Varför inte något ungt, nytt och fräscht?


Kirunas tränare Jan-Åke Tiensuu aviserade tidigt om att denna säsong blir hans sista som tränare i klubben, när nu säsongen är över för Kirunas del så spekuleras det vilt i om vem som ska ta över.
Dom namn som näms är vår egen Lars Molin och Bodens Ulf Taavola, inga direkt dåliga namn då dom har mängder av erfarenhet från dom högre serierna.
Jag skulle dock vilja se något nytt och spännande, en tränare som vill uppåt i seriesystemet och ser detta som en chans till att bygga på sig värdefull rutin. Någon med drivkraften och ambitionen att vilja utveckla sig själv och söka sig fram till sättet som han vill spela på. Vill gärna se någon med anknytning från bygden och som gärna vill ha ett nära samarbete med dom mer rutinerade pjäserna i lagbygget, till exempel då Andreas Nyberg och Joel Törmä.
Det finns några spännande namn både ute i landet och på hemorten, två av dom är väl egentligen mer en fantasi än verklighet.

Drömtränaren:

Johan Tornberg  Västerås ( Mer en fantasi än verklighet då jag vet att Johan sneglar uppåt i seriesystemet och med det Johan hittills åstadkommit så är det absolut ingen omöjlighet. En turbulent höst blev det för Johans del då han hoppade av sitt tränaruppdrag med Västerås efter att han och hans familj blivit utsatta för hot från "supporters". Jag gillar Johan skarpt då han med sitt driv, sitt engagemang och med sitt hjärta till sporten tillför mängder med energi till sitt lag, en drömtränare enligt mitt tycke.)

Andrahandsval:

Joakim Fagervall fd Björklöven ( Fick efter en tung säsong tillslut sparken från Björklöven, med facit i hand så blev det inte bättre trots tränarbytet. Joakim har liksom Johan sina rötter i Kiruna och Tornedalen vilket gör dom än mer spännande för tränaruppdraget i Kiruna IF. Joakim vill vad jag har förstått spela med mycket fart och fysik, dessutom vill han precis som Johan uppåt i seriesystemet. Antar att Joakim är en lite väl dyr lösning för föreningen, kanske är smartare att lägga pengarna på andra saker.)

Bubblare:

Lars-Peter Skogfält Kiruna IF J-20 ( Lars-Peter är redan nu i allra högsta grad involverad i föreningen då han tränar J-20 laget och dessutom har hand om hockeygymnasiet. Lasse är i grund och botten utbildad idrottslärare och otroligt pedagogisk i sitt ledarskap, väldigt omtyckt bland dom yngre spelarna i föreningen. För mig är det inget snack, Lasse ska ha en ledarroll i a-laget till hösten.)

Robert Lahti spelare Kiruna City ( Robert är ännu aktiv då han i somras flyttade hem för spel med nystartade Kiruna City. Robert är en av initiativtagarna till den nystartade föreningen och har en passion och drivkraft för denna sport som är sällsynt. Dessutom är han otroligt hockeykunnig och ständigt sugen på att lära sig något nytt, kanske Robban och Lasse som en duo till hösten?)

Hans Wallson Skellefteå J-18 ( Kirunaprofilen Hasse Wallson gör ett bra jobb med Skellefteås J-18 lag, väldigt populär bland spelarna. Hasse har ett otroligt stor Kiruna hjärta och dessutom ett otroligt stort hockeykunnande, dessutom är han fantastisk på den ack så viktiga fysbiten. Kanske en trio med honom, Lasse och Robban där vi får se Walle i huvudrollen?)

Matthias Nilimaa ? ( Vet faktiskt inte vad Matthias gör just nu, antar att han fortfarande bor kvar i Skellefteå. Tränade senast jag vet Clemensnäs, gjorde enligt hörsägen ett himla bra och uppskattat jobb. Även Matthias är en gammal Kirunaprofil som har mycket hockeykunnande, detta är dock ett rejält långskott.)

Som ni ser så är jag öppen för en trio med Hasse Wallson i huvudrollen och där L-P Skogfält och Robban Lahti är med och assisterar. I denna konstellation så får du med kompetens inom alla områden av denna sport, våga chansa Kiruna IF!
Men det är klart att Ulf Taavola och framförallt Lars Molin är spännande namn. Jag tror dock inte alls på Taavola i Kirunabåset då jag tycker att han är så väldigt stel och taktisk i sitt tänk. Spelarna får vad jag känner det som inte alls ta några egna initiativ, för min smak blir det en aning för stereotypt.
Lars Molin överlämnar relativt mycket ansvar till spelarna själva och är bara med och bestämmer när det är saker som inte fungerar, det känns mer som en man som ska basa över Kiruna IF:s a-lag. Han är dessutom betydligt mer social än vad Ulf är, det betyder också en hel del för spelarna då man får en relation som är lite öppnare och lite muntrare.

Men det här är bara mina tankar om vem som ska ta över, styrelsen i Kiruna vet nog bättre än jag vem som är mest lämpad för jobbet!

Förresten, ni missade väl inte rysaren mellan Leksand och Malmö? Jag lider verkligen med Malmö, i år var dom faktiskt lite värda framgång!

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: Christer S

Jadu, det finns många intressanta alternativ och därmed vägar att gå för Kiruna. Enda jag inte hoppas på är Taavola, just på grund av det du skriver. Tornberg är ju en våt dröm förstås, Fagervall, nja, vet inte om han skulle passa för Kirunas del, Molin, visst..Och sedan alla de Du nämner från Kiruna, vill också lägga till beliavskijs till önskelistan, gjorde ett toppenjobb med Björklöven, men fick av någon underlig anledning inte fortsätta...

2009-02-28 @ 18:17:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0