Publikkris?

  Många klubbar dras särskilt detta år med tunga ekonomiska problem, det är det ju inget tvivel om längre. Sponsorer faller, eller föll bort i en fasansfull takt, så klubbarnas ekonomer rev håret av sig i förtvivlan. Visst kan man hålla med om att den ekonomiska krisen ställde till det ordentligt. Men att publiken på många håll är rent skrattretande låg, är inget fenomen som uppkom i år. Jag tänker på lag som Clemensnäs som i bästa fall har 100 pers på sina hemmamatcher. Men även lag som Piteå, vilka spelar en rolig hockey, på relativt hög nivå. Ändå sviker publiken stort. Undantaget som bekräftar regeln, är trevlig nog för mig, Kiruna som har en stadig publiknivå, även om man kan begära ännu mer..

  Det kan ju för en som bara tittar på de svarta siffrorna te sig oerhört märkligt, då man åtminstone där tidigare haft bra siffror genom åren. Men jag vill påstå att dessa varningsklockor har ringt i åratal nu, och inte många har reagerat på dem. Det finns så fantastiskt mycket annat som både drar och lockar i folk nuförtiden, så det förvånar inte mig i alla fall att publiken uteblir.  Det här är en match på riktigt om både publik, pengar och överlevnad i det långa loppet!

  Nu måste samtliga föreningar, speciellt i norr, vakna upp och inse att det krävs mer än bara den rena avskalade ishockeyn för att locka folk till ofta kalla och obekväma hallar. Man måste hitta vägar och koncept som lockar folk igen, sedan om dessa vägar har med hockey eller inte, är egentligen oväsentligt. Man kan ju ta Hammarby Hockey som ett exempel, otroligt hängivna fans, men med en inställning som mer stötte bort än drog folk till matcherna. Ingenting annat än den rena avskalade ishockeyn skulle få finnas. Så gick det som det gick också, Inte förrän nu, under nybildade Bajen Fans kommer publiken, men de allra flesta kommer ju egentligen för själva totalupplevelsen med stämning, och mycket folk. Inte för själva ishockeyn, hur mycket man än vill intala sig det. Nu vill jag inte hacka på Hammarby som förening, Lantisbajare som jag varit största delen av min livstid, fast i hockey får Ni faktiskt vara på andra plats. Strax efter asplöven... ja, jag skojar.

  Men kontentan är att alla som redan nu jobbar i det tysta med arrangemang runt matcherna, måste börja tänka lite utanför boxen, som man säger nu för tiden. Hitta på något som lockar folk från allt det andra roliga man kan hitta på en matchkväll. se sedan till att engagera och knyta upp folk direkt på plats. Hyr in folk, hitta folk som kan dra igång klackar, in med pom-poms och cheerleaders, riktigt häftiga intron, (Här kan jag avslöja en BOMB! Kiruna kommer i år att ha ett intro som slår det mesta i musikväg och gåshudsfaktor) ölservering, en MÄNGD matchguider som tar han om familjer, familjerabatter och så vidare i en oändlig rad måste till. Det är min åsikt. Se till att varje match blir en happening där någonting oväntat eller speciellt händer, då kommer också publiken, i stora skaror!

Vikarie C.S

Kommentarer
Postat av: vb94

kalix har ju bra publik mvh victor

2009-07-10 @ 22:16:05
Postat av: rätt upp i X:et

En vecka kvar tills inlinesturneringen i Glommersträsk, många profiler närvarande!:)

2009-07-11 @ 01:30:35
URL: http://www.laget.se/glommersinlines

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0