Skillnaden mellan Norr o Söder

  Tänkte bara denna dag ta upp lite av kulturkrocken som uppstod, och faktiskt fortfarande uppstår, när man som liten palt flyttar söderut, i detta fall från Kiruna. Man ska då förstås veta vilken otrolig organisation det är kring pojkhockeyn i Kiruna, där man har alla chanser att prova på sporten rejält. Bara sådana här saker:
  - Man får låna i princip hela utrustningen de första staplande åren, förutom den rent personliga då.
  - Det finns tränare och frivilliga krafter som tar riktigt väl hand om både de små och deras föräldrar.
  - Ingen som helst press på resultat finns i de yngre kullarna, man ska ha roligt, därmed jämnt!
  - Åter en gång måste nämnas tränarna, som alltifrån de allra yngsta till J20 tar väl hand om sina adepter.
  - det blir per automatik en otrolig sammanhållning, då geografin har jäklats såpass och lagt de flesta andra orter väldigt avsides.
 
  När jag själv flyttade ner till Smålands mörka skogar, som liten pilt ganska precis -70, så hade jag allt detta i bakhuvudet, och förväntade mig ungefär detsamma. Ack vad jag bedrog mig! det blev en dyr historia, speciellt då jag envisades med att stå i mål. (Skrillade som en allvarligt skadad älgkalv)
  Efter mycket bönande så inhandlades iaf ett par benskydd, thats it! (sa min gode men fattige fader)
Spelade väl ett tag i pojkserierna med benskydd och handskar som enda skydd, plötsligt blev det aktuellt att prova in för A-laget på orten.... Skott-träning! Aj! är väl det enda som kan beskriva den upplevelsen...

  Jag växte upp, flyttade upp, fick bonusbarn och flyttade ner igen.
Då hade bonusbarnet precis börjat prova sina förmågor under den legendariske Bamses vingar. (Tack för den tiden, Bamse!) Kom ner hit till Västerbotten och samma visa upprepar sig.  En hel sabla trunk med hockeyprylar fick blixtinförskaffas, såg det som en investering med tanke på Foppas o Suddens löner.
  Han spelade väl några matcher när jag råkade ramla in i omklädningsrummet i helt fel ögonblick. Där står tränaren för dessa 9 - 10-åringar och råskäller! Killarna är inte vatten värda när han är färdig.
  Behöver man ens nämna att Trunken sedan dess legat på vinden?

Jag hoppas verkligen den attityden är ett undantagsfall, ett totalt isolerat olycksfall i en överansträngd tränares hjärna.
För av leken fanns ingenting kvar, bara blodigt allvar och inga som helst utsikter till att haroligt på isen.

  Det vore ganska roligt att få lite information om hur ungdomshockeyn fungerar i Sveriges avlånga rike, så kom gärna med lite information kring det.

  Till imorgon kan jag utlova en Juniorspecial, missa inte den!

Vikarie CS

Kommentarer
Postat av: kompis

Skoj med en junior special! Är det juniorer från A serien då eller hela div1?

2009-07-09 @ 17:33:44
Postat av: kompis

intressant och bra läsning hittills :)

2009-07-09 @ 18:02:30
Postat av: Nejdå

ne det är ett junior special om dem som blivit uppflyttade från j18 j20 till kirunas alag

2009-07-09 @ 18:45:00
Postat av: imoponerad

var inne och kollade lite på norrbottenhockeys hemsida. hittade då sluttabeller från j18 och u16, och måste säga att jag är sjukt imponerad, kiruna verkar ha något på gång där upp, eller vad säger du christer? ett lag som vinner j18 med 17-0-1 och det andra laget kommer på övre hälften innan jul samt 3a efter jul?

och u16 obesegrat?

blir roligt att se om kiruna lyckas få ut det inom några år på alags nivå! =)

2009-07-09 @ 20:09:20
Postat av: Christer S

Ja, jag är minst lika imponerad, det roligaste är att resultaten är i stort sett desamma ända ner i pojklagen. Smått otroligt!

Framtiden för Kirunas hockey ser mycket ljus ut, vi kommer alla att få se en liten del av det redan i vinter.

2009-07-09 @ 21:37:50
Postat av: EKenttä

Lirar ju i Malmberget, och måste säga att det finns nog ingen annanstans i Sverige sådan HOckeyanda som det finns i Kiruan, på något sätt är man i princip bäst i alla årskullar, kul att Kiruna nu också har ett B-junior lag i Elit:)

2009-07-10 @ 01:04:56
Postat av: Ekenttä

Ber om Ursäkt för min slarviga Svenska:)

2009-07-10 @ 01:08:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0