Summering av Asplöven HC


På självaste nyårsafton är det så dax att summera serieledarnas höst, en höst som till stora delar gått i dur för gränstadens stolthet.
Man har under dom senaste åren satsat rejält hårt för att ta sig upp i det allsvenska finrummet men har under dom flesta säsongerna floppat rejält.
Under fjolåret tänkte man om i sin satsning då man värvade mer inhemska spelare och satsade på en kvalitétstränare i Freddy Lindfors, en satsning som slog väl ut då man tog sig ända fram till den allsvenska kvalserien.
Där tog det dock stopp och i sin utvärdering av säsongen så kom man fram till att man fått för få bra matcher under säsongens gång och det tror jag var en rätt så vettig analys då man saknade hårdheten när det väl gällde.

Man hade förhoppningar om att för en gångs skull få behålla stommen av truppen och genom det kunna bygga vidare på den succéfyllda säsongen. Men som alltid så stod man mitt i brinnande "silly season" med endast en handfull spelare kvar och ingen tränarstab kontrakterad.
Det såg under en period ut som att Asplövens hårdsatsning skulle avta inför denna säsong men som alltid så började ordförande Magnus Lehto sakta men säkert leverera.

När väl seriespelet skulle dra i gång så stod man där med en väldigt meriterad och etablerad trupp och allt talade återigen för att Asplöven skulle stå sig starka även i år. Man hade återigen spenderat stora summor pengar på värvningar och man tvingades redan innan seriestart göra sig av med spelare då truppen blivit för stor och för att man skulle kunna få lös pengar till framtida värvningar.

Man har som förväntat gjort en stark höst där man toppar serien, man har dock blivit hårt utmanad av framförallt Kiruna. Man har under höstens gång hämtat in spelare i form av Juha-Matti Yli-Junnila och nu senast Jimmy Blixt, allt för att stärka upp truppen in för det som komma skall. Under höstsäsongen har man lagt fokus på att spela samman laget då man som vanligt har en nästan helt ny trupp och att man sen tappade mycket under augusti och september då tränaren Pasi Mustonen inte anslöt förrän i början av oktober.

Jag tycker att det är svårt att bedöma Asplövens höst då man ska ligga i topp med den lönebudget och den satsning som man gör. Man ska vinna dom flesta matcher stort och man ska leverera många mål framåt och vara täta bakåt, så pass överlägsna förväntar mig iallafall jag att dom ska vara.
Visst att dom fått ett par sköna kvitton under hösten då det visat sig att målvakten Timo Lindström håller bra klass, att Mikko Purontakanen blev en drömvärvning och att forwardsstjärnor som Urban Omark, Juha-Matti Yli-Junnila och Joni Lindlöf levererar.

Men leder man serien så måste ändå betyget bli högt, 4 av 5 möjliga någonstans skulle jag summera Asplövens höst som. Jag vill dock vänta tills motståndet blir tuffare innan jag vill svara på hur årets upplaga står sig, klass och rutin finns det men finns hjärtat för föreningen?
När man värvar så mycket som man gör i gränstaden så är det väl något som måste bli lidande och just att man saknar killar som har Asplöven som moderklubb kan måhända bli tungan på vågen när matcherna börjar gälla överlevnad.
Jag ifrågasätter inte truppens moral genom detta då jag vet att det är ett härligt och fokuserat gäng som finns där uppe, men trots allt så måste det genuina som till exempel Kiruna har betala av sig när man kommer till matcher som gäller överlevnad.

Jag ser fram emot att följa Asplövens vårsäsong, man har ett härligt gäng på pappret och kan Pasi Mustonen få ihop det på ett bra sätt så känns inte allsvenskan som en utopi.
Hoppas och tror på att både Kiruna och Asplöven tar sig vidare till playoff,i vilket fall som helst har vi en spännande alletta att se fram emot då både Östersund och Piteå gärna vill sätta käppar i hjulen för dessa två lag.

Over and Out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0