Svårt att hitta ämnen!



Solen skiner även i Kiruna denna söndag, efter allt regn och rusk så blev det till slut en varm sommardag längst uppe i norr..
Passar på medans risen kokar på spisen att skriva ner några rader..

Kommer att tänka på den gamla goda tiden med HC:s Team-81 gäng, vilket härligt gäng vi var. Vi gjorde verkligen allt tillsammans utanför isen, vi hade en grym sammanhållning och från den tiden har man minnen som aldrig bleknar bort.
På isen var vi också ett grymt gäng, vi var bäst i Norrbotten i stort sett genom alla år tillsammans men sen att vi inte räckte till mot toppen i övriga Sverige är en annan sak..

Vi hade otroligt många härliga derbyn mot Kiruna AIF, var alltid mycket folk på Mattojärvi och blev alltid en hel del slagsmål och känslor mellan oss spelare. Kan inte komma i håg att jag någon gång i min senior karriär varit ens i närheten av den taggningen och den nervositeten man hade innan dessa matcher.

Vi mötte AIF en hel del ggr i semifinaler och finaler i olika cuper och AIF lyckades alltid vinna semifinalerna och vi finalerna..

Minns Wika Cup finalen i Kalix, vi leder med 2-1 mot AIF och dom har tagit ut målvakten och pressar på, vi får tag i pucken och rensar den ur zon och på bortre blå står "Parta" och tar emot och defilerar mot den tomma kassen. Jag har alltid undrat när jag ser på videon efteråt, vad f*n gjorde du på bortre blå "Parta" när vi andra slet som djur i egen zon?

Eller den gången vi mötte AIF i Kurirspelens final och det står 1-1 när "Macke" Alatalo får pucken på blålinjen och lägger in ett höstlöv som på ett oförklarigt sätt går in i mål och vi vinner finalen med 2-1, var "Mackes" enda mål med oss eftersom han egentligen spelade med 82-laget.

Ett minne för min egen del som sitter kvar är också det taget från Kurirspelen, dock från semifinalen mot Övertorneå. Dom får in en 2-2 reducering i slutet av matchen och när vi ställer upp för tekning efteråt säger jag åt Anders Gunillasson som ska teka att vinn pucken till mig så avgör jag detta. Anders vinner tekningen ut till mig, jag hämat upp lite fart och åker genom mittzon efter vänster kanten, kommer ner mot den vänstra stolpen men går i stället runt kassen, försöker inte peta in den "köksvägen" utan fortsätter runt men hittar inget avslut, tar då ett till varv bakom mål men när jag kommer runt på bortre stolpen så hittar jag ännu inget avslut, åker vidare och hittar sen en lucka på bortre stolpen som jag sätter 3-2 vid.
Det är såna mål man får uppleva en gång i livet och det fick jag uppleva med er grabbar.

Finns många härliga saker som hände på resorna, när vi var i Timrå på cup så skulle "Jojjes" mamma Mia bestämt köra buss, visst hon hade busskort men var säkert 15 år sedan hon hade kört, vilken skräckfärd det blev..

Eller som den gången vi bodde på hotell, vi brukade bo på Scandic en resa om året och det skulle vara släckt och tyst på rummen vid 22 tiden. Ledarna gick runt och kikade så alla släckt men direkt dom hade gått ur rummet så åkte tv:n på, det var ju porrfilm kl 00 som vi inte kunde missa, som kille och en 12-13 år så var ju det stort =)

Det funkade kanon, ingen ledare kom på oss men när vi möts upp utanför frukosten så kommer en exalterad kille ner och skriker "grabbar, grabbar, såg ni k**en i natt", hmm snacka om att försäga sig..Namnet på denna kille nämner jag inte, men tror om han läser detta så kommer han nog i håg det som i går..

Funderat på vad grabbarna gör i dag, dom flesta bor kvar i Kiruna och ska här nedan försöka sammanfatta en lista på dom som var med, i alla fall dom som var med mestadels av åren. Det som jag säkert vet är att jag är den enda som är aktiv än i dag..

Målvakter:
Mathias Lindmark - bor i Örebro, pluggar till lärare, fystränare Kumla Hockey
Erik Gunillasson - Tror Erik bor kvar i Kiruna

Backar:
Anders Lejon - jobbar som kock, slutade med hockeyn inför fjolårssäsongen
Mathias "Jojje" Johansson - jobbar på LKAB, spelar en hel del data
Erik "Åke" Hjärtström - Bor just nu i Kiruna efter ett antal år i Skövde, jobbar på LKAB, spelar en hel del poker
Martin Fors - Kör en hel del skoter, utbildar sig till lokförare i Kiruna
Tommy Dahlberg - Bor kvar i Kiruna, hänger en hel kassar i "pilsnersamfundet"

Forwards:
Mathias Gerström - bor kvar i Kiruna
Johan Krutrök - bor kvar i Kiruna, tränat Kirunas juniorer för några säsonger sen
Andreas Partapuoli - jobbar som brandman på flygplatsen
Anders Gunillasson - jobbar på LKAB
Henrik Eriksson - Jobbar på Jakobssons Bil
Fredrik Gunnelbrand - egen företagare, gym och solarium
Mattias Älvero - jobbar på bank
Mikael Andersson - varit överallt i världen, vet ej exakt position nu
Peter Lasu - bor kvar i Kiruna
Daniel Poromaa - bor kvar i Kiruna

Sista namnet på denna lista om jag inte tappat bort nåt namn är David Eklinder, David flyttade till Kalmar ganska tidigt men ingen har hört av han i stort sett sen dess, så David skulle du mot förmodan läsa detta så hör av dig!

Förhoppningsvis har jag kommit i håg alla, men vad vore ett lag utan underbara ledare?

Svante Dahlberg - materialförvaltare
Roland Wolf - materialförvaltare
Roger Lindmark - busschaufför och sedemera ordförande
Arne Lasu - film och regi
Olle Gerström - lagledare och rysk tolk
Leif Hjärtström - allt i allo
Karl-Oskar Krutrök - allt i allo

Alla ni ledare som vi haft äran att ha under åren har varit stora förebilder för oss, ni har helt enkelt varit fantastiska och varit en del av det som format oss till dom vi är i dag..Jag visar på detta sätt min uppskattning till er, alltid lättare i skrift än i ord..

Till minne av Karl-Oskar:

Karl-Oskar, du var alltid den som ställde upp med det mesta oavsett om det gällde HC:s Team-81 eller om det gällde kiosken åt Teamet på Lombia. Jag hoppas att du har det bra där du är i dag och att du får vila i frid. Du ska veta att jag/vi är oerhört tacksamma för alla dessa år du gav av din fritid till oss, och du ska veta att i våra minnen lever du alltid kvar.

Kommentarer
Postat av: # 8

Det bör tillägas att vissa ledare direkt visste vilken K*k vi snackade om.

Jag har för mig att det inte gick ostraffat igenom de här hotellnätterna. En måndagsträning fick vi köra "gummirundan" i 40 min. Jag minns inte vad vi hade gjort.



Jävligt bra blogg för oss gå i hockey ungar.

Hela vägen Jemmö

2008-07-28 @ 15:44:55
Postat av: Tommy

Klart räddast under bussresan var nog Lissi? Glömmer inte hennes hjärtskärande skrik när kurvorna togs på två hjul...

2008-08-14 @ 20:03:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0