Genomgång av div 1 serierna!



Vi har nu kommit någon omgång in i landets tredje högsta serie och kan vara intressant och se hur det gått hittills.
Gjorde i går en liten utsvävning och kikade runt hur det hade gått för dom lagen som är topptippade men kommer nu med en lite grundligare genomgång..

Div 1 A:

Våran serie är inte direkt känd för dom stora skrällarnas serie direkt, sällan topplagen går på en mina mot dom "sämre" lagen och verkar inte bli någon ändring på det även i år.
Kan väl dock känna att dom lagen från den undre halvan har börjat komma lite närmare, men efter Asplövens 10-1 vinst i går över Boden så är vi tillbaka på ruta ett.
Jag tror och hoppas dock att mitt Lycksele i alla fall på hemmaplan ska kunna bjuda till mot dom tre stora, får vi allt att stämma och gör som vi ska så ser inte jag några hinder för att det ska kunna lyckas.
Just resan för möte med Lycksele är väl inte heller den mest motiverande matchen för killarna i dessa lag, har man till exempel mött Leksand på bortaplan så sent som under fjolåret så är nog inte en tur in i landet det som lockar mest.

Men om man ska sia om en prognos i denna serie så går den enligt planerna, intressant kan det dock bli om vinsten i fortsättningsserien då vi är många lag som vill åt den.

Div 1 B:

2 omgångar in i denna serie så är det bara Östersund och Ln91 som ännu är fullpoängare vilket är bra för seriens skull.
Östersund är väl topptippade även i år trots att dom tappat den framgångsrika stommen från fjolårssäsongen men man har i sin tur lyckats få in många unga och duktiga killar, en ny stomme som spelas in kanske?

Ln91 har en ganska så rutinerad trupp men har lyckats smyga med utan att få alltför många förhandstips på sig, säsongens skräll till allettan tror jag dom har kapacitet till att bli.

Både Hudiksvall och Härnösand har inlett rätt så svagt men kommer förmodligen vara med och slåss om en plats bland topp tre, vet att Härnösand värvat in bra i år.
Det verkar alltså vara dessa fyra lag som det kommer att stå mellan, kul för serien då den säkerligen inte kommer avgöras förrän i dom sista omgångarna.

Div 1 C:

Serien som jag spelat i dom två senaste säsongerna, så här har jag rätt bra koll. Borlänge har jag skrällvarnat för redan i somras och än så uppfyller dom mina förväntningar, inlett starkt vilket dom oxå ska göra med den truppen som dom besitter.
Bålsta är väl än så länge seriens överraskning då dom som nykomling redan spelat in en hel del poäng, topptippade Valbo och Enköping har också börjat stabilt utan att glänsa.
Än så länge tycker jag det bara är Arboga som underpresterat då dom ännu står med en nolla i poängkolumen, blev tappet av målvakten Mikael Bohman till Västerås så kännbart möjligen?

Känns som att i slutändan kommer det vara Borlänge, Valbo och Enköping i topp men att det kan bli ett himla krig om den sista platsen till allettan, orkar Bålsta hela vägen så skulle det vara en sensation.

Div 1 D:

I denna serie är förstaplatsen uppdukad för Nyköping, frågan är bara hur många poäng dom vinner med. Annars en fruktansvärt jämn serie där det kan sluta hur som helst, Väsby med sin rutin och tradition från dessa sammanhang borde ta dom till allettan även i år.
Botkyrka har annars börjat bra med  bara en poängförlust, Haninge som jag trodde på innan har börjat lite knackigt men kommer säkert vara med och slåss i slutändan.
Visby/Roma har jag stora förhoppningar på men som nykomling har man inlett svagt, dock svårspelade i sin hemmahall då dom har en bra publik och motståndarna har en jobbig resa ut till ön.

Div 1 E:

Örebro, Skåre och Vita Hästen har alla inlett med full pott efter tre spelade omgångar, dessa tre kan jag säga redan nu att dom kommer ta sig till allettan med bred marginal.
Slaget om fjärde platsen kommer dock bli ett tufft krig där inte ens jag vågar mig på en gissning.
Trodde ju mycket på Lindlöven och det är väl inte försent för dom än men tre raka förluster och 3-19 i målskillnad imponerar inte. Man ska dock komma i håg att dom mött både Örebro och Vita Hästen men ändå lätt att en sån här start sätter sig i skallen.

Div 1 F:

Landets jämnaste serie det här då det finns många hårdsatsande lag och framförallt en hel massa bra lag.
Pantern har inlett med tre raka segrar och går väl mot en säsong som dom alltid gör, grymma i grundserien för att sen inte räcka till i allettan.
Glädjer mig att se att Karlskrona inlett väldigt bra, alla som jobbar runt det laget och alla otroliga fans är värda framgång.
Karlskrona med sitt fantastiska publikintresse är varje div 1 spelares dröm att få spela i, jag hade nog kunnat betala för att få spela en säsong där =)

Så jag hoppas verkligen att div 1 Sverige får med sig Karlskrona till allettan, håller alla tummar jag kan för att den sagan får fortsätta även i år.
Tingsryd kommer givetvis också vara ett av lagen som tar sig vidare, inlett stabilt med endast en förlust som kom mot just Karlskrona inför en fullsatt hemmahall.
Kristianstad kommer nog också slå sig in på topp tre men fjärdeplatsen kan bli ett getingbo där jag dock tror Karlskrona tack vare sitt publikstöd lyckas med att ta sig till allettan.

Landets klart intressantaste div 1 serie då den har publik i massor varje omgång, det gör att jag inte räknar upp nåt flopplag så här långt då jag tycker att hela denna serie är fantastisk.

Skulle till exempel Asplöven fått gå sin resa i den här serien så tror jag att dom hade kommit bättre rustade inför en framtida kvalserie än vad dom får göra nu. Givetvis en lång väg att vandra innan man är där, men precis som herr Lehto så tror jag stenhårt på årets upplaga av Asplöven.

Nu fick ni i brist på annat en liten inblick i div 1 Sverige, hade lite skrivtorka i dag så då tyckte jag det kunde vara ett bra ämne att ta upp..

Men ni som brukar läsa denna blogg, kan inte ni lämna någon kommentar om vad ni vill läsa om?
Känner att det skulle ge mig mer också då jag vet att ni läsare har önskat just det ämnet, skulle dessutom öka på min skrivglädje ytterligare..

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: Whiskas

Kan säga att allt du skriver har intresserat mig och det är underbart att du skriver om hela division 1 också så mer folk får en inblick utav inte bara DIV 1A. Det kan även locka läsare från andra serier :)

2008-09-29 @ 23:35:09
Postat av: Jimmy

Tackar för det Whiskas..



Men inget du känner att jag glömt att ta upp eller att precis det här vill jag läsa om?

2008-09-29 @ 23:42:28
Postat av: Whiskas

Tycker du faktiskt överraskar och tar upp saker som inte jag skulle komma på, så bara ett plus på den fronten!

2008-09-30 @ 10:39:03
Postat av: Bobbo Krull

Jimmy, läser vad du skriver men tycker du inte har riktig koll på div 1D. Du har ju själv spelat där med Vallentuna och tillsammans med Niklas Wågström. Att Nyköping är stora favoriter förstår nog de flesta men sedan........ tex. senaste omg. slog Wings med Niklas Wågström i laget Väsby. Tror 1D kommer att bli ganska intressant den här säsongen med flera lag som kommer att göra upp om platserna efter Nyköping.

2008-09-30 @ 11:14:05
Postat av: Jimmy

Bobbo Krull: Skrev angående Div 1 D att det är en fruktansvärt jämn serie förutom Nyköping och att Väsby med tradition och rutin borde kunna ta sig vidare..

Så tror inte jag är fel ute i min bedömning trots allt, nämnde inte Arlanda men dom kan liksom alla övriga lag vara ett allettan lag i januari..



Så läs i genom artikeln igen och testa på en ny kommentar =)

2008-09-30 @ 13:37:53
Postat av: Linus

Skriv om juniorerna i div 1a :D

2008-09-30 @ 21:54:55
Postat av: Jimmy

Linus:



Var ett bra förslag, är ju dåligt insatt på juniorer men kan skriva lite om dom mest intressanta åtminstone, dom borde jag ha koll på förhoppningsvis..



2008-10-01 @ 00:03:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0