För mig känns det naivt!


Har ägnat några minuter till att surfa runt på lite olika hockeysidor, hamnade som alltid in på Kirunas svenskafans sida. Hittar som vanligt en hel del inlägg i forumet som handlar om att man skulle haft Tobbe Lundström i mål, den där Alcén är ju helt bedrövlig.
Man är inte nådig i kritiken över sin målvakt, han med nickname "Rinkräven" är faktiskt otroligt pinsam i sina inlägg. Jag skäms nästan över att vara Kirunafödd när man ser hur otroligt naiva och blåögda människor där uppe stundtals kan vara, nu får ni allt skärpa er då denna sport sist jag vill minnas ännu var klassad som en lagsport. Förhoppningsvis är inte han med nickname "Rinkräven" Kirunabo, men har tyvärr mina aningar om vem det är.

Givetvis så skulle man haft en större chans till playoff med Tobbe i målet, han var trots allt en av allsvenskans bästa målvakter under fjolårssäsongen.

Givetvis så är inte Fredrik Alcén nöjd med sin säsong då han blandat och gett en hel del, känner nog själv att han skulle velat hålla en betydligt jämnare nivå.

Men vad har egentligen fans och tränare gett  för förutsättningar till Fredrik?

- I premiärmatchen mot Asplöven den 19 september så var det Fredrik som höll Kiruna kvar i matchen, vad stod det i tidningen dagen efter? Jo, enligt Kirunas tränare J-Å Tiensuu så var det Fredrik som förlorade matchen åt dom då han bjöd på två stycken mål.

- Under säsongens gång så har det snackats i Lombias korridorer om att man letar efter en ny målvakt, även sånt tissel och tassel når  tillslut fram även till Fredrik.

- "Fans" på olika forum sågar Fredrik match efter match, tror ni inte sådant också når fram till Fredrik för eller senare?

En av dom första saker som jag fick lära mig om denna sport var att alltid skydda sin målvakt, vart har den regeln tagit vägen?
Jag har längs vägen även fått lära mig fler saker angående släktet målvakter, dom är alltid speciella, självförtroende är a och o  för att lyckas och dom behöver alltid stöd för att kunna vända negativa trender.

Om alla under säsongens gång i stället för att håna Fredrik verkligen gett honom sitt stöd, tror ni inte att det då hade sett annorlunda ut?
Tror ni inte att ni då hade gett Fredrik chansen till att växa ut till den målvakt som ni hade hoppats på?

Jag hoppas trots att jag vet att Fredrik trivs i Kiruna att fans, tränare och Fredrik till hösten går skilda vägar. Du är värd så mycket bättre Fredrik!

Varför skriver jag det här?

Vill inte försvara Fredrik på något sätt, kan inte uttala mig om hur det sett ut under säsongen då jag sett för få matcher med Kiruna. Det jag vet är att när Fredrik känner trygghet och förtroende så kan han vara rent överjävlig där längst bak, helt i parentet med Ottosson i Piteåmålet. Kritiken i sig är förmodligen inte helt obefogad men förstår samtidigt inte varför alla vänder han ryggen, känns som att det är det sämsta man kan göra om man vill vända hans negativa spiral.

Nu har jag fått skriva av mig i detta ämne, kände att jag ville ventilera mina åsikter och tankar. Jag säger inte att just mina åsikter och tankar ska vara dom rätta, era åsikter och tankar har ju minst lika mycket värde.

Kanske har ni rätt att Fredriks målvaktsspel är orsaken till att man mest troligt inte går till playoff, men får inte även ni ta på er en del av skulden?

Glöm och gå vidare Fredrik, det finns klubbar och fans som skulle ta emot dig med öppna armar!

Over and Out!


Kommentarer
Postat av: Hanken

Klockrent Jimmy! Dock tror jag inte Fredrik håller Otto klass, men helt klart en fullvärdig div1 målis. Som jag skrev på ahc bloggen att "hans uppdrag kan liknas med att leva i en utdöende by. Han är alldeles övergiven och enda som han får vara med om är när något passerar". Kan inte vara lätt att vara målvakt i dagens Kiruna.



Uselt försvarsspel och lågklass på backarna är anledningen till att säsongen mest troligt tar slut på söndag.

2009-02-21 @ 12:33:08
Postat av: Anonym

Jag håller fullständigt med dej Jimmy...Jag har sett en del matcher Kiruna spelat..och det jag kan säja är att Alcen inte får mycket hjälp, matchen mot Asplöven var bedrövlig när man ligger under med 1-4 är det en självklar sak att man hjälper sin målvakt..men icke....han var totalt utelämnad..inte så konstigt att han får skrika så mycket till sina spelare....

2009-02-21 @ 12:46:08
Postat av: Christer S

Sen är det ju en annan sak, att min åsikt är, att aldrig kritisera en målvakt under pågående säsong, oavsett hur det ser ut. Så länge man inte ligger på typ 60% förstås. Nu tror jag inte Fredriks problem ligger i själva skickligheten, om man nu ska tala om problem. Kanske det är en kombination av bristande hjälp av försvaret och likaledes bristande förtroende av tränaren. Bägge delar kan ju vara avhjälpta efter denna säsong. En kompetent coach vet hur man handskas med målvakter, och kan också få till ett tight försvarspel. 'Nough said!

2009-02-21 @ 13:07:03
Postat av: Åskådare

Du har rätt Christer Kiruna behöver en ny tränare som passar in i Kirunas miljö. Nuvarande tränare har totalt missat den mentala biten att bygga självförtroende , det som brister hos T-AN är hans ledarskap...

2009-02-21 @ 13:20:41
Postat av: RINKRÄVEN

Det verkar var helt ok att såga backarna men inte säga något om din kompis Alcén. Det tycker jag är pinsamt. PS född och uppväxt i Kiruna Och du har ingen anning om vem jag är.

2009-02-21 @ 15:59:12
Postat av: Dan den vänlige backen

Målvaktsposten har väl alltid vart den mest utsatta positionen inom ishockey både på och utanför rinken. Går det bra hyllas du, är du dålig kapas du, thats life inget annorlunda klimat i nån annan stad jämtemot kiruna anser jag.



Jag tycker nog du är aningen färgad i ditt gedigna försvar av Alcen men du står för det du säger och det respekteras. Sen kan jag hålla med om att JÅ inte verkar vara nån vidare psykolog i sättet han behandlar sina spelare.



Alcen verkade tappa självförtroendet helt redan i början av säsongen, hörde historier om att han var gravt missnöjd med ny utrustning osv, men i slutänden måste det ju vara han själv som tar sig i kragen och står upp för trycket. Ensam är stark måste det ju heta i målvakssamanhang.



Tycker dock aldrig Alcen lyckades ge intryck av att se lugn och stabil ut under resten av säsongen, han kan säkert bättre men det handlar ju om att prestera här och nu! Speciellt i ett lag som det ändå går bra för.



Klart sen att försvarsspelet blir osäkert när man inte vågar lita på att ens målvakt tar ett oskymt skott från blå. Om man såg matchen mot Asplöven senast tex så la dom allt på mål, tom från egen blå och rusade mot returer, en framgångsrik taktik då flera puckar nästan gick in och massor av farliga returer kom till.



Kanske skulle Kirunas spelare behövt stötta Alcen mer, kanske tappade dom tillslut orken när han aldrig blev den sista utpost han hade behövt vara.



Ta in Lundström om möjligt och behåll Alcen en säsong till och se om han klarar av att utvecklas i den hårda och rimligtvis nyttiga konkurens som då blir, sist men inte minnst skaffa karln en psykolog!



Ps bra blogg Jimmy!



Tack för mig



2009-02-21 @ 16:59:53
Postat av: Christer S

Jag tror faktiskt Alcen skulle uppskatta konkurrensen av Lundström. Man är väldigt ensam som målvakt, och är det något som triggar, så är det bra konkurrens. Såklart är det väldigt olika från person till person, men det skulle förvåna mig oerhört om Fredrik tror det är en skyddad verkstad på elitnivå. Han har fortfarande sin bästa år framför sig, och vill säkert ta varje chans att förbättra sig. Att ha Tobbe L som "sparringpartner" skulle ju vara en otrolig kick tror jag.

2009-02-21 @ 17:57:31
Postat av: huhuhuhu

Hur kan man vara så respektlös mot sin egennamålvakt? Hockey handlar ju lagsport? Backarna ska också göra sitt jobb!

2009-02-21 @ 18:46:42
Postat av: whn

Är kvalserie schemat spikat?

2009-02-21 @ 21:23:41
Postat av: ncika

Missa inte mats sundins återkomst till toronto inatt.

2009-02-21 @ 21:28:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0