Kiruna vinnare på KO (segersiffror 5-0)


Vi kunde i dagens match inte alls stå emot ett skridskostarkt och fokuserat Kiruna som totalt körde ifrån oss i första perioden, periodsiffrorna 2-0 är snarare i underkant.
Om det var Kiruna som var bra eller om det var vi som hade vaknat på fel sida låter jag dock vara osagt men i vilket fall som helst så var Kiruna tyvärr numret större.

Andra perioden blir återigen vår bästa period då vi åker betydligt mer skridskor och jobbar klart situationerna på ett helt annat sätt och genom just det så skapar vi en hel del bra chanser och minimerar antalet klara chanser för Kiruna.
Kiruna vinner ändå denna lite småstökiga period med 2-0 men tycker att vi bjuder upp betydligt bättre under dessa tjugo minuter.

Sista perioden blir relativt avslagen då matchen är avgjord men Kiruna är fortfarande det mest spelförande laget och vinner skotten med 18-1, man får mycket välförtjänt också in en 5-0 puck alldeles i slutet signerat Joakim Fredriksson.

Vi orkade inte ladda om efter lördagens godkända insats och samtidigt kändes Kiruna en aning hetare i dag, kanske trodde dom på en enkel resa under gårdagen och blev på så sätt överraskade av den kapacitet som vi visade upp.
Jag tror inte det var något fel på Kirunas koncentration och inställning inför dagens drabbning då dom visste att om dom inte skulle komma upp i nivå så skulle dom få svårt att hämta hem dom tre poängen.

Under denna helg så tycker jag vi som vanligt varit en lagmaskin där ingen höjer sig över mängden, tyvärr hade den maskinen dåligt med bensin under dagens match.
Vi ska dock inte deppa över det då det kommer matcher med energitapp när vi jobbar så hårt som vi gör varje matchkväll och man kan inte alltid prestera till hundra procent, just att prestera på topp är också nyckeln om vi ska kunna knipa poäng mot lag som Kiruna, Asplöven och Piteå.

För Kirunas del ser det hyfsat ut men saknar en hel del för att jag ska sätta mina pengar på dom i en alletta här framöver då både Asplöven och Piteå visar upp ett betydligt bättre och genomtänkt spel.
Visst att Kiruna ska ha all heder för det jobbet dom gör med sin otroliga skridskoåkning och visst att Kirunas spelvändningar är av yppersta div ett klass men saknar ändå klara linjer och tyngd i anfallszonen.
Mot lag som oss så får dom bra utdelning på sina överlämningar och sina vridningar och vändningar i anfallszonen då vi efter några stycken sådana blir lite desorienterade men tror att dom mot bättre lag helt enkelt kör fast ute i hörnen vilket är ett ganska vanligt fenomen uppe i Kiruna.

Men man har en otroligt bra förstafemma med Törmä, Fredriksson och Nyberg framåt och Eriksson och Molin på backen som är en riktig toppfemma sett över alla div ett serier.
Man har kloka centrar i Lasu och Bergenström där framförallt Bergenström i helgen var på det spelhumöret som jag är van att se han, helgens klart lysande stjärna i mina ögon starkt utmanad av Fredriksson och Nyberg.
Backsidan ser rätt stabil ut där jag tycker att Asp har tagit ett jättekliv i utvecklingen inför denna säsong, Kemi visade i dag upp ett spel som jag hade "hoppats" på att få se.
Hoppats är väl egentligen fel ordval då jag hoppas att alla spelare vi möter ska ha en dålig dag på jobbet men hittade inget bättre ord i ordbanken min.
I dag tycker jag att han spelar enkelt och är ödmjuk inför sin uppgift och det är nog just det spelet han ska hålla sig till för att ta dom sista stegen i utvecklingen då han besitter en bra skridskoåkning och har en bra tajming i allt han gör.

Då har jag egentligen bara Fredrik Alcen kvar att bedöma innan alla lagdelar är färdigbedömda. Fredrik släppte i går lite för många returer vilket jag inte tycker är likt Fredrik, i övrigt var han lika stabil som jag är van att se honom. Dagens match kan jag inte hitta några fel i då han spelade hur stabilt och säkert som helst, returer fanns det inga av under denna match.
Jag tycker folk på alla forum och dylikt ska lägga ner snacket om att en ny målvakt behövs för det tycker jag är helt obefogat då Fredrik håller en mycket god klass på sitt spel.
Gräset är inte grönare på andra sidan så i stället för att klandra ner på honom kanske ni ska ge han det stöd som en målvakt behöver för att kunna prestera på topp under en lång säsong.

Nu finns det inte så mycket mer att säga om Kiruna som lag utan hoppas verkligen att killarna lyckas i allettan denna gång då just allettan har varit ett svårt hinder att ta sig förbi under dom senaste åren.
Det skulle vara roligt och framförallt viktigt för laget att få känna på ett playoff spel åtminstone, väl där så handlar det mycket om tillfälligheter.

Nu ska jag fortsätta denna trevliga bussresa, finns det verkligen så mycket skog i Sverige?

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: Christer S

Måste ha varit en underlig resa för dig, Jimmy. Enligt rapporterna så var du fullt godkänd i bägge matcherna. Och inte ett byte i fel bås, denna gång!

Nu hoppas jag ni kommer igen, hela gänget, och fortsätter visa att ni vuxit som lag. Ska verkligen försöka ta mig till Lycksele till dubbelmatcherna mot hjältarna från Hemorten!

2008-11-23 @ 20:42:52
Postat av: ddd

Byte i fel bås?? WTF!!

2008-11-24 @ 13:42:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0