Inför Piteå!


Spännande var min första tanke när jag fick reda på att vi skulle möta Piteå två gånger under försäsongen. Kul att få mäta sina krafter med ett så pass bra lag och ett perfekt steg i jakten på toppformen. Men allt som oftast finns det just ett men med i bilden och det kom i fredags rapporter om att Piteå vilar i stort sett alla sina "stjärnspelare". Vi får väl se om det stämmer, i sådana fall blåser man både Kalix UHC, publik och sponsorer på konfettin. Otippat att det dessutom råkar vara en söndag och bortamatch när man gör detta drag, på onsdag när vi möts i LF Arena så lär dom återigen ha sin ordinarie uppställning.

Kanske är det förbundet jag ska skylla på i detta fall då de har gjort ett otroligt knasigt spelprogram ? Lagen spelar varenda söndag fram till jul men bara sju av fjorton onsdagar. Kan man inte i stället lägga ut fler onsdagsmatcher och ge spelarna några lediga helger? Det skulle jag föredra då spelarna på denna nivå oftast har heltidsjobb och en ledig helg kan göra mycket för livskvalitén. Antar att det är denna option som Piteå i dag utnyttjar, sista chansen att ge sina spelare en ledig helg helt enkelt. På så sätt kan jag inte klandra dem.

För den skullen så kan vi inte räkna med någon lätt match bara för att namn som "Ragge", Kent, "Mål-Otto", Petter, Anton med flera saknas. Man har med all säkerhet en hel del duktiga juniorer som i dag vill ta chansen att visa upp sig. De kommer säkert göra allt som står i deras makt för att ta den här chansen, käka puck lär stå på menyn för det hungriga Piteålaget denna eftermiddag.

För vår del så gäller det att enbart fokusera på oss själva, det är precis det som är tanken med försäsong. Resultat och spelkvalité är egentligen inte det viktiga utan det handlar mer om att börja hitta rätt. Känslan av att man ligger rätt och att man hela tiden utvecklas i rätt riktning är betydligt viktigare än att vinna matcherna. Missförstå mig rätt nu, man vill trots allt alltid vinna matcher och man vill trots allt alltid vara bäst på plan. 

För min egen del så är jag glad över att komma till spel i dag då jag under helgen känt mig krasslig. Är piggare i dag och ska försöka utnyttja matchen på bästa sätt. Vill börja känna mig lättare i benen, få ett bättre flow i det jag gör och framförallt bli kreativare och hungrigare i offensiven. Ett bra tillfälle att börja med det redan i eftermiddag!

Slutligen, kul för Piteå att "Mål-Otto" visat att han håller även på en betydligt högre nivå. Eller kul för Piteå är kanske fel ordval då vi som sett honom vet hur bra han är. Snarare kul för honom och folk som bevakar de högre serierna att se att det finns en stabil keeper i div 1 A. Olofsson, Strandberg och Ottosson. Vem står näst på tur?

Over and Out! 

Kommentarer
Postat av: Stralla

Din tur snart Jimmy.

2009-09-06 @ 11:26:06
Postat av: Anonym

mycket skön läsning

2009-09-06 @ 12:29:26
Postat av: bn

Hur stor blev kalixsegern???

2009-09-06 @ 19:54:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0