Inför Luleå Rebels!


Gårdagen är på långa vägar ännu inte glömd, konstigt vore det annars då vi förlorade mot ett Rosvik som tränar två kvällar i veckan. En sådan käftsmäll ska sitta i även när vi går in till morgondagens hemmamatch mot Luleå Rebels, det är den förlusten och det sättet som vi förlorade på som vi ska använda som tändvätska till morgondagens match. Vi vet att Rebels slog Rosvik och borde på så sätt vara ett bättre lag än vad dom är, ska vi då ha en chans till att vinna så gäller det att vi höjer oss några nivåer.
Vi måste vara förberedda på att ta kampen på ett helt annat sätt då just kampmomenten och att vinna 50/50 situationerna är dom stora nycklarna till om man vill vinna matcher, dom momenten var Rosvik betydligt bättre än oss på under gårdagens match. Såna situationer handlar egentligen inte om hur bra man är som hockeyspelare, det handlar mer om viljan, passionen och hjärtat till det man håller på med.
Kan vi bara få med oss det ut till morgondagens match så ligger vägen öppen till en rolig eftermiddag, utan dom ingredienserna så ska det mycket till för att vi ska vinna.

En annan aspekt som vi måste jobba med är viljan att vinna, på träningar så har det sett riktigt bra ut under en längre tid medans det på match låser sig totalt. Det kanske är den aspekten som gör att vi förlorar kampmoment och 50/50 puckar, det kanske i slutändan är en mental grej för oss? Vi är oerhört rädda för att behandla pucken och oerhört rädda för att göra misstag, kanske är därför det ser så kampfattigt ut i situationer på isen?

Det enklaste sättet för att komma ur såna här trender är att bara gå ut och köra, det är vad jag vet det enda som kan få en ur en negativ trend. Det gäller att koppla bort dom negativa tankarna och bara blåsa på, vad har vi egentligen att vara rädda för? Det kan väl inte bli värre än att vi fortsätter förlora? Men på något sätt måste vi återigen ge oss själva chansen att vinna, då kanske "bara gå ut och köra" kan vara just den chansen?

Med det menar jag inte att vi ska sätta huvudet under armen och bara gå ut och göra det som behagar, snarare så menar jag att vi måste göra grisjobbet fullt ut. Vi måste fullfölja situationerna, vi måste ta hemjobbet och vi måste framförallt sätta defensiven i första hand, när vi gör dom sakerna till 100 % så kommer det betala sig i att vi skapar situationer ute på banan som vi kan spela "lyxigt" i.

Om jag ser till mig själv under den senaste tiden så har jag samma problem som laget i mitt spel, blir bekväm och tror att dom fina "skills" som jag ändå har ska lösa alla problem. Jag är naiv och tror att returer ska ramla ned rakt på mitt blad i stället för att jobba efter returerna, chansar att svänga undan i tron på att deras back ska spela pucken rakt i min famn och går in i närkamperna med tron om att min klubba på egen hand ska få med sig pucken ut därifrån. Det är en jäkla massa tro i spelet just nu, det är dax att börja agera i stället och jobba för att puckarna ska komma till bladet.

Jag kanske låter himla kritisk i detta inlägg men gör detta för att väcka mig själv, ser jag mina tankar i skrift så är det enklare att ta till sig dom. Kanske att jag på detta sätt kan få bort ordet "tro" från mitt spel och i stället börja göra skitjobbet för att få det att lossna. Är det något jag har lärt mig under alla år med denna sport så är det att desto mer du fuskar med grovjobbet desto mindre chanser skapar man framåt.

Nu lämnar vi detta och går ut och kör i morgon eftermiddag, ska bli så himla skönt att äntligen bli ett vinnande lag igen!

Playoffdrama i eftermiddag? Det kan ni vara så säkra på, kommer bli härliga matcher runt om i landet! För er som inte är på plats på någon av arenorna eller har tillgång till swehockeys "games online" så kan bloggen redan nu avslöja resultaten!

Nyköping-Tingsryd 1-3
Skåre-Valbo 6-4
Enköping-Örebro 2-5
Piteå-Asplöven 1-2 ot

Ska ni ha målskyttar från norrlandsderbyt? Ok då!

Piteå: Erik Karlberg
Asplöven: Marcus Waldehagen och Stanislav Kall

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ingen som vet resultat?

2009-03-08 @ 18:17:23
Postat av: Anonym

3-0 till Lycksele, slut...

2009-03-08 @ 19:03:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0