Tankar och reflektioner..



Man har nu varit lite drygt en månad här i Haparanda, kan vara kul att summera denna första tid. Jag bodde och spelade här säsongen 01-02 och då var föreningen på en liten annan nivå än den förening man nu återvänt till. Man kan väl säga att allt från omklädningsrum till förutsättningar växt något enormt under dessa år, inte bara föreningen utan även staden har växt nåt otroligt den med.

Under min förra sejour så trivdes jag väl inte värst bra, första gången man bodde hemifrån, staden var ganska öde och så var det den där finskan som man inte förstod särskilt mycket av.
Trivdes dock otroligt bra med hockeyn, vi hade ett skönt gäng och hockeyn gick bra både för laget och för mig själv  om man ser till dom förutsättningar som vi hade den säsongen.
Då var det ett väldigt hemvävt lag där majoriteten kom från närområdet medans dagens trupp består mestadels av spelare utifrån.

Men hur har denna första månad varit?

Jag har trivts ypperligt hittills, staden har ett större utbud, laget har en otrolig sammanhållning och framförallt så sköts mycket i klubben väldigt bra, men finns alltid saker som kan förbättras.
Jag har haft för vana att alltid ha spelat i bottenlag och min första reflektion i skillnaden mellan ett bottenlag och ett topplag är inställningen.

Inställningen kan väl ha att göra med att förutsättningarna är olika, i div 1 så har oftast spelarna heltidsjobb och kommer på så sätt slitna till träningarna medans vi i Asplöven inte har många som jobbar heltid och på så sätt får man piggare och mer motiverade spelare till träningarna.
Många gånger i olika lag som jag spelat i  kan man känna att spelarna kommer till träningen för att man "måste"  medans man nu känner mer att spelarna kommer till träningen för att utvecklas.

Det är en aspekt till att jag trivs så bra, det är roligt att komma till träningen och se killarna brinna för det dom gör, dom liksom jag verkligen älskar det dom gör.
En annan aspekt till att det är så trivsamt är att eftersom vi är många som är lediga under dagarna så får man en helt fantastisk sammanhållning, vi lunchar till exempel alltid i hop på Ankis restaurang, passar på att rosa deras fantastiska husmanskost.
Så kort och gott kan man sammanfatta den första månaden med att jag trivts riktigt bra, proffsig inställning och en härlig sammanhållning kan man ha som nyckelord.

När jag skrev på kontraktet i April redan så gjorde jag det av en enkel orsak, jag ville spela och vara med och bidra i ett lag som tar steget upp en division. Då kändes det som att Asplöven var ett bra alternativ då det satsas hårt och chansen till avancemang inte bara är en utopi.

Nu är det så att det är många pusselbitar som ska på plats innan man kan börja prata avancemang, helst ett år som detta då bara ett lag tar sig upp till finrummet.
Men det känns inspirerande att vara en del av en förening som har den klara målsättningen, blir det inte i år man tar steget upp så har man i alla fall fått en ärlig chans till att för första gången i ens seniorkarriär vinna något.

En sak till som jag noterat under denna tid är att intresset växt något enormt för hockeyn, åker du taxi så börjar chauffören prata Asplöven, går du på ICA Maxi så får du prata Asplöven och går du in på OK/Q8 så får du prata Asplöven för att nämna några exempel.
Det är en viktig del för att nå framgång, intresse genererar i mer publik och sponsring och det i sin tur genererar i pengar så man ytterligare kan spetsa till förutsättningarna för A-lags truppen.

Om jag ska hitta någonting negativt så är det väl att man måste ta till vara bättre på ungdoms och juniorverksamheten, vet att det är något man har börjat jobba hårt på och har man killar som Andreas Haara i föreningen så är jag övertygad om att man inom några år står sig stark även på ungdoms och juniorsidan.
För i slutändan är det juniorerna som avgör hur starkt ett A-lag blir, det är dyrt att värva i hop en hel trupp och dessutom tappar man viktiga saker som juniorer oftast står för.
En junior som kommer upp till A-laget står oftast för hjärta till föreningen, ger 110 procent varje träning och tar alla chanser han får att bänka någon etablerad spelare.

Nu har jag ventilerat en del tankar och funderingar som jag har, nu bereder jag plats för en hel del nya sådana =)

Börjar närma sig nu, tolv dagar kvar tills premiären är ett faktum, då fyller vi väl hemmaborgen gott folk??

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0