Dagen efter!


Medans Kalix i dag har säsongens sista sammankomst med lite fika och plojträning så vaknade vi  upp till en vardag som i dagsläget verkligen är oviss.
Det enda vi med säkerhet vet är att det i dag är träningsledigt och att vi under morgondagen återsamlas igen, förhoppningsvis får vi då besked om hur kvalserien är upplagd.
För min egen del så blir det tredje året i rad som jag tvingas till kvalspel för att rädda div 1 statusen, börjar onekligen kännas som att jag är den felande länken i dessa lagbyggen.
Givetvis är det väl inte så men man måste alltid först gå till sig själv när man ska utvärdera det som varit, men känns som att skylla på sig själv är en allt för enkel lösning av problemet. Jag är dock den första som kritiserar mig själv för att jag inte kom upp till standard i fortsättningsserien, hade hoppats kunna tillföra betydligt mer än vad jag gjorde.
Men men, hockey är trots allt ett lagspel och mina analyser om vad som gick snett ska ni nu få ta del av.

- Närkampsspelet ( Vi förlorade i stort sett alla 50/50 dueller, då blir det även tufft att vinna matcher. )

- Utvisningar ( Vi drog på oss 43 st tvåor och 2 st femmor på sex matcher, 96 minuter av 360 minuter tillbringades i boxplay. Då förstår man att det blir svårt att vinna matcher, trodde inte siffran skulle vara så här hög.)

- Kreativiteten ( Vi hade svårt att komma till avslut och bra tryck i anfallszonen, ingen som vågade bryta mönstret. Men ser man till antalet utvisningar så inser man att kraften offensivt tog slut av alla numerära underlägen.)

- Passningsspelet ( Vi hade varken många pass eller många pass rätt under dessa 6 matcher, kanske en sjävförtroendefråga.)

- Självförtroendet ( Allt det självförtroende som vi hade byggt upp var som bortblåst efter bortaförlusten mot Clemensnäs, med facit i hand så var den ingenting att skämmas för med tanke på hur dom spelade i fortsättningen.)

- Inställningen och det hårda jobbet ( När inte spelet fungerar så fungerar det tyvärr inte alltid att försöka kämpa heller då du kommer sent in i situationer på grund av ett dåligt flyt i spelet. Det ser då ut som att man inte försöker medans man i själva verket förmodligen jobbar och sliter hårdare än någonsin. Men visst, närkampsförluster, dåligt passningsspel och utvisningar är oftast frukten av taskig inställning. Så kanske var det så att vi tog för enkelt på denna serie då vi gjort en så otroligt fin höstsäsong, kanske glömde vi bort vad som gör oss till vinnare?)

- Anspänningsnivån ( Det har sett vilset och nervöst ut på slutet, klarade vi inte pressen? Det är en sak att spela bra när man inte har någon press på sig, blir som två skilda sporter. Träningarna har sett otroligt bra ut under dom senaste veckorna för att sedan låsa sig totalt på match. Man vågar under träningar hålla puck på ett helt annat sätt, kanske vågade vi inte vinna? )

Som ni ser så har jag en del frågetecken kvar att räta ut, annars tycker jag att jag skött min uppgift som hobbypsykolog på ett förtjänstfullt sätt. Tyvärr så räcker det inte att leverera i bloggen och som hobbypsykolog för att undvika kvalspel, dax att nu även börja prestera där jag ska prestera.
Om man får smälta dessa veckor en aning så står man nog snart redo och sugen på rädda upp det som vi har saboterat, vi har mycket heder kvar att rädda än.
Det ska bli intressant att mäta sig med lag som kommer underifrån, jag har ju dömt ut div 2 norra A i bloggen tidigare. Ska jag nu få äta upp det på samma sätt som jag fick äta upp Jonas Johanssons målvaktsspel? Ja man vet aldrig, det enda jag vet är att Jonas höjt sitt målvaktsspel sen jag gick igenom Kalixlagets höstsäsong. Var det slumpen, eller tänkte du Jonas att nu jäklar ska jag visa den där sopan vem jag egentligen är? Har min blogg den effekten? Knappast!

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: kfr

det är bra att vara kritisk, men när det vankas kval är det bara att lägga allt negativt bakom - ta med det som var positivt!! Ni spelade ju bra i grundserien! Tillbaka till den känslan ..

tror på er och att ni kommer att vara i 1:an nästa år.

2009-02-16 @ 18:01:16
Postat av: JJ

Bloggen gav väl lite extra tändvätska det är möjligt ;)



Ett litet tips inför kvalet, man bör ha lite koll på #9 i Rosvik,långsam på skrillorna men med ett dragskott som saknar motstycke!

2009-02-16 @ 23:04:07
Postat av: Anonym

JJ: Inte dumt att den berör men det är tyvärr inte alltid bra (för mig), se bara på din insats i går =)

Hört ryktas om någon nr 9 med ett vansinnigt bra skott..Nu på hockeyns bakgård så får man förbereda sig på allt, kan bli ett intressant kval =)



Ha ett skönt sommarlov nu och spinn vidare på sättet du avslutade säsongen på!

2009-02-16 @ 23:29:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0