Bloggen tippar Allettan Norra!


I morgon smäller det och det är dags för toppmöte direkt då Kiruna gästas utav Piteå, vinnaren i den matchen får en del arbetsro medans förlorarna får en del att tänka på.
Här nedan ska jag försöka mig på att tippa denna serie, är dock en usel tippare så ta detta med en nypa salt.

1 Asplöven ( Hade ni frågat mig för tio dagar sedan om vem som skulle vinna denna alletta så hade mitt solklara svar varit Asplöven, nu är jag mer fundersam på årets upplaga av Bävrarna. Kanske inte så mycket på grund av spelet dom visade upp i söndags utan mer för att jag inte tror att tiden har räckt till för att hitta linjer och roller i sitt sätt att spela, känns inte lika genuina som till exempel Kiruna och Piteå. Nyförvärvet Krischuk har ännu otroligt mycket att bevisa då han ännu inte har levt upp till den nivån som man hade förväntat sig, men än finns det tid till att börja leverera. Jag tror dock trots mina funderingar att Asplöven tar hem detta då dom har den individuellt klart bästa truppen, man ska även betänka att Asplöven har den klart största lönebudgeten och genom det så ska man bara vinna denna alletta).

2 Piteå ( Man har otroligt starka stomspelare i Ottosson, Strandberg och Olofsson, det tror jag kommer vara en avgörande faktor i slutändan. Sett över hela truppen så känns Kiruna starkare men har mina farhågor om att Ottosson spelar hem playoffplatsen till sitt lag. Men får man behålla både Strandberg och Olofsson efter den 31 januari? Rykterna går om att Skellefteå och Luleå vill köpa ut ovannämnda spelare, om så blir fallet så kommer Piteå rasa som ett korthus. Men tror aldrig dom släpper sina stjärnor då man utan dom är absolut ingenting. Kommer att gå en hård kamp mot Kiruna om denna playoffplats, kanske är det så att vinnarna under morgondagen till slut kommer ta sig till playoff?).

3 Kiruna ( Årets upplaga av Kiruna är den bästa på många många år och kan man bara få bort dom senaste årens allettan fiaskon från sina tankebanor så kan man mycket väl greja en playoffplats. Värvningen av Kim Sunna gör att Kiruna känns ännu starkare då dom i Kim fick in en spelartyp som dom har saknat. Man har en genuin och hemvävd trupp som har ett otroligt hjärta för föreningen, hoppas att det ska kunna fälla avgöranden i dom jämna och tuffa matcherna som det nu kommer att bli. I ärlighetens namn så är Kiruna det lag som har imponerat mest i mötena mot oss men tror ändå att deras små forwards kommer få det tufft när man möter bättre motstånd. Ska Kiruna kunna snuva Ottosson & co så krävs det att Alcén håller en hög nivå i sitt spel och att förstakedjan med Törmä, Nyberg och Fredriksson fortsätter att leverera).

4 Östersund ( Jag trodde på förhand att Östersund skulle få en relativt jobbig säsong då man tappat i stort sett hela fjolårsstommen, hade dock otroligt fel eftersom dom lekte hem den svaga div 1 B serien. Men är det Östersund som är bra eller serien som har varit dålig? Det är väl svårt att svara på nu men inom dom närmaste veckorna så får vi svaret, tror själv att det är en kombination utav det hela. Ska erkänna att jag inte har någon jättekoll på årets upplaga av Östersund, ska dock bli intressant att följa deras resa genom allettan).

5 KB 65 ( Nykomlingarna har haft en succésäsong då man på förhand inte alls var med i snacket om allettan, man har verkligen bevisat för alla experter hur fel man hade. Man har en duktig målvakt i Erlander och en stark forwardsduo i Tommy och Mikael Pettersson som har mängder med rutin från elitseriespel. Just dessa två herrar är otroligt skickliga i powerplay och det kan bli en viktig faktor när matcherna står och väger. Jag tror att KB kommer att överraska många av dom mer namnkunniga lagen och att man i hemmahallen i Bjästa kommer vara otroligt svårslagna. Bortamötet med KB kommer bli en intressant upplevelse för dom meriterade spelarna i Asplöven då man byter om i baracker utanför hallen, man får därefter ta sig en promenad på ca 40 meter utomhus!).

6 LN 91 ( Man har gjort en otroligt fin säsong och mycket välförtjänt var man tidigt klar för spel i allettan, trots det så tar man inte många poäng om ens någon i denna serie. Man har helt enkelt inte ambitionen att spela högre upp i seriesystemet och just nu florerar det rykten om att man till och med ska dra sig ur serien. Man har dessutom skickat i väg Jimmy Blixt till Asplöven och man har duktiga centern Erik Giljam på skadelistan med en bruten käke. Det känns tråkigt att LN som saknar ambitioner tog sig till spel i allettan då det finns lag som Hudiksvall och Härnösand som smygsatsar och har bra med publik på matcherna).

Så här kommer alltså serien att sluta, det är bara Piteå och Kirunas placeringar som går att diskutera. Där emellan kommer det bli en otroligt jämn fight där inbördes mötena kommer att fälla avgörande. Jag håller mina tummar för Kiruna i den duellen!

Over and Out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0