Genomgång av Div 1 A, B och C!


Det börjar dra ihop sig till allvar i dom flesta serier med ett undantag för div 1 A där allettan platserna sedan länge är utdelade.
Tänkte mig här nedan ge er en liten inblick om hur det ser ut i landets alla div 1 serier då det endast återstår ett fåtal omgångar.
Börjar väl med landets nordligaste och mest ointressanta serie för att sakta men säkert jobba mig neråt, kan lova att det finns en hel del streckstrider att se fram emot.

Div 1 A:

1 Asplöven HC 17 12 4 1 96 : 28 43     
2 Piteå HC 17 11 3 3 72 : 39 37     
3 Kiruna IF 14 9 2 3 81 : 30 30     
4 Bodens HF 18 6 3 9 64 : 93 23     
5 Lycksele SK 16 4 5 7 45 : 68 19     
6 Clemensnäs HC 15 3 2 10 31 : 67 12     
7 Kalix Ungdoms HC 17 1 3 13 38 : 102 7


Kommentar:

Gäsp, suck och stön kan det inte bli alletta snart tänkte dom tre stora redan i augusti och så rätt dom hade då denna serie i praktiken var avgjord redan efter tio omgångar. Riktigt avgjord var den väl inte då Boden öppnade på ett bra sätt och genom det så satte man en del press på Kiruna som i sin tur tog utmaningen på helt rätt sätt då man började rada upp seger efter seger.

I konkurrans med div 1 B så måste detta vara landets i särklass tråkigaste serie (alla nivåer inräknade) då den varje säsong är avgjord innan den ens har börjat. Varför div 1 B är så tråkig kommer jag att ta upp när jag kommer till den serien.

Men något måste göras med denna serie då den år efter år innehåller få lag och dom lagen som vill spela div 1 här uppe spelar också div 1 då det knappt finns ett fungerande kvalsystem.

Men något jag kan tillbakavisa är det man pratar om i div 1 serierna längre söderut där dom påstår att detta är landets sämsta serie, nonsens säger jag.
Landets ojämnaste visst, men dålig är den då inte då Asplöven, Piteå och Kiruna hade hävdat sig otroligt bra i alla övriga serier. Men säger då dom söderut, spelarna gör ju så himla mycket poäng i norra serien och det brukar vara ett tecken på en dålig serie.
Ja visst gör topplagens spelare otroligt mycket poäng men det är inte av anledningen att serien är dålig utan anledningen är givetvis den att den är för ojämn då tex Asplöven gör tvåsiffrigt i parti och minut. Då är det inte så konstigt att spelarna gör en himla massa poäng också.

Vi övriga fyra lag skulle däremot få det väldigt jobbigt i någon annan serie då jag bara kan se tillbaka på fjolårssäsongen i Falun där vi fick kvala för att försöka hålla oss kvar. Med den truppen vi hade så tror jag att vi hade slutat fyra i denna serie och då haft mindre poäng upp till lag tre än vad vi hade haft ner till lag fem. Men som sagt, något måste hända med serien om man återigen ska kunna få upp intresset kring hockeyn i hockeystäder som Kiruna och Boden.


Div 1 B:

1 Östersund/Brunflo IF 18 14 2 2 80 : 44 44     
2 LN 91 Hockey 18 10 3 5 67 : 50 35     
3 AIK-Hockey Härnösand 20 7 5 8 71 : 61 31     
4 KB 65 18 8 3 7 63 : 62 29     
5 Hudiksvalls HC 19 7 5 7 56 : 54 28     
6 Kovlands IshF 20 8 3 9 67 : 72 28     
7 Ånge IK 20 5 4 11 56 : 87 20     
8 Näldens IF 17 2 3 12 42 : 72 10


Kommentar:

Jag tror ju själv att detta är landets sämsta serie, inte ojämnast men helt klart den sämsta. Det finns för många lag som inte har någon större ambition om att försöka ta sig vidare i seriesystemet och år efter år är det Östersund som är överlägsna. Östersund har lyckats bra i år trots att man tappade i stort sett hela stommen inför säsongen och av dom man tappade fanns det otroligt många poängstarka spelare. Man har i sin tur fyllt på med unga, hungriga och utvecklingsbara spelare och möjligen så kommer just orutinen att lysa igenom i allettan.

LN 91 har allt annat än en orutinerad trupp då det finns mängder med spelare som har spelat på en högre nivå och resultaten visar på att LN i år är att räkna med. Jag sätter dock ett stort frågetecken för föreningens ambition att ta sig uppåt i seriesystemet, kan inte förklara varför jag tror och tycker så utan är mer en känsla jag har. Men att LN spelar allettan efter nyår är det inget snack om, däremot så tror jag att man där kommer att sluta sist.

Annars är det en öppen historia i denna serie då det är fyra lag som slåss om den sista platsen till allettan, just nu är det ett litet slagläge för nykomlingen KB 65 men man utmanas starkt av dom vana allettan lagen Härnösand, Hudiksvall och Kovland. Men allvarligt, KB 65 i en alletta? Jag tror inte dom hade slutat bättre än sexa i vår serie då jag tror att både vi och Boden är bättre. Visst att varken vi eller Boden har en spelare av Tommy Petterssons kaliber men samtidigt gör en spelare inget lag.

Om jag ska försöka sia så satsar jag då mina pengar på att Hudiksvall tar sig till allettan, blir en lång resa för norrlandslagen men är samtidigt en rolig resa då inramningen alltid brukar vara härlig i Hudiksvall.

Div 1 C:

1 Valbo HC 22 15 3 4 111 : 62 49     
2 Surahammars IF 22 14 1 7 80 : 63 44     
3 Enköpings SK HK 22 10 7 5 84 : 61 42     
4 IFK Arboga IK 22 12 2 8 85 : 63 38     
5 Bålsta HC 22 9 5 8 69 : 74 34     
6 Borlänge HF 22 11 1 10 74 : 88 34     
7 Eskilstuna Linden Hockey 22 9 3 10 72 : 81 32     
8 Tierps HK 22 5 6 11 67 : 89 23     
9 Hedemora SK 22 4 4 14 60 : 93 18     
10 Järfälla HC 22 4 2 16 71 : 99 16

Kommentar:

Valbo med i toppen i år igen,kul säger jag då Valbo alltid satsar ungt och detta är återigen ett bevis på att deras satsning på egna produkter nu börjar bära frukt.

Surahammar verkar ha fått i hop det i år då man under dom senaste åren legat just under toppskiktet men aldrig nått riktigt ända fram. Man har under tidigare år haft en alltför tunn trupp och få spelare som producerar mängder med poäng, nu verkar man dock ha breddat truppen och äntligen fått en målvakt som räddar dom kvar i matcherna.

Enköping har väl i praktiken nu säkrat en plats i allettan men man har denna säsong fått jobba lite hårdare än normalt för att ta sig dit.


I slaget om den sista allettanplatsen så är det än så länge en hård kamp då Arboga har fyra poäng tillgodo på Bålsta och Borlänge, nykomlingen Bålsta har nog lekt färdigt medans Borlänge  nog mer än gärna vill ha den där platsen.
Jag trodde mycket på Borlänge inför denna säsong då man har en forwardsbesättning som ser otroligt stark ut men man glömde tyvärr att fylla upp truppen med backar av samma kaliber och just det verkar kosta en plats i allettan. Arboga krånglade sig till allettan även ifjol och det verkar som att dom fixar det även i år, i Arboga spelar förresten Kirunasonen Kim Sunna då han är utlånad dit av Västerås.

Förutom Surahammar så är det väl inga direkta skrällar då lag som Järfälla, Hedemora, Tierp och Linden ligger där dom ska ligga, det mest anmärkningsvärda är att tvillingarna Berlin i Tierp ligger i toppen av poängligan trots att laget endast mäktat med 67 mål framåt.

Valbo tror jag kan ta sig en bra bit denna säsong trots rykterna om att en av lagets bästa backar ansluter till Kiruna efter nyår, hur det blir med den saken återstår dock att se.

Slutkommentar:

Då har jag gått igenom halva div 1 Sverige, andra halvan kommer under morgondagen eller senare i kväll. I dom övriga serierna hittar vi en hel del storfräsare som vill vara med och utmana dom allsvenska lagen i kvalserien. Jag tror inte vi hittar någon allsvensk kandidat från dessa tre serier, möjligtvis kan något av norrlandslagen vara med och utmana bra länge men avsaknaden av ett tufft matchande kommer visa sig vara avgörande längre fram. Valbo kommer kunna ta sig en bit tack vare att dom slår ihop sig med den erkänt svaga "Stockholmsserien" och från den norra allettan kommer Asplöven och Kiruna sluta som lag ett och två, tufft utmanande utav Piteå och Östersund.

En sista fundering som jag har är om ett rykte jag hörde, någon som vet om det stämmer att Kiruna tackat nej till Kim Sunna? Jag hoppas att det bara vara ett löst rykte jag hörde då jag annars tycker att det skulle vara en otrolig miss utav Kiruna, kan inte i min fantasi ens tro att det skulle vara sant!

Over and Out!





Kommentarer
Postat av: rykten går

kirunas sportchef har fått sparken kan det ha något att göra med det där att nobba sunna? visst det är säkert inte bara det men det kan ju vara en anledning.

2008-12-05 @ 20:51:00
Postat av: runken

Tiensuu är??? fan inte klok...

2008-12-05 @ 20:54:25
Postat av: rykten går 2

det där med backen från valbo till kiruna vars kommer det ifrån?

2008-12-05 @ 20:55:36
Postat av: Jimmy

Rykten går 2:



Hade jag velat säga källan så hade jag nog skrivit ut den..



Runken:



Om ryktet stämmer, behöver det då vara Tiensuus fel i såna fall?

Tror dock det ryktet är nonsens, man tackar inte nej till Kim Sunna..

2008-12-05 @ 21:00:47
Postat av: 4321

Backen som ryktas eller ryktades(?) vara på väg till Kiruna är väl Henrik Andersson. Han skulle redan ha anslutit i början på säsongen, men privata problem satte stopp för det.

2008-12-05 @ 22:53:10
Postat av: Linus O

Vem tycker du är den bästa junioren i Div1A?

2008-12-06 @ 00:11:19
Postat av: Jimmy

Linus O:



Man får se lite till ålder också när det gäller juniorer..Rasimus har producerat bra med poäng men är född 89..Kemi och Dahlroth är två 91:or som imponerar på mig, alltså bara b-juniorer än..



Sen har ju jag äran att se Adam Svensson varje dag och jag förundras över hans lugn trots att han är född 93 och går ännu i grundskolan..

En mycket mogen herre i en unges kropp kan man sammanfatta han som =)



Hurtig i Piteå, född 90 men riktigt bra är en till av alla duktiga juniorer..



Andersson-Gran i Asplöven gillar jag, bra driv och född 91..



Men bäst är svårt att säga, Adam Svensson har mest utvecklingspotential skulle jag dock vilja påstå..



Vem tycker du? Jag kan ha glömt några också, svårt med juniorer då man skulle behöva se dom dagligen för att kunna fastställa status..

2008-12-06 @ 00:43:39
Postat av: Linus O

Jimmy:



Själv tycker jag den här Christian Andersson-Gran i Asplöven är bäst, en fantastisk skridskoåkare..

2008-12-06 @ 23:04:23
Postat av: Div 1b.

Bottenlagen i div 1b är bättre än bottenlagen i div 1a. Det är skrattmatcher var och varannan omgång i er serie och det beror inte på att Asplöven, Kiruna och Piteå år superbra. Jag har själv mött dessa lag och vet vad de går för. Lycksele, Boden, Clemens och Kalix skulle troligtvis få däng av lagen från nedre halvan i div 1b.

Bra blogg för övrigt.

2008-12-08 @ 01:38:28
Postat av: 4321

Div 1b: Förra året så förlorade ju LN91 två raka playoffmatcher mot Clemensnäs, så vilka grunder baserar du det på? Jag tror att Clemensnäs, Boden, Lycksele och Kalix är jämnbra med bottenlagen i div 1b.

2008-12-08 @ 04:52:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0