Bloggtorka!


Finanskrisen har nu även sträckt sig till bloggarnas värld då jag just nu har väldigt dåligt med arbete för att vara mitt i brinnande silly season tider. Vrider vi klockan ett år tillbaka så hade tangentbordet förmodligen brunnit just nu då det var värvningar till höger och vänster. Money talks finns det ett uttryck som heter, i hockeyns värld så har det uttrycket en stor inverkan på silly season. Klubbarna har helt enkelt inte pengar att värva för och då blir ju truppförändringarna inte allt för stora, dom pengar som klubbarna trots allt sitter inne med väljer man att vårda varsamt.
För mig som bloggare så ska detta vara säsongens hetaste och roligaste period men just nu så är den iskall och rent ut sagt skittråkig.

Visst det finns saker att skriva om, tex att en svensk div 1 spelare i norra Sverige är uppe på tapeten i en allsvensk klubb eller att jag forskat fram vad spelarna Jason Krischuk och Jimmy Blixt tjänar genom att analysera deras bötesbelopp som dom fick när dom var avstängda.
Men att gå ut med vem spelaren i fråga är eller hur mycket berörda spelare tjänar tycker jag inte är aktuellt i dagsläget, kanske att lönebeloppen kommer ut när Asplövens säsong är färdigspelad.
Fortsätter spelarmarknaden vara så här stendöd så finns det bara ett alternativ kvar för denna blogg, det är att släppa ut alla dom snaskiga detaljer som man vet händer eller har hänt i div 1 Sverige.
Då ökar huxflux läsarantalet med några hundra, men samtidigt så vet jag inte vad jag skulle tjäna på det. Jag tycker att jag som bloggare har haft en bra nivå på mina inlägg och utelämnat det som kan vara känsligt både för spelare, ledare och föreningar. Har som ingen anledning att kasta skit på folk, det sköter andra bloggare runt om i landet redan nu på ett bra sätt.

Finanskrisen avspeglar sig inte bara i Sverige då även klubbarna i tex Holland, Belgien och Frankrike sitter inne med tighta lönebudgetar. Man har än så länge kunnat hålla standardkontrakten på samma nivå som tidigare, dvs 1000 euro netto, fri mat och fri bostad. Genom att den svenska kronan försvagats gentemot euron så har spelarna som varit ute i Europa i år levt bättre än sina föregångare, men det är klart att om det fortsätter så här så kommer det drabba lönekuverten även i dom delarna av världen.

Annars så kan vi nog börja se div 1 spelare som går till danska ligan denna vår då många danska klubbar dras med stora ekonomiska problem. Man har importerat en hel del transatlanter till ligan under dom senare åren och det har kostat enorma pengar gentemot vad man har fått tillbaka. Enligt en agent så har klubbarna nu börjat rikta sina blickar mot Sverige och genom det kommer vi säkert få se några övergångar även från ettan till den danska ligan.

Att spelarmarknaden är död har jag skrivit en hel del om i detta inlägg, tänkte bara avsluta med ett statuerande exempel. Jag och min agent har väl inte så jättebra kontakt och han har väl i ärlighetens namn inte hjälpt mig med särskilt mycket genom åren. Vid denna årstid brukar vi dock ha en ganska tät smskontakt, jag brukar då och då skicka ett sms för att höra hur det ser ut på spelarmarknaden. Han brukar då komma med ett svar som är liknande detta, " Dom och dom söker spelare, skulle det kunna vara av intresse?". I gengäld så brukar han då och då skicka ett sms som det står ungefär så här, " Vet du någon spelare som är ledig som skulle vilja spela i Frankrike?" Såna där konversationer brukar det bli en hel del av under våren och sommaren. Hur har det då varit i år? Stendött är mitt svar på det!

Så alla ni som har tänkt byta klubb under våren och sommaren, nämn inte det för eran nuvarande klubb om dom gärna vill ha dig kvar. Det är en tuff marknad denna sommar så tänk er för innan ni gör något!

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: Kyrö

Du har missat en värvning som kommer ta hem guldet till Läkerol. Killen går från någon farmarklubb, vette fan vad den heter, och var mkt mkt mkt nöjd med ny adress...Hörde att han valt mellan Ak Bars, Red Wings och Brynäs, tydligen ett ganska lätt val...

2009-04-01 @ 07:56:03
Postat av: eriksson

haha var tvungen att testa blogg genom mobilen har trist sa matten :) bra skrivet som vanligt annars även om det inte finns ngt att skriva om så lyckas du göra allt intressant :) du gjorde min matte intressant haha :)

2009-04-01 @ 11:08:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0