Div 2 Norra A topp 5


Kanske så tar jag mig nu en rejäl kallsup och en rejäl mängd vatten över huvudet när jag skriver ett inlägg om den norra div 2 serien då jag i ärlighetens namn inte vet särskilt mycket om varken lagen eller deras ambitionsnivå.
Men jag ska göra ett försök för att mätta den person som lämnat en kommentar om att jag ska skriva ett inlägg om just denna serie, alltid värt ett försök iallafall.

Serien är om jag förstått det rätt uppbyggd på så sätt att man efter grundserien delade upp sig i två serier där dom sex bästa gick till ett topp sex slutspel. Malmberget drog sig dock ur då ekonomin inte tillät spel i detta slutspel, man bestämde sig då för att köra slutspelet med endast fem stycken lag.
I norra div 2 så är det oxå en del J-20 lag med och både Kiruna och Piteås J-20 lag lyckades ta sig till denna högre serie medans Boden fick spela vidare i den sämre fortsättningsserien.

Lagen fick med sig bonuspoäng efter placering i grundserien och topp 5 tabellen ser just nu ut på sättet som följer här nedan.

TABELLMVOF+/-P
1. Luleå Rebels HC 4  3  1  0  18 - 11  11 
2. Rosvik IK 4  3  0  1  16 - 13  9 
 
3. Kiruna IF J20 4  1  1  2  14 - 15  5 
4. Piteå HC J20 3  1  0  2  11 - 12  3 
5. Kiruna City HF 3  0  0  3  7 - 15  0 


Om jag förstått reglerna rätt så är dom två bäst placerade seniorlagen kvalificerade för kvalspel upp till div 1 medans det bäst placerade juniorlaget är kvalificerat för kval upp till juniorernas superelitserie.
Problemem som finns i norrlandshockeyn är att det sällan är lag i denna serie som vill försöka ta sig upp till ettan då föreningarna oftast har en svag ekonomi som inte möjliggör spel i den betydligt dyrare div 1 serien.
Jag hoppas då verkligen att både Luleå Rebels och Rosvik vill uppåt, finns ju just nu en friplats till den norra ettan då Malmberget hoppade av i höstas. Den ska väl någon av dessa lag vilja ha? Det känns som att framförallt Rebels verkar ha ambitionen att ta sig tillbaka till den magnifika och otroligt intressanta div 1 norra A, men har dom råd?

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon med insikt i div 2 hockeyn kunde lämna en kommentar om hur tankegångarna går för både Rebels och Rosvik. Om ingen kommentar inkommer så får jag helt enkelt slå en signal till hockeygurun och tillika div 2:s bästa spelare Robert Lahti, den killen vet allt!

Här nedan följer en liten genomgång av dom tre seniorlagen som är med i denna topp 5, reservera er för att det kan vara mängder av faktafel då jag inte alls är särskilt påläst om denna serie.

Luleå Rebels:

Man har en kedja som står för det mesta i anfallsväg då dom fullkomligen har öst in poäng under denna säsong, dom som ingår i denna enhet är följande killar.

- Jonathan Klockare ( Spelade under fjolåret med Boden i div 1 där han på 31 matcher endast mäktade med 7 poäng. Produktionen verkar dock ha kommit i gång explosionsartat denna säsong då han i skrivande stund summerat 36 poäng på 24 matcher. I övrigt så är han otroligt liten då han endast mäter 169 cm, skridskostark och fina händer mån tro?).

- Martin Jeannette ( En 25 årig fransman som på sina 24 matcher mäktat med imponerande 48 poäng, ett bra facit kan man onekligen säga. Hur har denna fransman hittat till Luleå och div 2 spel?).

- William Lampinen ( Född 89 och har på sina 18 matcher svarat för 32 poäng, ett bra facit. I övrigt så vet jag inte så mycket om denna kille, någon som kan uppdatera?).

Ni ser vad påläst jag var om Rebels, eller inte. Såg iallafall att legenden Osmo Soutokorva nu var registrerad för föreningen, en värvning till det framtida kvalet?

Rosvik:

I hemmahallen Kristallen är man enligt rapporterna otroligt svårslagna, hörs nästan redan på namnet att detta är en ishall av modell kyla. I övrigt så vet jag faktiskt inte så mycket om laget då jag knappt känner igen någon spelare, av poängproduktionen att döma så är man verkligen ett lag då det inte finns någon som sticker ut särskilt mycket i poängproduktionen. Någon som vet vad denna klubb har för ambitioner?

Kiruna City:

En nystartad klubb som har målet att ge killar som vill spela hockey chansen, ett alternativ till dom som inte platsar i stadens representationslag eller helt enkelt bara vill hålla på med sporten dom älskar. Ett av dom lag i hela Sverige som har störst passion och kärlek till denna sport då dom får bekosta  det mesta själv. Man har dessutom kanske landets snyggaste ställ där framförallt hemmatröjorna är så otroligt vackra. Man har i truppen en hel del profiler där forne Kiruna och Nacka stjärnan Robert Lahti höjer sig en aning över mängden då han summerat fantastiska 52 poäng på sina 20 matcher. Att det är ett profiltätt lag är det inget snack om då man har seriens finaste handleder, seriens tuffaste spelare och seriens hårdaste och bäst placerade slagskott i Dennis Lind, Tobias Westlin och Henrik Engström.
Man har även en meriterad tränare i Stigge Karlsson som förmodligen sen han tog över lagt in en och annan start och stopp slinga. Kul med Stigge tillbaka inom hockeyvärlden, du vet hur mycket du har betytt för min karriär och det är jag evigt tacksam för.

City gjorde en bra grundserie med tanke på förutsättningarna men hade otroligt svårt att nypa poäng mot topplagen. Det visar sig nu då man möter bara bra lag, man har dock varit bra med i dom flesta matcher utan att få med sig poäng. Men sett över hela säsongen så har klubben överraskat på mig, även det ekonomiska verkar ha fungerat över förväntan. Jag hoppas och tror att man även nästa år får följa Citys framfart i tvåan, vem vet om man då kanske kan vara med och konkurrera på allvar uppe i toppen?

Kommentar:

Som ni ser så var det inte mycket som jag kunde om denna serie och genom det så är det inte då heller läge att bedöma nivån på spelet. Mitt antagande är dock att div 2 i norra Sverige är ljusår bakom dom övriga div 2 serierna, kan ha fel men är den känslan som jag fått. Det som jag med säkerhet kan fastställa är att denna serie är så långt man kan komma från något som kan kallas glaumor, kanske är det så att den norra div 2 serien är hockeyns verkliga bakgård?

Det som glädjer mig är trots allt Citys framfart genom denna säsong, har följt din blogg dagligen Robban. Jag vill passa på att ge er stor cred för den underbara hemsidan ni har skapat, den har väl inte ni läsare missat? Eller har ni? Surfa då in på länken här nedan och få er en skön stunds läsning!

http://www.kirunacity.se/

Over and Out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0