Lycksele - Clemensnäs 4-3 (2-1, 0-1, 2-1)



Om ni tar en titt på tabellen så kan ni se att fram till söndagskvällen kommer Lycksele SK vara serieledare av division 1 norra A, vi får passa på och njuta fram tills dess.
Det har ju trots allt bara gått två omgångar i en haltande tabell och det är förmodligen första och sista gången vi får vara med där uppe i toppen av denna grundserie, men likväl är det en ganska rolig läsning som kanske kan ingjuta ännu mera mod i våran unga trupp.

Matchen i dag är en riktig kämpainsats av hela laget, trots att vi åker på ett tidigt mål i baken och direkt på det fyra utvisningar i rad så kommer vi tillbaka.
Så här i efterhand så kanske det matchavgörande denna match är att vi lyckas döda dom 6-7 minuter vi har i både 3 mot 5 och 4 mot 5 just i början, hade Clemensnäs fått in tvåan där så hade det nog varit godnatt.

När vi precis har dödat bort alla utvisningar så får vi in en kvittering genom Klas Mikaelsson som avlossar ett hederligt dragskott från blålinjen, en puck som Anton Persson i Clemensnäsmålet får ta på sig.
Perioden i övrigt är väldigt jämn där det byts chanser åt båda hållen och vi lyckas i slutet av perioden trycka in ett ledningsmål genom Johan Välitalo, skönt att gå till pausvila med en ledning.

Andra perioden är även den en jämn historia där Clemensnäs får in en kvitteringspuck med bara en sekund kvar att spela, snacka om psykologiskt mål.
Ett sådant mål kan sänka vilket lag som helst, det var nu upp till bevis om hur vi mår mentalt i gruppen.
Efter fjolårssäsongen kan man lätt tro att luften ska gå ur laget såna här gånger då risken finns att många börjar tänka på att nu förlorar vi igen, så denna match var nog viktig att vi till slut gick segrandes ur.

Till tredje perioden kommer vi starkast ut , konstigt med tanke på att Clemensnäs måste ha fått en himla massa energi av det där sista sekunden målet.
Vi får också in en 3-2 puck av Oskar Sjöberg framspelad av matchens gigant Johan Välitalo, men i bytet efter så får Clemensnäs ytterligare ett psykologiskt mål på oss.
Men även denna gång lyckas vi resa på oss och Johan Lindström trycker in 4-3 pucken som också visar sig bli segermålet.

Vi visar i kvällen match upp ett bra boxplayspel, en härlig vinnarinstinkt och ett stort hjärta för varandra, tycker vi krigar ner ett rätt så bekvämt Clemensnäs.
Vi visar att vi kan komma tillbaka efter några psykologiska mål emot oss och det visar på en mental styrka i gruppen och att dom flesta nog redan glömt den tunga fjolårssäsongen.

Det känns skönt att vi fick en seger så här tidigt in i serien och kan vi fortsätta att jobba så här hårt för varandra så kan detta bli en mycket angenäm säsong.

Matchens gigant i dag var utan tvekan Johan Välitalo som skapade farligheter så fort han var på isen, vill också ge ett stort plus till Jimmy Lundbergs målvaktsspel då han räddade oss ett antal gånger när vi var illa ute.
Vill även passa på att lyfta fram backbesättningen i dagens match där alla gjorde en stabil insats, viktigt att Andreas Sjöberg är med i spel igen efter sin sjukdom.

Min egen insats var totalt sett helt ok, inte så kreativ framåt i spel 5 mot 5 kanske men gjorde ett stabilt jobb i både powerplay och boxplay.
Jag försökte ta ett stort ansvar ute på banan, framförallt i boxplayspelet och denna kväll lyckades jag även vinna en hel del tekningar.
Finns ännu mycket som kan bli bättre men känner att jag tar ett steg i rätt riktning för varje match och känner att självförtroendet växer med all den speltid jag får.
På en skala 1 till 5 så skulle jag värdera min insats till någonstans mellan 2 och 3 denna kväll.

Men såna här kvällar spelar det ingen roll om man är skitdålig, så länge vi vinner så är jag väldigt nöjd.

Kiruna hemmaslog Kalix komfortabelt i kväll, 12-2 slutade den matchen. Noterbart är att Emil Jakobsson som i vanliga fall inte får överdrivet mycket speltid denna kväll gjorde 3 mål och spelade fram till 2 mål.
Grattis Emil, kul med utdelning och förmodligen en hel del speltid denna kväll.

Boden åkte under kvällen på en 3-6 förlust hemma mot topptippade Piteå som i kväll klev in i seriespelet, Boden visar för varje match att dom börjar växa in i division 1 kostymen på allvar.
Tror Ulf Taavolas mannar kan bli en obehaglig överraskning för dom flesta lag i denna serie, på hemmaplan kommer dom ta en hel del fina skalper.

Funderat en del på gåtan Clemensnäs, på pappret har dom ju ett stark lag men varför har dom inte kunnat få ut det hittills. Egentligen för tidigt att bedöma dom nu då det bara gått två matcher men vill ändå trycka på en punkt som jag kom på under matchens gång.
Dom spelar en riktig dump and chase hockey men jag kan personligen tycka att dom skulle spela en mer lirande hockey då det finns många fina händer och kloka huvuden i truppen.
Men jag är väl inte rätt man att bedöma det utan dom har förmodligen en mycket kompetent tränare som ser sina spelare i stort sett varje dag. Jag litar nog mer på att han ser vilken hockey som passar dom bäst, mina tankar får man ta med en nypa salt då jag till större delen av matchen koncentrerade mig på mitt eget och vårat lags spel.

Men Clemensnäs kommer att bli bättre och bättre, var så säkra på det då det finns många skickliga spelare i den truppen. När det väl lossnar för det laget så kommer det göra det med besked, kanske blir dom först att sno poäng av dom tre stora i denna serie?

Nu ska jag försöka sova, lättare sagt än gjort så här efter match då kroppen ännu är uppe i varv..

Over and Out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0