Det ständiga dilemmat!


Det här med träningsmatcher eller försäsongsmatcher om man så vill kalla det är i mitt tycke rätt så fascinerande, för många så är det allt annat än just träningsmatcher då det dras på tok för stora laster av resultat och prestation.

Som supporter eller som finansiär i en hårdsatsande förening så vill man redan från dag ett se resultat, egentligen inte så underligt då dessa personer ger antingen hela sitt hjärta eller en del av sin plånbok till dessa iskrigare. Inte så konstigt då kanske att man vill se resultat men samtidigt måste man försöka att vara lite tålmodigare än så.

Ordet träningsmatcher säger precis som det är, det är trots allt matcher som man har för att utveckla och hitta sitt spel på tills det verkligen gäller. Man får chansen till att träna så matchlikt som det bara går och det om något är viktigt, som supporter skulle då jag bli orolig först när ledningen bestämmer sig för att i år hoppa över alla "betydelselösa" träningsmatcher.

Under försäsongen så är det nästan alltid ovana poängmakare eller juniorer som toppar dom interna poängligorna runt om i landet medans dom äldre och mer rutinerade bara ser allmänt proppmätta och ofokuserade ut. Den åldern har väl även jag börjat komma till under dom senast åren och i ärlighetens namn så har dom senaste försäsongerna varit rent av bedrövliga. Visst att man blir lite orolig när ingenting stämmer men jag har slutat att dra för stora laster av det då det trots allt brukar lossna senast några omgångar in i seriespelet.

Annat var det för några år sedan när jag som 20-åring kom till Asplöven och gjorde mål i 11 raka träningsmatcher eller när jag säsongen efter kom till Lycksele och summerade 3+2 i den första träningsmatchen ( vi vann med 5-3 ). Vill även minnas att jag året efter det hemma i Kiruna gjorde 2 mål i den första matchen och blev uppskriven till skyarna, med facit i hand så var det absolut ingenting att skriva upp då jag efter det var usel säsongen igenom.

Efter dom gyllene åren så har det varit stopp med produktionen på försäsongen, man har varit seg, ofokuserad och proppmätt. Det om något visar på att man trots allt börjar att bli en aning gammal!

Det jag vill komma till ( Nu var förvisso säsongerna i Asplöven och Lycksele riktigt bra ) är att försäsongerna säger absolut ingenting om det slutliga resultatet. Snarare brukar det vara så att dom som är heta då blir kalla lagomt till seriestarten. Att skjuta bort sig på försäsongen är ett lika klassiskt fenomen som den omtalade "julljumsken".

Detta fenomen stämmer oftast ganska bra in på lagen också, dom som gör en bra försäsong brukar dippa när serien börjar. Säsongen 05-06 så vann vi i Vallentuna inte en match under försäsongen ( trots möten med betydligt sämre lag ) men startade serien med 9 vinster på dom 10 första matcherna. Det var bara Huddinge med förstakedjan Klasén, Axelsson och Älgekrans som lyckades besegra oss, det säger en hel del om betydelsen av att vinna matcher innan seriestarten!

Detta var min syn på det hela och jag återblickade kanske lite väl ofta till min egna karriär men tror stenhårt på att detta är ett välkänt fenomen inom hockeyn. Nu tipsar inte bloggen om att man ska vara totalt värdelös och förlora alla matcher under försäsongen då det faktiskt för många är bättre att hitta en skön känsla och få ett kvitto på att man ligger i fas.

Så är det väl även för mig men har lärt mig att använda mig av detta tankesätt när det går tungt, det gör att man slipper att få en inre stress, panik och ångest över att ingenting fungerar!

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: Eriksson

Haha alltid lika roligt att följa din blogg :)

2009-08-08 @ 17:56:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0