Avundsjuka!



Hittade detta rätt roliga inlägg i Asplövens gästbok på svenskafans..


Namn: Betraktare (Gäst IP:90.235.16.120)
Sänt: 2008-09-08 11:02
Tycker ärligt talat synd om er Asplövens supportrar...er förening är tyvärr en bubbla likt Halmstad, Team Boro mfl. Ja ja tänker ni, ännu en jantekille som är inne och skriver...men tyvärr så kommer jag att få rätt. Omsättning på endast 5 miljoner...jämför man med andra föreningar så inser man att ekvationen höga utgifter kontra låg omsättning inte går ihop, spelarlöner på allsvensk nivå för de spelare som fått betalt, vilket inte är alla. Flertalet spelare/fd spelare har lönefodringar på föreningen, svarta löner(vilket även den låga omsättningen skvallrar om) betalas ut på löpande band. Denna förening har allvarliga problem. Tycker helt ärligt att det kommer att vara trist att även Asplöven går detta tråkiga öde till mötes, ni är en frisk fläkt så länge det varar. Skillnaden mellan att vara topplag i ettan till att få lira rinkbandy i div åtta är bara en razzia från ekobrottsmyndigheten bort för er del...tyvärr.


Då har jag några följdfrågor till dig "Betraktare"..

Sen när blev spelarlönerna officiella i division ett ishockeyn, kanske kan länka mig till den sidan eftersom den är av intresse även för mig?

Omsättningen, har du forskat fram den också?

Lönefodringar, du kanske kan maila mig en lista på dessa spelare och hur mycket fodringarna är på?

Svarta löner, skulle också vara intressant att veta vart du fått den infon i från?

När du kan svara på dessa frågor så lovar jag att jag tar dig på allvar, tills dess åker detta inlägg liksom många andra inlägg i gästboken in i mappen avundsjuka.
Varför har Luleå alltid varit "hatade" i övriga Norrbotten, tror svaret stavas avundsjuka.
Dom har liksom Asplöven uppfattats som kaxiga och att dom tar lite för mycket plats och det har folk i jantelandet Sverige svårt för.

Inte sitter jag och är bitter för att Karlskrona stoltserar med en otrolig hall, en otrolig organisation och en otroligt fanatisk publik, en dröm för varje spelare att få uppleva en match iförd deras hemmaställ.
Jag unnar dom all framgång som är möjlig eftersom dom byggt upp något helt fantastiskt i den staden..

Men sen får man också räkna med att med en kaxig attityd som förening så får man också leva med att bli bespottade, all publicitet är bra publicitet var det någon vis som sa en gång.

Väntar med spänning på nya uppgifter av "betraktaren", vi lär väl se om du har några belägg för dina påståenden..

Over and out!

Kommentarer
Postat av: -Doris-

Kloka ord Jimmy, upplever precis som du att många utgår från någon slags standardmall för vad som gäller ifråga hockeyambitioner, det finns inget sådant. I praktiken blir det bara en massa utsagor som inte har någon egentlig grund alls förutom rent känslomässiga, i det här fallet stavas det som du nämner "avundsjuka". Om man ser totalt sett under året så har vi blivit otroligt bespottade, och som du nämner vi är kaxiga och får stå ut med en hel del, det är bara nyttigt och kul, men osakliga argument som grundar på antaganden blir bara goddag yxskaft så länge man inte har någon form av fakta eller tom källhänvisning som är realistisk.

2008-09-08 @ 13:51:10
Postat av: Anonym

Uppgifter om omsättning, löner etc kan man hitta i föreningens bokslut som redovisas på årsmötet.

Årsmötet är öppet för alla medlemmar.

Siffran 5 miljoner kommer från NSD, det var den siffran föreningen uppgav vid ett reportage.

Piteå hade liknande omsättning medans Kiruna hade ca 6 miljoner.

2008-09-08 @ 13:57:15
Postat av: Hjördis

Information om omsättning, löner etc kan hitta i årsredovisningen som presenteras på årsmötet efter varje verksamhetsår. Årsmötet är öppet för alla medlemmar. Siffran 5 miljoner kommer antagligen från ett reportage i NSD förra säsongen. Där uppgav Asplöven en omsättning på 5 miljoner, Piteå hade liknande omsättning medans Kiruna hade något högre.

2008-09-08 @ 14:06:23
Postat av: Anonym

Mitt första inlägg försvann efter vägen trodde jag, därför är det dubletter med samma innehåll, ursäkta

2008-09-08 @ 14:08:50
Postat av: -Doris-

Det känner tom jag till men övriga frågeställningar som Jimmy radar upp? faktakällor?

2008-09-08 @ 14:23:17
Postat av: Jimmy

Hjördis: Ingen fara att det blir lite dubbletter, förstår oxå att dessa siffror redovisas på årsmötet som är som du skriver öppet för medlemmar, tror dock inte denna herre/kvinna har tagit sig besväret till att bli medlem i Asplöven, känns inte riktigt så =)



Vad det gäller mediabiten är jag lite tveksam till siffror som står där, man kanske vill mörka sin omsättning en aning för att inte folk ska se hur dyrt föreningen lever tex..

Men det har ju jag ingen aning om utan spekulerar mest, är ju inte direkt någon ekonom och vi hockeyspelare är ju inte heller kända för att vara några rymdfysiker direkt =)

2008-09-08 @ 14:24:37
Postat av: Anonym

Vad kan årets spelartrupp kosta?

Ett exempel: nu spekulerar jag vilt med siffror.

Jimmy månadslön 17000kr sen får man lägga på arbetsgivaravgifter, jag tror att man kan ta lönen gånger 1,5 så får man fram det belopp som det kostar att för föreningen att ha någon anställd.

=ca 25000kr/mån.

Det kan också vara så att han får ett mindre belopp varje månad men har betald lägenhet och gratis mat.

Men det blir inte mycket billigare för föreningen eftersom dessa förmåner är skattepliktiga.

Som sagt vilda spekulationer, jag dessutom inte någon skatteexpert.

Jag tror inte att Jimmy är bland de bäst betalda i Asplöven, långt ifrån. Jag tror inte man kommer långt med en omsättning på 5 miljoner.

2008-09-08 @ 15:28:35
Postat av: Caztie

5 miljoner, det är väl förra säsongens siffra?.

2008-09-08 @ 18:47:03
Postat av: Anonym

Oj,någon som räknar på riktigt höga löner här, synd att det inte var med dig jag förhandlade med i våras =)

Men att jag inte är bäst betald i Asplöven kan vi nog fastslå, jag har inte så mycket meriter och statistik att förhandla min lön med..Så med all rätt kan vi nog konstatera att jag går inom gruppen "lågbudgetspelare"



Sen är det som Caztie skriver att dom uppgifter om budget är fjolårets siffror givetvis, så vad den är i år kan vi alla bara spekulera i..



Men detta är väl inte så intressant egentligen, utan det jag tycker är intressant är vart "bevakaren" fått sina uppgifter i från eller om dom är helt tagna ur luften, gissar på det sistnämnda..

2008-09-08 @ 19:04:56
Postat av: Jimmy

Ett skrivfel dök upp där, "betraktaren" ska det givetvis vara..sorry

2008-09-08 @ 19:06:27
Postat av: Åskådare

Caztie: Ja det är förra säsongens siffror, då denna just börjat är det väl lättast att jämföra med dom siffrorna?



Angående dessa fordringar som diskuterades så är det som betraktaren säger, Asplöven är fortfarande skyldig vissa f.d spelare löner men det hindrar dom tydligen inte från att värva poängkungar och elitseriespelare. Jag vill dock inte nämna namn då det är mellan spelarna och föreningen så vi får helt enkelt se när det är löst.

2008-09-08 @ 20:11:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0