Bara en liten fredagsfundering!


Jag har år efter år suttit och förbannat mig över att klubbarna är så fega med att värva spelare från dom lägre divisionerna, visst det har blivit bättre under dom senaste åren men jag känner ännu att det ligger en sorts feghet i luften.

Men i veckan hände det, Almtuna plockade tvillingarna Berlin från Tierp. Då borde väl bloggansvarige ändå ha varit glad och skrivit någon sorts hyllningstext? Nej Nej, bloggen började såga direkt! Man verkar aldrig vara nöjd, det hade dock sina förklaringar.

När Södertälje ifjol plockade upp poängmaskinen Pär Arlbrandt från allsvenskan så blev det ingen lyckad relation, man kvävde helt enkelt Pärs spel. Under den allsvenska säsongen så hade Pär fått spela sitt spel som innebär en offensiv hockey med ibland lite väl små marginaler. I Södertälje blev han förpassad till fjärdekedjan där speltid var begränsad och powerplay var inte ens att tänka på. Skulle man utnyttja en kille i denna roll, varför inte då värva någon som är mer bekväm i en sådan roll? Värvar du en poängmaskin måste du också utnyttja honom som en sådan, annars blir det ingen lycklig relation mellan klubb och spelare.

Nu i veckan signade då Almtuna upp tvillingarna Berlin från Tierp efter att dom haft en formidabel säsong poängmässigt. Det är iofs inget konstigt i det då dom säsong efter säsong har öst in poäng, ett Tierp utan Berlin är absolut ingenting. Det vet jag av egen erfarenhet då Berlinarna under fjolårets höstsäsong spelade i Italien, då var Tierp rent ut sagt usla. Dom kom under säsongens gång tillbaka till Tierp och huxflux så förpassade dom oss till den negativa kvalserien, skillnaden var verkligen total.
Men varför var jag då så negativ när denna affär gick i hamn? Jag såg framför mig hur dom blir placerade i en tredje/fjärdekedja som har sparsamt med istid, dom har mest defensiva uppgifter och ska tänka 0-0 när dom är ute på banan.
Lex Arlbrandt hade man kunnat säga, blir fallet att dom hamnar i en sådan kedja så kan jag lova er att relationen mellan klubben och spelarna inte blir särskilt långvarig.
Låter däremot Jonas Rönnqvist sina adepter få lite fria och offensiva roller så kan det bli snack om succé i stället, snälla låt dom få använda sina rätta verktyg. Dom är otroligt skickliga i powerplay, otroligt skickliga puckhållare och otroligt duktiga i offensiva situationer, snälla låt dom få dom friheterna.

Jag skulle vilja att klubbar vågar satsa på det man har värvat, annars måste man tänka om i sin scouting. Man kan inte värva en offensiv spelare för defensiva uppgifter, då är det väl bättre att hitta någon i dom lägre divisionerna som även spelar mycket defensivt där?

Vet någon förresten vart Botkyrka/Arbogaspelaren Jonas Höög ska spela i höst? 71 poäng och seger i hela ettans poängliga är respekt, det borde innebära ett fint kontrakt någonstans. Tvåan och trean var just tvillingarna Berlin med 70 resp 69 poäng, hur många från toppen av poängligan tror ni försvinner till nya klubbar?

Over and Out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0