Negativ inställning!



Jag fick en lite bitter kommentar för ett par dagar sedan av en person som tyckte att jag var lite väl negativt inställd till vårt lag då han tyckte att jag alltid höjde motståndarna till skyarna och att vi alltid slog ur underläge. Han menade på att det får en negativ effekt i truppen då man skriver ner sig själva och skriver upp motståndarna då han tycker att inom truppen så måste man tro stenhårt på sig själv.

Jag svarade väl typ i stil med att jag här på bloggen måste vara en aning obejktiv och se till fakta men att vi givetvis inom truppen tror stenhårt på oss själva och att vi alltid tror och går för seger.

Men jag tycker inte själv jag är alltför negativt inställd till oss på bloggen utan tycker själv att jag håller mig till rätt sunda värderingar när det gäller vår trupp.

Man måste trots allt hålla sig till fakta och att det trots allt är skilda världar mellan oss och tex Asplöven, Kiruna och Piteå då det skiljer miljoner i omsättning och spelarlöner.

Jag tror själv att det är bra att inte sätta för stora förhoppningar på laget och jaget inför en match för det är lätt att man då skapar ett övermod som inte är sunt att ta med sig ut på banan.

Exempelvis om vi tar gårdagens match, om vi då hade gått in med den inställningen att vi till hundraprocent kan mäta oss med Asplöven och att nu ska vi minsann visa "stjärngänget" att vi kan vara kreativa och skapa minst lika målchanser som dom kan, hur tror ni det hade slutat då?

Vi hade givetvis blivit totalt överkörda då vi individuellt inte kan mäta oss med lag som Asplöven, och vi ska inte kunna mäta oss på den fronten heller då Asplöven som förening är en mångmiljonindustri medans vi som förening får vända på varenda liten slant.

Men går vi in med den inställningen som vi hade i går då vi skulle in och jäklas så mycket vi bara kunde och att vi skulle ge precis allt vi hade och se hur långt det räckte, då kan vi mäta oss även med övermäktiga motståndarna.

För hur bra man än är som spelare så är det otroligt jobbigt att varje gång du går till anfall så får du se 5 otroligt hungriga och sugna spelare som bara står och väntar på dig och deras enda mål är att du ska få det så tufft som möjligt.

Det jag menar med det här är att man givetvis måste tro på både sig själv och laget inför en match men att man ändå måste inse att man har en motståndare att försvara sig emot och att man efter motståndet måste sätta uppnåbara mål och inte bara se en illusion.
Kort sagt så kan man säga att anledning till att vi tog poäng i går är att vi har insett våra begränsningar och inte lever i någon drömvärld, för att bli en duktig hockeyspelare så måste du först inse vad du klarar av och inte klarar av innan du kan ta dom sista stegen i din utveckling.

Varför jag tog upp detta i dag är att jag under gårdagens resa upp till Haparanda hade ett givande samtal med en vän som hängt med ända sen barndomen, säger inte vem det är men kapten och energispruta i ett lag i denna serie är han =)

Vi diskuterade hur det kunde rinna i väg och bli så stora siffror mellan Boden och Kiruna i en match som gällde så mycket, varför tappade Boden som spelat så bra på slutet precis allt i mötet med Kiruna.
En analys som inte jag ens ägnat en tanke åt tog han upp då, mina tankar hade flaxat i väg till om dom inte tog Kirunas förstaformation på allvar men nu så öppnade min vän mina sinnen.

Hans analys var att han trodde att Boden hade byggt upp en övertro på sig själva och i det resonemanget tror jag vi hittar svaret.
Han menade på att Boden spelat kanonbra på slutet, låg en massa poäng före Kiruna men dock i en otroligt haltande tabell, dom såg sin chans i att nypa tredjeplatsen i denna match, tidningarna har skrivit upp dom, fans på olika forum har uttryckt sin åsikt om att nu ska vi till allettan och förmodligen har Herr Taavola också intalat sina spelare i att vi är bättre än Kiruna.
Truppen har givetvis gottat sig i det här och tänkt att va fan vi är bättre än Kiruna, nu går vi ut och spelar på lika villkor, det här tar vi grabbar och i just det andetaget så hade dom förlorat matchen.
Dom tänkte inte tillbaka på vad det är som tagit dom till denna framgång och det är precis som för oss det att dom fått slå ur underläge, krigat som galningar, haft högre moral än motståndarlagen och att dom hållt sig till sin gameplan, att mäta sig på lika villkor med Kiruna stod förhoppningsvis inte i Herr Taavolas gameplan.

Nu är detta givetvis bara min och min väns hypotes men tror att det kan ligga något i det, eller vad tror ni?

Detta inlägg handlade en hel del om psykologi till slut och det kommer från en kille som under hela sin karriär fått höra dessa ord:

"Du har allt men du saknar rätt huvud"

Med saknar rätt huvud menar personerna att jag inte har rätt psyke då jag lätt viker ner mig, lätt hittar fel och brister i mitt eget spel och att jag lät hyllar och ser kvaliteer i andra spelare medans jag ser på mig själv som en rätt usel spelare.
Jag kan bara hålla med alla coacher som sagt det genom åren och är också något jag hela tiden jobbar med för att få bort men inte alltid så enkelt.

Kan väl avsluta med hur jag ser på den meningen och jag ser ju på den så att jag givetvis håller med alla coacher i den saken att jag saknar rätt huvud men håller inte med i analysen du har allt och det visar väl till stor del hur jag ser på hockeyspelaren Jimmy Stålnacke.

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja, jag kan då bara hålla med dig, Jimmy, tycker du har en väldigt klar syn på både Ditt och andras lag. Ser ingen fara i att stå stadigt och se verkligheten i ansiktet. Att inte inse själv hur bra man är, haha, då är vi två..(Ironi)

2008-11-10 @ 20:43:01
Postat av: Christer S

men s-n, namnet föll bort från inlägget, SÅ bra var jag.

2008-11-10 @ 20:45:19
Postat av: Christer S

men s-n, namnet föll bort från inlägget, SÅ bra var jag.

2008-11-10 @ 20:46:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0