Sportbar? Javisst!


MIn första tanke när jag läste att Asplöven skulle öppna en sportbar var att "Åh nej, detta blir inget långvarigt projekt". Dels på grund av att jag trodde att det skulle bli gigantiskt med jobb för att få det att fungera och dels för att dom tidigare hyresgästerna i lokalen har fått stänga igen pågrund av ett tunnt kundutbud.

För oss som bott i Haparanda/Torneå området innan expanderingen så är lokalen ett riktigt kultställe då nattklubben/baren Ponderosa låg i lokalerna en gång i tiden. Ett fantastiskt ställe med en annorlunda atmosfär, det var mer regel än undantag att knytnävarna talade under nattkvisten.
 
Minns så väl när jag en natt stod i baren och tittade på Finland-Vitryssland under OS 2002, en rätt medioker match men i brist på annat så kunde man alltid suga på en kall och försöka njuta av sporten. Detta var ju då innan plasma och lcd dök upp som namn på olika tv-apparater, däremot så hängde det i baren två stycken widescreens som man visade matchen på. Jag står där med ett klassiskt barhäng och försöker följa spelet så gott det går, tittar bort en sekund och vänder sedan blicken tillbaka. Tv:n är borta? Det tog några sekunder innan jag kunde förstå vad som hade hänt och varför det låg en kille på golvet bredvid tv:n, men nu gick det upp ett ljus för mig. Givetvis så hade han hamnat i gruff med en alldeles för stor kille och därav hittade jag honom på golvet med tv:n. Det måste ha varit en helsikes flygtur iallafall!

Så att det är en klassisk lokal som man tar över är det inget snack om, det väcker många goda minnen då neonfärgade kepsar var otroligt inne i Finland under det året jag hade Ponderosa som uteställe.

Det är ett fint arv som nu Asplöven ska föra vidare och som vanligt så har den driftige Magnus Lehto en hel del visioner. Både Asplövens och HT Bandys bortamatcher ska sändas i baren och dansgolvet blir en hockeyplan i miniatyr. Lyckas man med detta så är det redan en klassiker i sig, tänk att få röra på höfterna i en mittcirkel? Det är bara Jarkko Oikarinen i denna serie som någon gång har förflyttats sig vackert på en hockeyplan, nu får även vi chansen grabbar!

Det känns som ett härligt projekt detta och jag hoppas verkligen att Haparandaborna nu ställer upp för sportbaren och ser till att den överlever. Egentligen spelar det ingen roll hur driftig och hur kreativ klubben är, det gäller ändå i slutändan att folket ställer upp kring det. Oavsett om det handlar om en sportbar, en sketen match i serielunken eller ett billotteri så är det i slutändan ni fans och ni publik som avgör hur bra det skall bli.

Som vanligt kommer det nu att rasa in en hel del kommentarer, vissa kommer att tycka att det är ett grymt bra inlägg medans vissa kommer att såga inlägget och projektet vid fotknölarna. Varför? Jo för att Asplöven berör såklart!

Jag gillar iallafall tanken med detta, tänk att man som supporter efter en match kan få sig en öl serverad av låt oss säga Marcus Waldehagen och i samma veva få sig en analys av matchen? Den tanken gillar då jag, går väl inte att som supporter komma så mycket närmare laget än så?

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: Ekenttä

grrymt!:)

2009-08-01 @ 15:58:45
Postat av: Christer S

Sportbar är grymt bra och ska finnas i alla sportarenor!

2009-08-01 @ 19:12:04
Postat av: Ryo

Idén är exemplasrisk. Ett grepp som mycket väl kan komma att göra ishockeyn i norr lika het som den är i söder, i alla fall på sikt.



I Piteå provade man vid ett fåtal tillfällen för några säsonger sedan att ställa upp ett partytält med ölförsäljning längs långsidan på LF-Arena. Reaktionerna från "sport-och-alkohol-hör-inte-ihop-rörelsen" blev sinnessjukt kraftiga. PHC fick förklara och ursäkta sig under flera veckor i lokalmedia. Ett sorgligt resultat på en god idé.

2009-08-01 @ 19:54:04
Postat av: Jimmy

Ryo: tyvärr så hör alkohol och idrott i hop,det ser man om inte annat på elitseriearenorna..Är bara dax att svenska folket accepterar det :)

2009-08-01 @ 22:49:09
Postat av: Caztie

Visst, man förstår samtidigt att den "rörelsen" du nämner Ryo ifrågasätter tanken på att kombinera alkohol med idrott, tillhör väl i grunden folkhemstanken att det inte skall vara så. Samtidigt lever vi i en annan tid idag och under kontrollerade former så ser jag ingen anledning till att inte ha en sportbar, suveränt och kunna samlas under ett tak för ett hockeysnack eller två. Christer S, jag ser framemot ditt besök i Happis så jag får bjuda på en kall bira och ett oövertfäffat hockeytugg!.

2009-08-02 @ 09:03:32
Postat av: Christer S

Kan ju bara jämföra med utmärkta Umeå Arena, där det finns en riktig sportbar, PLUS en restaurang i samma hall. Och Kiruna har ju haft en sportbar hela förra säsongen, utmärkt!

Ser fram emot den biran Caztie!

2009-08-02 @ 12:05:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0