Allt och ingenting!


Fem grader och Nordliga vindar bjuder inte direkt in till några sommarkänslor, man får väl på sätt och vis skylla sig själv då man har valt att bosätta sig uppe i Norrland. Det för mig genast in på nästa tanke, hur iskall är egentligen hockeyn i Norrbotten och Västerbotten om man jämför med till exempel Blekinge och Småland?

Jag har skrivit en del om detta problem förut, media tar inte div 1 hockeyn på allvar här uppe. Jag fick ytterligare ett bevis på det när jag surfade in på http://www.kuriren.nu/ under morgonen, man hade använt hela 5 rader till att meddela att två spelare var klar för spel i Kiruna respektive Kalix. Jag förstår om dom bara nämner mig i förbifarten då dom nog vid detta laget börjar att bli ganska less på alla mina klubbyten, men att ägna några få rader om Lars Örnbergs övergång tycker jag enbart känns löjligt. Jag tror definitivt att det finns ett stort intresse uppe i gruvstaden om Lars då han är okänd för dom flesta, en liten intervju hade man väl åtminstone kunnat kräva? Den hade inte behövt vara särskilt stor men man kanske hade fått en liten inblick i varför Lars väljer att flytta norrut och vad han har för förhoppningar och förväntningar med säsongen. Det är trots allt ett anrikt lag som Kiruna som varit i värvartagen.

Hade det varit till exempel Karlskrona, Tingsryd, Olofström eller Vita Hästen som hade gjort en värvning så kan jag lova er att det hade uppmärksammats på ett betydligt bättre sätt i deras lokaltidningar. Där känns hockeyn glödhet och givetvis har även tidningarna hakat på i den framgångsvåg som div 1 hockeyn där nere just nu surfar på.

Kanske är det förklaringen, är intresset stort så skriver tidningarna mer?
Men kan någon då förklara för mig hur till exempel fotbollslaget IFK Luleå kan få så stor uppmärksamhet? Inte är det väl för att dom är heta? I sådana fall så har bloggen missat en hel del fotboll under dom senaste åren!

Jag hade förresten ett mycket trevligt samtal under gårdagskvällen då jag och Kirunas sportchef Stefan Lundmyr hade ett långt och öppet samtal. Han delgav bland annat vad som var på gång in i föreningen, det brukar vara svårt att få veta då man driver en sådan här blogg. Men med respekt för Stefan och Kiruna IF så behåller jag detta för mig själv, kan väl säga så mycket att om Stefan får som han vill så blir Kiruna att räkna med även i år.

Såg att det var "publiklyftet" fest den 12:e Juni nere i Karlskrona, alla som har köpt en tröja är välkomna att mingla lite med spelartruppen. Hade det inte varit så himla långt så hade jag dykt upp, skulle kunnat bli ett intressant reportage!

Slutligen så vill jag bara rikta ett stort tack till Jan Perslöf som hämtat ut min "publiklyftet" tröja och postat den upp till mig. Vilken sann hockeyhjälte, förhoppningsvis kommer jag i framtiden att kunna återgälda dig på något sätt!

Nytt rekord i går, 1586 besökare är en fantastisk siffra! Tack, Tack, Tack kära läsare!

Over and Out!


Kommentarer
Postat av: Anders

Håller med dig. Fotbollen är absolut inte het i Norrbotten. Jag får intrycket att Norrbottenstidningarna försöker framkalla ett intresse som inte finns. Intresset för hockey är betydligt större.

2009-06-05 @ 11:04:14
Postat av: Caztie

Problemet med bevakningen av Div 1 häruppe, och då tänker jag närmast på de 2 stora medierna, Kuriren och NSD härrör nog helt till att de har fokus på det som händer i Luleå-området, finns en mängd andra sporter på både lägre men även högre nivå som får mycket mer uppmärksamhet än Div 1 A hos dessa 2 pga geografisk tillhörighet. Orsaken till detta är nog att de flesta läsarna finns där.

2009-06-05 @ 11:05:41
Postat av: RobHell

Jag tycker att KHK ska bjuda ner bloggansvarige så vi får ett fint reportage från Karlskrona :)



Jimmy tycker egentligen inte att de är långt för om man spelar i div 1a och har 55mil till Kiruna så gnäller han inte, han är bara lite snål.



Jag kan sponsra en del av biljetten ner iaf bara för att få se ett riktigt reportage.

2009-06-05 @ 13:13:49
Postat av: Christer S

Då tycker jag man genast döper om dem till Luleå-Kuriren och Luleå SD, hehe, den senare blir en intressant förkortning. Sen kan man starta en ny blaska som som heter Norbottensnytt ellr så som verkliget är vad den heter, iaf jag ger blanka fan i hur det går för luleås rugbylag...

2009-06-05 @ 13:17:04
Postat av: Anonym

Fast Luleå SD hade nog inte lockat så mycket folk tänk när man förkortar det (LSD) du vet som drogen Christer ;)

2009-06-05 @ 13:31:37
Postat av: lsd

älska lsd

2009-06-05 @ 15:36:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0