Det ska visst spelas hockey oxå!


Efter turer hit och dit så verkar nu äntligen playoffparen vara spikade, sen att förbundet panikartat ändrade i sitt regelverk får stå för dom. Det känns som att hockeyn i dagarna har fått stå i skymundan för reglement och paragrafer, det tycker jag känns otroligt tråkigt då många har sett fram emot dessa möten under en lång tid. Men på lördag är det äntligen dax för lite playoffhockey igen, på förhand så känns dom flesta matchserier relativt öppna. Jag tänkte försöka gå igenom matcherna och sia lite om utgången, usel tippare som man är så lär man väl inte få så många rätt.

Nyköping-Tingsryd Mitt tips: 0-2 i matcher

På förhand så känns detta som den minst spännande matchen då Tingsryd ångat fram på ett stabilt sätt under året, man har väl gjort det utan att egentligen föra ett större väsen av sig utanför Smålands gränser. Man har en jämn trupp där man kan tugga på med fyra vassa kedjor, enda nackdelen jag kan se är att man saknar spelare som producerar riktigt bra med poäng. I en serielunk så är det givetvis bra att kunna spela på så mycket folk som möjligt medans man i såna här matcher måste ha spelare med spetskompetens som sticker ut över mängden. Nu får man ett Nyköping som jag rankar som det svagaste laget av dom som är kvar, man har tappat i slagstyrka i takt med att man fick stora ekonomiska problem. Det medförde att spelare lämnade och att man genom det försvagades rejält, trots det så har man gjort en fantastisk avslutning på denna säsong. Man radade upp segrar under den andra halvan av allettan och hämtade in ett försprång som jag såg som ointagligt, tack vare det har man nu satt sig i ett ganska skönt läge. Man har inga krav och förväntningar på sig utan kan bara gå ut och spela avslappnat då man nog ser detta som en bonus, det är väl i det som chansen till skräll finns. Men ska jag vara ärlig så tror jag att Tingsryd gör processen kort, man tar en knapp bortaseger för att sedan deffilera hemma i en fullsatt Dackehall.

Skåre-Valbo Mitt tips: 1-2 i matcher

Här säger väl hjärtat mer än hjärnan då jag på något sätt skaffat mig en förkärlek till Valbo, dom jobbar med minimala resurser och spelarna tjänar en bråkdel av vad dom tjänar i tex Asplöven och Örebro. Trots det så har man under dom senare åren stabiliserat sig i toppen av ettan, ja i år tog man till och med hem segern i allettan mellan. Man är otroligt starka i det offensiva spelet och har många spelare som producerat riktigt bra med poäng, det blir ofta stora siffror när Valbo spelar. I defensiven är man inte nämnvärt starka och det är just här som Skåre kan dra sina fördelar, får man bara fast Valbo djupt ner i banan så är mycket vunnet. Skåre har ett otroligt talangfullt gäng som säkerligen ser detta som bland det roligaste som dom har gjort, kanske kan man då dra nytta av att Valbo genom seriesegern får gälla som favoriter. I Valbo hittar vi förresten en personlig favorit i den skridsko och spelskickliga backen Fredrik Stefansson, där har vi en kille som vet hur hockey ska spelas. Detta kommer att bli en sanslöst jämn matchserie där jag tror att Valbo tillslut lyckas ta sig vidare tack vare sina två hemmamatcher, men som sagt så kan det gå hur som helst.

Enköping-Örebro Mitt tips: 0-2 i matcher

Enköpings chans ligger i att man lyckas vinna den första matchen hemma i Bachohallen, gör man det så vilar det ett sanslöst tryck på hårdsatsande Örebros axlar. Örebro ska inte kunna misslyckas ytterligare en gång, gör dom det så är det nästan så att Fahlander & co ska få bragdguldet. Man har en otroligt stark trupp med spetskompetens i form av Mitell, Wågström, Almqvist, Kuusisto och Fahlqvist, när dom har en dålig dag så finns det lika många till som kan stiga fram och producera. Enköpings drag mot det är firma JoLinder, Persson och Strandin som även dom producerar varenda kväll, men att jämföra dom med Örebros stjärnor känns inte rättvist. Men ska Enköping kunna skrälla så måste dessa killar spela på topp eller till och med över sin förmåga, dessutom måste målvakt Fernström verkligen stå på huvudet minst två kvällar i rad. Men nä, i år måste det ändå vara Örebros tur att lyckas i ett playoff och givetvis så kommer dom ta sig segrandes ur denna matchserie.

Piteå-Asplöven Mitt tips: 0-2 i matcher

Här har vi att se fram emot möte sju, åtta och kanske nio denna säsong, då förstår ni att dessa lag kan varandra utan och innan. Man har under säsongens gång vunnit tre matcher vardera och genom det så kan man tycka att detta kan sluta hur som helst. Jag ser dock Asplöven som det aningen starkare laget och genom att man i det senaste mötet fick sätta 8 puckar så har man nog arbetat bort spöket Ottosson. Spöket undrar nog ni då? Menar förstås Piteås burväktare Markus Ottosson som kan vinna matcher åt laget mot vilket motstånd som helst, kanske kanske är han div 1 Sveriges bästa målvakt. Men givetvis är inte Piteå bara Ottosson, man har otroligt starka stomspelare i Lundqvist, Olofsson, Karlberg och Strandberg som kan bära laget om Ottosson har en lite sämre dag. Jag tycker dock att Asplöven har en klart likvärdig spets som Piteå, man har kanske till och med en bredare spetskompetens. Man har dessutom ett betydligt större djup i sin trupp och betydligt fler rollspelare, det som egentligen talar för Piteå är att man är otroligt svårslagna på hemmais och att man förmodligen har ett större hjärta för föreningen då spelare som Olofsson och Strandberg har nära anknytning till föreningen. Men om Asplöven lyckas vinna första matchen så känns utgången på matchserien given, däremot kan Piteå sätta en ohygglig press på Haparandalaget om man vinner hemma i LF Arena. Jag har dock trott på Asplöven under hela säsongen, varför sluta tro nu?

Det var mina tankar inför playoffkriget som startar på lördag, må bästa lag vinna!

- Det var kvalseriestart i vår kvalserie i kväll då Luleå Rebels gästades utav Rosvik. Det blev en tight match som Luleå lyckades gå segrandes ur, 2-0 skrevs slutresultat till.

Matchfakta:

Resultat 2-0, skott 34-29 (13-12, 16-6,5-11) utv. Rebels 6x2 min, Rosvik 4x2 min.

Rebels mål: 1-0 (4.43) Osmo Soutokorva (Martin Jeanette, Jonathan Klockare) PP, 2-0 (41.18) Martin Jeanette (William Lampinen, Jonathan Klockare)

-På fredag gästar vi LF Arena för möte med Rosvik, ett inför reportage kommer under morgondagen!

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: .

Luleå rebels har en spelare vid namn Petter Stålnacke, är det någon släkting till dig?

2009-03-05 @ 10:12:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0