Under radarn, Bodens HF!


Det är inget snack om saken, i år ska bara Boden spela allettan efter nyår. Man hade redan ifjol ambitionen att sluta fyra i grundserien för att sedan bakvägen ta sig till playoff. Det misslyckades kapitalt då man kom femma i grundserien och sedan fick se Clemensnäs ta playoffplatsen. Givetvis så är jag lite väl hård där då jag gärna vill skriva upp Boden och Lycksele som favoriter till den sista allettanplatsen. Konstigt vore väl det annars då vi i Kalix gärna vill smyga med i bakvattnet.

Man har gjort en hel del bra värvningar och stärkt upp målvaktssidan med talangen Linus Styrman. I övrigt så är comebackande Fredrik Näsvall kanske seriens skönaste värvning. Underbara händer, en härlig blick och rutin som få är en bra kombination att ha i en och samma person.

Att byta ut tränaren Ulf Taavola mot B-O Karlsson känns fräscht och offensivt och vi kommer med all säkerhet att få se ett anfallsglatt Boden denna säsong. Full fart framåt, håll tätt bakåt är en ramsa som säkerligen B-O Karlsson instämmer på. Än så länge har man haft svårigheter med att hålla just tätt bakåt men man har haft en bra målproduktion under försäsongen som räddat laget.

Vi kommer bestämt att få se Boden i "slaget om fjärdeplatsen" men man kommer att bli starkt utmanade av framförallt Lycksele och Kalix.

För att få reda på lite mer om hur man i laget ser på saken så slog jag tränaren B-O Karlsson en signal. Jag passade även på att prata lite med skyttekungen Jimmy Vågstedt efter matchen mot oss i går.



                                   
                                       www.aftonbladet.se

                                                       Får B-O jubla även som tränare?

                                                            
                                                         Tränaren B-O Karlsson 


Hur tycker du att försäsongen har sett ut?

– Jag tycker att det har sett hyfsat ut. Är en hel del nya grejer som vi jobbar in så det tar lite tid.

Vad har ditt lag för styrkor?

– Man får väl inte avslöja för mycket men anfallsspelet med snabba kombinationer kan bli vår styrka. Vi ska försöka spela en snabb och effektiv hockey.

Nöjd med nyförvärven?

– Vi letade killar i rätt ålder som är ambitiösa, träningsvilliga och vill framåt. Där tycker jag att vi har hittat helt rätt, ett exempel på det är Clemensnäskillarna. Dessutom ser Fredrik Näsvall superhungrig ut.

Vilken spelare får sitt genombrott i vinter?

– Unga Sebastian Harila tror jag på. Har tyvärr haft problem med en skada under försäsongen. Får han vara frisk så tror jag att han kommer att göra succé!

Vem eller vilka blir nyckelspelare?

– Jag brukar säga att vi har 22 stycken lagkaptener, alla är olika men alla behövs. Det gäller att få alla att göra sitt. Men visst blir Fredrik Näsvall nyttig, hans rutin är viktig och dom unga killarna får någon att luta sig emot.

Vilken spelare från något av motståndarlagen skulle du vilja ha i ditt egna?

– Jag har tyvärr för dålig koll på dom övriga lagen, har sett killarna för lite för att kunna uttala mig.

Vilken spelare tycker du är mest överskattad eller som du tror floppar i vinter?

– Har som sagt för dålig koll på spelarna, kan inte uttala mig.

Vad har ditt lag för målsättning?

– Vi ska till allettan. Det har varit ett uttalat mål sen vi tog på oss jobbet.

Vilka vinner serien och vilka går till allettan?

– Vi vinner och vi får med oss Piteå, Asplöven och Kiruna.


                                        
 
                                                    Kommer skyttekungen att producera även i år?


                                                                      Skyttekungen Jimmy Vågstedt


Hur har försäsongen sett ut för dig och för laget?


– Den har varit rätt blandad, vissa stunder bra och vissa stunder sämre. Vi har haft problem i defensiven men vi har samtidigt varit starka framåt. Personligen så är det ingenting man kan skryta med. Min knäskada från ifjol har spökat lite men nu känns det bättre. Man väntar helt enkelt på att serien ska dra i gång.

Vad har du och ditt lag för styrkor?

– Vi har en bra bredd, tre jämna formationer och en stabil målvakt. Vi kommer att spela en roligare och offensivare hockey i år med mycket fart och fläkt. Personligen så är jag väl rätt så jämn, varken bra eller dålig på någonting.

Nöjd med nyförvärven?

– Ja verkligen, alla har varit bra. Linus Styrman har varit bra i målet, David Berglund är stabil och Clemensnäskedjan har varit riktigt bra. Fredrik Näsvall behöver man inte säga så mycket om.

Vilken spelare får sitt genombrott i vinter?

– Målvakten Linus Styrman, han är jävulskt tät helt enkelt. Sen har vi fått Daniel Gustavsson från Luleås J-20. Han har bara kört en träning och spelade mot Kalix i går. Ser bra ut, en energispelare som kan överraska.

Vem eller vilka blir nyckelspelare?

– Jag skulle vilja säga framförallt bredden men det är klart att Fredrik Näsvall, David Berglund och Linus Styrman betyder mycket för oss.

Vilken spelare från något av motståndarlagen skulle du vilja ha i ditt egna?

– Asplövens Olov Lundqvist kanske. Han är bra offensivt!

Vilken spelare tycker du är mest överskattad eller som du tror floppar i vinter?

– Det kan jag inte svara på, då blir man mördad ute på banan!

Vad har du och laget för målsättning?

– Vi siktar på topp fyra och spel i allettan. För min egen del så vill jag ta ytterligare kliv i utvecklingen och ta ett större ansvar.

Vilket lag vinner serien och vilka går till allettan?

– Asplöven vinner. Vi, Piteå och Kiruna följer med!

Då återstår det bara för bloggen att tacka B-O och Jimmy för att de tog sig tid. Passar samtidigt på att önska dem lycka till i vinter!

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: Anonym

tränaren sätter då inte press på sitt lag iaf! ;)

2009-09-13 @ 13:52:02
Postat av: Kiruna

Ricktigt kul att Boden gillar David B, det gjorde inte Kirunas tränare J-Å-T förra året,,synd

2009-09-13 @ 16:32:01
Postat av: Jens

Det får vi tacka honom för i såna fall Kiruna. Han har varit riktigt stabil och lär bli en viktig spelare för oss i vinter.

2009-09-13 @ 17:38:16
URL: http://www.jenslindmark.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0