Attitydsförändringen!


När min pågående div 1 resa startade under säsongen 00-01 så gjorde den det i Malmbergets Ishall då Överkalix stod för besöket. Jag kom mitt under brinnande säsong till det som får kallas ett farmarlag till dåvarande allsvenska Team Kiruna, farmarlag är väl kanske fel ord då det var en fristående förening som en eldsjäl dragit i gång. Man kan säga att det var dåtidens Kiruna City, när man tog steget upp i ettan så beslutade man sig för att samarbeta med Malmbergets AIF och därför gick man under benämningen Tuolluvaara/MAIF den säsongen. Jag var sistaårs junior då ock kände att jag inom juniorhockeyn hade kört fast rejält, därför gjorde jag min div 1 debut under mitten av denna säsong.

Efter det så var man fast i div 1 träsket och framförallt i silly season träsket då man hittills under sin karriär betat av en del klubbar. Asplöven, Lycksele, Kiruna,  Vallentuna, Falun och Lycksele igen är dom klubbar jag representerat sedan den där vinterkvällen i Malmbergets kalla och mycket slitna ishall.

Det har hittills varit en fantastisk resa och man har genom åren fått möta och spela med otroligt många skickliga och framförallt trevliga spelare. Många spelare har haft i stort sett alla ingredienser man behöver för att kunna spela betydligt högre upp i seriesystemet men kanske har det oftast saknats någon liten grej som gör att klubbarna högre upp inte har fått upp ögonen för dom. Jag personligen tycker att många spelare har haft alla kvalitéer man behöver men att till exempel dom allsvenska klubbarna har på tok för dålig scoutning på lagen i ettan, man stirrar sig gärna blind på vad spelarna presterat poängmässigt medans man egentligen inte har någon större koll på hur dom egentligen ser ut där ute på banan.

Men nu blev det som vanligt ett litet sidospår, det var trots allt attitydsförändringen som jag skulle skriva om. När min div 1 resa påbörjades så var div 1 hockeyn som en sopstation, alla som ville fick vara med kändes det som. Det ställdes inte särskilt höga krav varken på spelare eller klubb, kort och gott så betydde inte div 1 hockeyn särskilt mycket för hockeyintresserat folk ute i landet. Man hade ingen vidare statistikbevakning så poängen du gjorde fick du hålla reda på själv om det nu inte fanns någon statistiknörd som höll koll på det i det distriktet som du spelade i.

Men under årens gång så blev det bättre och bättre, ettans intåg på swehockeys "games online" har gjort mycket för serierna. Man syns nu betydligt mer och när man syns så är det lättare att som förening dra in sponsorer och genom det då pengar. Spelnivån har succesivt blivit bättre och bättre och det är tack vare att intresset kring div 1 har ökat i takt med att man på ett bättre sätt nått ut till hockeyintresserade runt om i landet.

I dag så är fokuset på ettan nästan lika stort som på allsvenskan, proffsigheten både bland spelare och föreningar har blivit otroligt mycket högre. Jag skulle vilja påstå att man i div 1 i dag bedriver något som kan liknas vid elitverksamhet då man trots lite sämre förutsättningar tränar i stort sett lika mycket som dom allsvenska lagen och fokus ligger till 100 % på att vinna matcherna.
Du kan i dag surfa in på swehockey och få exakt samma statistik och information om en div 1 spelarna som du kan få om en elitseriespelarna, den enda skillanden är att du på hockeyligan kan hitta istiden för en elitseriespelare.

Så visst, div 1 hockeyn har under dom senare åren tagit ett rejält kliv vad det gäller utveckling och intresse, titta bara hur många bloggar det finns om div 1 i dag. Jag är inte ensam kan jag lova och jag är förmodligen inte heller den bästa, det kan jag dock köpa så länge intresset kring div 1 sakta men säkert fortsätter att stiga.

Nu har vi övriga div 1 serier en bra bit kvar till div 1 F beträffande intressenivå då den i folkmun i dag kallas för "lilla allsvenskan", kaxigt kan tyckas men så är verkligheten. Det är där dom riktiga pengarna finns, det är där publiken finns och framförallt så är det där jämnheten finns. Det är förmodligen tack vare jämnheten och närheten till motståndare som man lyckas ha detta otroliga intresse för serien.

Kul att div 1 lever, eller hur kära läsare?

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: 2

Den lever, men hur länge lever den här i norr? skillnaderna är alldeles för stora och resorna för långa, tyvärr.

2009-04-22 @ 12:08:29
Postat av: Christer S

Tycker inte skillnaden var så stor egentligen, när asparna till slut fick lite folk, så vann dom ju över bl.a Örebro, numera allsvenskar.

2009-04-22 @ 12:14:29
Postat av: 2

menar skillnaderna mellan lagen, Piteå, Asplöven, gentemot Lycksele och Luleå Rebels typ... ekonomiska förutsättningarna är ju ljusår ifrån varandra.

2009-04-22 @ 12:38:15
Postat av: Ubbe

då blir det tihc så har du även fått se Finland!

2009-04-22 @ 18:41:10
Postat av: M.O.R

Jag vet inte om jag ska daska upp dej lite grann efter vårat samtal idag =( man får ALDRIG skoja med lilla mamma....

2009-04-22 @ 19:26:49
Postat av: manne

vad har han nu skojat om? :P

2009-04-22 @ 20:01:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0