiga genombrottet som många och även han själv säkert hoppats på. Speltiden har under dessa säsonger varit begränsad då Kiruna haft en erkänt tuff konkurrans på forwardssidan under dessa år.

Emil är en oöm och rivig ytterforward som har alla förutsättningar att utvecklas till en toppspelare i ettan, kanske kom vändningen i förra hemmamatchen mot Kalix där han summerade 3 mål och 2 ass.
Det borde ju innebära att han får en del speltid i nästkommande match, så upp till dig Emil om genombrottet ska komma nu. Du har lagt grunden och visat att du vill vara med och leka med dom stora grabbarna.

Asplöven:

Johan Ceder (center) 1990

Johan vände till i år hem till byn efter en utflykt till Luleå där han spelade med J-18 laget. Johan är en smart hockeyspelare med bra händer som redan nu spelar som han inte gjort annat än spelat A-lags hockey och kan han bara börja träna lite mer under somrarna så finns det inga begränsningar för hur bra han ska bli.
Om du ger fan på att du ska bli en bra hockeyspelare så tror då jag att man får se dig i elitserien i framtiden.

Christian Andersson-Gran (forward) 1991

En relativt storväxt powerforward som är obekväm för vilken back som helst att möta. Christian är en duktig skridskoåkare men framförallt har han ambitionen att bli en bra hockeyspelare och är det nåt jag gillar så är det unga killar som ger allt  för att bli det dom vill.
Med dom egenskaperna så har jag stora förhoppningar på Christian och alltid lättare att bli en duktig powerforward än att bli ett spelgeni på hög nivå.
Fortsätt så här Christian, älskar din inställning.

Lycksele:

Tobias Bäckström (forward) 1990

Börjar väl med min kedjekamrat som är en liten men avig spelare. Han har väldigt fina händer och är svår att komma åt för motståndarna. Kan bara Tobias växa till sig ett tiotal kilon så har vi i honom en riktig toppspelare i ettan inom något år.
Jag tycker även att Tobias har en bra inställning till hockeyn och har man det så finns det som jag skrivit tidigare inga begränsningar till hur bra man ska bli.

Tobias Lundmark (center) 1991

"Lulle" är redan nu väldigt bra utvecklad i det taktiska spelet och i honom har vi en framtida tvåvägscenter. Relativt stor till växten vilket bäddar för att han inom några år kommer kunna lyfta bort vilken spelare som helst i den egna zonen, finns stor potential i den här grabben säger dom som sett han lite mer än vad jag gjort.

Viktor Skeppström (forward) 1991

En storväxt framtida powerforward som redan nu börjar kunna mäta sina armar med "beacheliten". Verkar vara en träningsvillig gosse som redan nu har massor av rutin från div 1 sammanhang och sådant kommer vara värdefullt att ha med sig i bagaget i framtiden.

Robin Bergström (forward) 1989

Robin är en avig rightspelare som har en god teknik och ett bra skott. Kom inför denna säsong från Borås J-20 men har under hösten fått göra en del träningsmatcher med Borås A-lag som håller till i allsvenskan. I honom ser jag stor utvecklingspotential och är inom något år en fullfjädrad allsvensk spelare om jag får tippa, träningsvillig dessutom. 

Adam Svensson (back) 1993

Måste ta med Adam på en sån är lista fast han ännu inte fått nån speltid hos oss i tävlingsmatcherna. Adam är alltså född 1993 och ingick i Västerbottens TV-puck lag som tog silver i år.
Han är otroligt rörlig och skridskostark och besitter redan nu ett lugn med pucken som är ovanligt att se hos en back och framförallt hos en back som är 15 år!
Adam kan bli hur bra som helst om utvecklingen håller i sig och han jobbar hårt för att bli den stjärnback som han har kapaciteten till att bli.
Kör hårt Adam, jag vill se dig många gånger på TV i framtiden.

Piteå:

Marcus Hurtig (forward) 1990

Jag har då inte sett Marcus spela förrän jag såg han i går och det jag kunde utläsa av det är att han är skridskostark och har ett bra driv, verkar även vara utrustad med ett bra målsinne då han lyckades överlista Jimmy Lundberg vid ett tillfälle.

Patrick Österlund (forward) 1989

Såg kanske inte så mycket av Patrick i går men la märke till att han är väldigt liten till växten. Men jag inser fakta, platsar man i Piteås trupp som junior så har man alla förutsättningar till att lyckas. Man får dels utvecklas i en bra omgivning och dels så måste det finnas talang i dom juniorerna som får chansen i A-truppen.

Clemensnäs:

Zakarias Granlund (forward) 1989

Jag vet egentligen inte så mycket om Zakarias men läst att han fått bra med "cred" av coachen så här i säsongsinledningen. Med namnet Zakarias så kan man ju inte annat än lyckas och bli en bra hockeyspelare.

Kalix:

Jonas Johansson (målvakt) 1990

Jonas har väl inte fått någon vidare inledning på säsongen då han faktiskt har en urusel räddningsprocent. Han får dock se denna säsong som en se och lära period för att kanske ju längre säsongen går tar några steg i utvecklingen.
Jonas stod en match för oss i Asplöven under försäsongen där jag tycker han gjorde en habil insats trots att han måste varit väldans nervös att helt plötsligt vakta buren för ett stjärnspäckat Asplöven.
Potential finns helt klart, skit i statistiken Jonas och ut och kör bara.

Andreas Lindgren (back) 1990

Jag har blivit riktigt förtjust i Andreas då han är skridskostark och har en väldig offensivlusta som back. Annars brukar man som juniorback endast koncentrera sig på det defensiva men gillar att se juniorer som vill vara med och anfalla och framförallt göra mål.
Väldigt duktig på att kliva ner från sin backposition i offensiva zonen och på så sätt skapa oreda för motståndarna.

Sebastian Rasimus (forward) 1989

En Asplöven produkt som gått via Luleås juniorer och nu hamnat i Kalix. Ett smart drag av Sebastian då det är speltid som utvecklar i denna ålder och i Asplöven hade det nog blivit väldigt lite av den varan.
Detta är en kille som jobbar hårt varje kväll och har hittills fått utdelning då han gjort 3 poäng på 3 matcher.
Han är dessutom rightare vilket innebär att man blir rätt avig i spelstilen.

Boden:

Jesper Dahlroth (back) 1991

Vad jag har förstått det så är Jesper en minst lika stor om inte större talang än vad herr Kemi i Kiruna är.
Vi möter Boden på söndag så ska bli intressant att se vad han går för. Vet tyvärr inte så mycket om Jesper men med den talang han verkar ha och en duktig talangutvecklare som Ulf Taavola är så kan dettta bli en riktig storback.

Victor Larsson (målvakt) 1991

Vet ingenting om Victor heller mer än att han hade en rätt tung kväll mot Asplöven men vem hade inte haft det som målvakt.
Han är född 1991 och redan backup i div 1, det tyder på att föreningen har stora förhoppningar på att detta är nästa stormålvakt.

Som ni såg i denna genomgång så har jag inte så stor koll på juniorerna mer än i dom lag jag spelat i. Jag har förmodligen glömt en himla massa duktiga talanger i klubbarna men ni får ha överseende med att jag inte är så insatt.
Om jag skulle återkomma efter 20 omgångar så skulle jag förmodligen ha större koll då jag fått vara med och leka med dom och på så sätt se deras potential.

Spännande det här med juniorer och varför Sverige fått fram bättre juniorer under dom senare åren och en av förklaringarna är att mentaliteten har förändrats.
Nu vågar juniorerna ta chansen och synas medans som när jag kom upp till A-laget så var man där för att plocka puckar och fylla ut femmorna på träningen.

Over and Out!




Kommentarer
Postat av: XXL

fortsätt såhär Jimmy!! =)

2008-10-02 @ 22:54:30
Postat av: Anonym

Du glömde T Fredriksson född 90 i kiruna, han är ordinarie

2008-10-04 @ 16:32:42
Postat av: Anonym

Finns många han inte nämnt i Kalix också om vi skall vara noga, men troligen så kan han inte ha koll på alla!

2008-10-06 @ 20:43:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0