Rond ett till Piteå!


Tre av fyra playoffmöten är nu färdigspelade, det är bara Skåres hemmamöte med Valbo som startar senare då det spelats kvartsfinal i samma arena under eftermiddagen. Det var ganska förutsägbara resultat som droppade in från dom olika arenorna då Piteås möte med Asplöven på förhand kändes som den mest ovissa.

Piteå-Asplöven 3-2 Mitt tips: 1-2 ot ( Piteå tog chansen i denna matchserie, nu väntar minst ett tufft möte borta i svårspelade Arena Polarica. Är det något lag som klarat sig bra i Polarica genom åren så är det just Piteå, blir onekligen en tuff resa mot kvalserien för Asplöven. Asplöven var dock i ett liknande läge under fjolåret då man förlorade första matchen mot Örebro för att sedan vinna dom två hemmamatcherna i en fullproppad Arena Polarica. Det är nu som laget behöver sitt stöd i jakten på kvalserien, ni i publiken minns väl den fantastiska stämning som var under playoffspelet i fjol? Man ur huse i Haparanda krävs av mig, ställ nu upp och lyft erat lag emot kvalserien! Jag kan inte sluta imponeras av Piteå då jag tyckt att dom varit klart sämre än både Kiruna och Asplöven, men gång på gång så överbevisar dom mitt hockeykunnande. Jag trodde att den dagen firma Olofsson/Strandberg slutade producera mängder med poäng så skulle också laget sluta vinna, jag såg inte vilka spelare som egentligen skulle kunna kliva fram och producera. Men där hade jag fel då det är olika matchvinnare från gång till gång, dessutom har man en formidabel målvakt i Markus Otosson. Det här kan bära långt för Matuschkins mannar! )

Nyköping-Tingsryd 1-4 mitt tips: 1-3 ( Precis som jag förutspådde så maler maskinen Tingsryd ner ett relativt tunnt Nyköping, det blir en enkel resa för Tingsryd emot kvalserien. Jag har skrivit mycket om att spelare i Tingsryd nu måste kliva fram och börja producera då man hittills har haft en väldigt jämn och utspridd produktion. Firma Hilding/ Laudius var dom som klev fram i dag, dom var inblande i tre av dom fyra målen. Kanske är det dom som nu kliver fram och blir dom poängkungar som Tingsryd saknas? Annars imponeras jag oerhört av Tingsryds djup i truppen då man kan ha Anders Lövdahl som fjärdecenter, Christoffer From-Björk som sjundeback och Johan Thelin som trettonde forward. Om Nyköping ordar jag inget om då dom spelar på lånad tid, på måndag är playoffäventyret över för deras del. Dom lär iaf få avsluta säsongen i en fullsatt Dackehall, det är förmodligen en trevlig upplevelse.)

Enköping-Örebro 1-4 mitt tips: 2-5 ( När man lyckas nolla Enköpings trio med Strandin, JoLinder och Persson så vinner man också matcherna komfortabelt. Det lyckades Örebro med och får även dom nu en enkel resa mot kvalserien, Enköpings chans låg i att vinna dagens match hemma i Bachohallen. Var det fullsatt förresten? Örebro ser stabilare och homogenare ut denna säsong, alla stjärnor utom Laine verkar ha hittat sin roll i laget. Eller vem vet om Laine hittat sin roll i laget, tror dock inte han är särskilt nöjd att åka Sverige runt i en fjärdeline. Det ska bli kul att se vad Örebro och framförallt Tingsryd kan uträtta i en framtida kvalserie, kan dom utmana Nybro och Huddinge? Jag är tveksam men samtidigt har man ofta en för stor tro på lagen som kommer uppifrån, hoppas dock att vi får se något nytt lag i allsvenskan till hösten. Varför inte Örebro då dom är hatade av dom flesta, hade blivit en hyfsad knäpp på näsan för oss alla misstyckare.)

Skåre-Valbo matchstart kl 19.30 mitt tips: 6-4

Återkommer med info om denna match, match två i denna serie spelas under måndagen och eventuellt en tredje match på tisdag.

Over and Out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0