Reflektioner!


Eftersom inte Piteås hemmamöte mot Asplöven kunde sändas genom nätet så bänkade jag mig i stället för att bevittna DM-finalen mellan KB 65 och MoDo. Det var inte alls dumt att se det heller då KB bjöd upp bra mot ett MoDo som gick på åtminstone halvfart, men en del snygga mål och framförallt en del saker i KB:s spel som var bra är det som jag tar med mig när jag summerar matchen.

Noterade en hel del i KB:s spel som var bra:

- Snabba omställningar ( Direkt man vann puck i egen zon så drog bortre forward  mellan backarna, många gånger så hittade man även rätt med passningen och antingen ett friläge eller ett bra läge var ett faktum)

- Firma Pettersson & Pettersson ( Dom håller riktigt hög klass och stundtals så skojade man en del med det halvmotiverade MoDo försvaret. Man har trots sin ålder hög fart i det man gör och framförallt så vågar man genom sin rutin hålla mycket puck, förstår att dom bitvis under denna säsong skojat friskt med motståndarnas backar)

- Tighta i defensiven ( När MoDo fick tryck i KB:s zon, något dom för övrigt fick ofta så lyckades KB trots det hålla MoDo spelarna utanför skottsektorn. Det var sällan dom fick in ett pass i slottet som MoDos tredjegubbe kunde skjuta direkt på, man jobbade helt enkelt föredömligt i sitt zonförsvar)

- Målvaktsspelet ( Mattias Erlander visade även i går vilken duktig målvakt han är, det är inte slumpen som har gjort att han vunnit många matcher åt sitt lag denna vinter. En nyckelspelare som det framförallt på bortaplan gäller att få hål på så tidigt som möjligt, får man inte det så är risken stor att han växer fram som ett spöke för gästande lag)

- Fattade tycke för firma Häggström och Backlund ( Häggström visade upp ett bra driv och var väldigt företagsam under hela matchen, Backlund hade lite strul med puckkontrollen men visade ändå upp ett spel som tilltalade mig. Är nog lätt att som motståndare glömma bort dessa killar då man förmodligen sätter allt fokus på Pettersson & Pettersson, om jag var coach så hade jag nog ägnat lite tid åt dessa killar också när man har sin taktikgenomgång inför matcherna mot KB)

Men det är klart att en fullsatt hemmahall, ett halvmotiverat motståndarlag och vetskapen om att matchen sändes på nätet gjorde att KB förmodligen spelade flera klasser över sin normala nivå under gårdagen, det förringar dock inte deras fina insats utan är nog senare ett bevis för dom själva på att dom kan spela en sån här bra hockey.
Kanske att man nu kan få en liten energi boost av detta när man i helgen tar emot både Kiruna och Piteå hemma i slitna Bjästahallen, höjer ett varningens finger för KB inför dessa matcher.

Over and Out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0