Intervju med Fredrik Alcén " Man är ett lag både på och utanför isen "


                      13
                                                                 Bilden tagen av www.jenslindmark.se


Bloggen passade på att ringa upp Fredrik Alcén för att höra lite om hans klubbyte. När jag får tag i Fredrik så har han precis avslutat ett av många försäsongspass.

Tjena Fredrik! Du blev officiellt klar för Västervik i dag så då passar det väl sig med en klassisk fråga. Hur känns det?

Det känns bra, det ska bli kul att få spela i en riktigt jämn och vass serie.

Varför Västervik?

Varför inte? Det är en mycket bra serie och det medför många bra matcher. Det gör att man har stora chanser till att utvecklas. Dom ringde även tidigt i våras och deklarerade att dom ville ha mig, det sänder bra signaler till en.

Hur ser kontraktet ut?

Det är ett ettårsavtal, klubben hjälper till med jobb till både mig och sambon.

Västervik, vad vet du om staden och laget?

Jag vet såklart att det är där 67:an huserar, Emil "Magic" Georgsson. I ärlighetens namn så har jag inte så stor koll på laget, vet bara att dom slutade i mitten av serien under fjolåret. Om staden så vet jag lite grann åtminstone, det ligger nio mil norr om Oskarshamn längs östkusten. Det är nära till Visby ser jag precis på kartan, om man tar färjan alltså!
Annars så vet jag väl inte så mycket mer om staden, enligt bilderna jag hittade på google så ser det fint ut. Sambon säger att den en gång i tiden blev utsedd till Sveriges vackraste stad.

Någon i klubben som du känner sedan tidigare?

Det är bara Emil Georgsson, spelade för övrigt med honom under min tid i Västerås.

Han har förresten en blogg, någon som du varit in och läst på?

Såklart har jag det, den är mycket bra kan tilläggas.

När skall du vara på plats i Västervik?

Det vet jag inte riktigt än, har inte pratat med tränaren om det än då detta är ganska så nytt.

Du lämnar alltså Kiruna efter två säsonger i klubben, nöjd med din tid däruppe?

Jag har trivts bra både i laget och med det sociala. Det hockeymässiga är jag väl nöjd med, det har väl tyvärr gått lite upp och ner. Oavsett hur det går så vill man ju alltid att det ska gå bättre.

Vad kommer du att sakna mest med tiden i Kiruna både på och utanför isen?

Jag kommer sakna alla lagkamrater, övriga kamrater och alla andra som har ställt upp på ett fantastiskt sätt under min tid här. Sen kommer jag att sakna Arena Polarica och framförallt när speakern läser upp nr 87 " Urpan Ooomark "!

Jag vet att lagsammanhållningen i Kiruna är utöver det vanliga, något som du kan bekräfta?

Så är det, man blir oerhört tight som grupp. Alla vill vara kompisar med alla och man är ett lag både på och utanför isen.

Du har fått en hel del kritik för ditt målvaktsspel av vissa "fans" på en del forum, har det funnits i tankarna när du bestämde dig för att byta klubb?

Nej det har det väl inte, det är inte så att man tänker på såna saker. Det finns väl alltid folk som är negativt inställda till vad man gör, det får man helt enkelt leva med. Det skrevs trots allt mer positiva än negativa saker.

Fanns Kiruna med i diskussionen nu eller kändes det som ett avslutat kapitel för dig?

Det fanns hela tiden med i mina funderingar men jag kände för ett miljöombyte. Det beror absolut inte på dom lönesänkningar som klubben nu gör då alla klubbar nu stramar åt sina lönebudgetar.

Framförallt är det en person som kallar sig "Rinkräven" som kritiserat dig i vinter, något du vill säga till honom?

Jag vet vem du är ( J.F ) !

Tror vi nöjer oss där, något du vill tillägga?

Jag ser fram emot säsongen och tackar för min tid i Kiruna. Vill även passa på att önska Kiruna lycka till både i vinter och i framtiden!

Då återstår det bara för bloggen att tacka så mycket för att du tog dig tid och önska dig lycka till i vinter!

Tack Tack

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: fans

Håller tummarna för dig F Alcen.

2009-05-12 @ 21:22:56
Postat av: jsj

ja me

2009-05-12 @ 23:04:32
Postat av: Roffe

Jag med! Tror genombrottet kan komma i år!

2009-05-13 @ 09:43:37
Postat av: RINKRÄVEN

Jag måste ha träffat en öm tå med mina inlägg. Jag har trott att hockeykillar var hårdingar och hockey var för men. Tycker fortfarande att det jag skrev var befogat. Men jag är den första att lyckönska Alcén i sin karieer hoppas det lossnar för honom.

Men att du lämmnar ut mitt namn hur som helst efter du skriver att Aldrig skriver av respekt för vederbörande var ett lågvattenmärke

2009-05-13 @ 10:56:46
Postat av: Jimmy

Rinkräven:



Forum är till för att skapa debatt i och omkring lag och spelare, det har du lyckats med fullt ut. Sen kan väl jag tycka att du är lite väl kritisk emellanåt men samtidigt så är forumen till för att man ska kunna vädra sin personliga åsikt, det om något har du verkligen gjort i detta fall.



Stort att du ändå lyckönskar Alcén i hans fortsatta karriär, det visar ju på att du inte har något personligt emot honom utan att du bara inte tyckte han var rätt man för uppdraget så att säga.



Ber om ursäkt om jag varit lite slarvig om din anonymitet då jag inte har släppt namnet till Alcén personligen utan kanske råkat nämna det för folk i hans omgivning. Det är kanske inte så smart med tanke på stadens storlek!



Men vi hockeyspelare är inte kända för vår smarthet ;)



Hoppas du godtar min ursäkt!



2009-05-13 @ 11:13:18
Postat av: Christer S

Japp, ett stort Lycka till åt Alcen, sen ett lika stort vaddå? till rinkräven, måste man skriva anonymt, så tycker jag det är ett tecken på svaghet och att man inte kanske kan stå för sina åsikter alla gånger.

2009-05-13 @ 12:21:07
Postat av: M.O.R

Jag bara undrar....är jag anonym???? =)

2009-05-13 @ 16:07:42
Postat av: Jimmy



Kommentarsfältet har varit förskonat från svammel tidigare och kommer så bli även i fortsättningen.



Ett led i det är att jag nu kommer att granska alla kommentarer innan dom publiceras, tråkigt men välbehövligt..

2009-05-13 @ 17:36:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0