Boden-Lycksele 8-4 (1-0, 4-2, 3-2)



Är väl egentligen inte så besviken på att vi förlorar då Boden är ett starkt hemmalag och inne i ett stim för tillfället utan är mer sättet vi förlorar på som gör mig så otroligt besviken.

När vi gör 2-1 några minuter in på tredje perioden så är det helt plötsligt vi som har greppet om matchen då vi  lyckades vända ett 0-1 underläge på bara drygt 30 sekunder.
I stället för att då ta några kontrollerande byten och låta Boden börja stressa en aning så är det vi som börjar gå hejdlöst framåt och det i sin tur skapar fina kontringar för det disciplinerade Boden laget.

Vi glömmer bort att det är hårt jobb och ödmjukhet som gäller om vi ska nå framgång då vi inte är så pass skickliga att vi kan spela ut nåt lag i denna serie.
Men risken när man gjort några bra matcher på raken är att det kommer just en sån här match där hela laget samtidigt faller i genom.

Boden däremot har jag en hel del beröm att ge åt då dom verkligen spelar efter sina resurser. Dom har inga killar som kan avgöra på egen hand men däremot har dom som lag ett otroligt go och en otrolig disciplin som gör att dom kommer gå en trevlig säsong till mötes.
Sen är det så att dom just nu är inne i en makalös målform då dom på dom två senaste hemmamatcherna skjutit 40 skott och gjort 18 mål.
Skulle dock vilja syna det där lite mer, tror nämligen att statistiken ljuger en aning och är det som jag tror så varnar jag alla målvakter att åka till Björknäshallen då ni får en totalt felvisad procent.

Kan inte tänka mig att med alla dom powerplay som dom hade i dag att dom bara kom upp i 20 skott men oavsett så är det ett imponerande facit.
Men tror jag hittade nyckeln till deras effektivitet i dag då dom hela tiden drev stenhårt med folk på mål och genom det så förtjänar man till slut en massa mål.
Hockey handlar inte om att spela snyggt utan om att spela effektivt, något som Boden verkligen gör just nu.

Detta innebär att Boden sätter lite press på topptippade Kiruna som ännu inte fått spelet att stämma, tack Boden för det är precis detta serien behöver.

För våran egen del är det bara att rannsaka oss själva för att sedan glömma och gå vidare då vi faktiskt spelade riktigt uselt i dag. Förringar inte Bodens insats på något vis då man gör 8 mål och spelar en smart och effektiv ishockey men är ärlig att erkänna att vi i dag inte bjöd upp till nån vidare kamp.

Min egen insats måste väl även en dag som denna bedömas. Jag tycker att precis som för laget så var förstahalvan av matchen helt ok men att jag efter det inte alls kommer upp i nån högre nivå. Jag glimtar väl till emellanåt med nån fin passning och får även göra ett mål, men är för sällan mellan gångerna.
Jag är ofta ganska självkritisk mot mig själv då jag ställer otroligt höga krav men tror jag är ganska så rätt ute i bedömningen denna gång.

Både jag och laget tar nu nya tag inför mötet med Asplöven på hemmais till helgen, en tuff men inspirerande uppgift då jag får ta mig an mina gamla lagkompisar.
Asplöven hade ingen vidare afton i kväll när man bortaslog Kalix med 3-2, stor matchvinnare blev Stanislav "Bom-Bom Slovakia" Kall med sina två fullträffar.
Enligt rapporterna så krigade Kalix för livet där ute och det är den inställningen vi måste ta med oss in om vi ska kunna störa det stjärnspäckade gränslaget.
Men trots att Asplöven spelade dåligt så fick man med sig alla tre poäng hem och är väl det som i slutändan räknas, man kan inte spela glamourhockey jämt utan i bland räcker det med att vinna.

Flaggar för toppmötet i Arena Polarica under onsdagskvällen då östra Norrbottens stolthet gästas av Piteå, den får ni inte missa kära Haparandabor för det kan bli en riktigt läcker tillställning.

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: kurra

Kanske inte riktigt så att Kiruna inte fått spelet att stämma, med tanke på att 2 av 3 matcher har varit på bortais mot starka Piteå och Asplöven...en fundering bara...

2008-10-06 @ 18:19:09
Postat av: Jimmy

Kurra:



Givetvis har du rätt i det då Kiruna är ett betydligt starkare hemmalag men ville på detta sätt haussa om serien en aning nu när Boden tar lite poäng.

Förstår också att i slutändan kommer topp tre lagen vara en 15-20 poäng före oss andra, men kul så länge serien kan leva iaf för det gynnar alla parter även Kiruna.

2008-10-07 @ 00:04:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0