Piteå-Lycksele 2-3 ef straffar (0-1,1-0,1-1,0-0,0-1)



Ja vad ska man säga om detta egentligen, svårt att finna ord denna kväll när vi som "korplag" lyckas besegra ett serieledande Piteå på bortais.
Kul för serien då detta bevisar att även vi lag på undre halvan kan vara med och leka mot dom tre topptippade lagen, så nu kanske man kan sluta snacka om oss som ett "korpgäng" och börja ta oss på allvar.

Sett till denna match så är Piteå det klart spelförande laget men tycker inte dom kommer till så många otroligt bra målchanser som dom hade när dom gästade oss, men ser man till rena målchanser så vann nog Piteå den statistiken med en typ 15-5.

Framförallt är det Piteås förstaformation som stundtals skapar ett ohyggligt tryck på oss och där Daniel Olofsson och Niklas Strandberg har ett par riktigt heta målchanser som dom inte lyckades förvalta.

Trots att Piteå spelmässigt är det bättre laget så ber jag absolut inte om ursäkt för denna seger då vi genomför matchen alldeles perfekt då vi följer våran gameplan från start till mål.
Vi är otroligt tighta i egen zon och många gånger är det ett skenbart övertag Piteå har då dom får snurra och snurra i vår zon utan att komma till sådär jättemånga heta lägen.
Ni som såg matchen och är Piteåanhängare tycker förmodligen att ni skapade mängder av klara målchanser men i detta fall blir jag lite enögd och sen jämför jag lite med matchen vi hade mot dom hemma då jag tycker dom hade betydligt hetare chanser.
Vi får ner farten på dom genom mittzon och dom gånger vi lyckas bryta så har vi snabba och bra omställningar som vi skapar våra lägen på.
Piteås spel i egen zon tycker jag inte imponerar då jag tycker dom blir lite desorienterade men det har förmodligen mycket med deras inställning till denna match att göra då jag vet hur tråkigt det är att sköta dom defensiva uppgifterna mot lag som man på förhand ska besegra rätt enkelt.

Det är otroligt viktigt att i såna här matcher få en bra start och det fick vi onekligen i kväll då första skottet trillade in, detta medförde att Piteå blev en aning stressade och att Markus Ernlund i målet gjorde ett osäkert intryck men var för den skullen inte dålig.
Många aspekter som ska klaffa om man ska lyckas slå ett sånt här stark lag och ibland så funkar allt, är väl det som måste hända om det nån gång ska bli skrällar.
Då har jag ännu inte nämnt den största orsaken till denna seger och det är Jimmy Lundbergs målvaktsspel som även i kväll var magnifikt.
Piteå sköt och sköt men Jimmy var så lugn och metodisk i sitt agerande så det nästan är kusligt, är så otroligt imponerad av dig Jimmy.

Om jag vore allsvensk sportchef så hade jag bokat in en resa norrut för att studera denna målvakt lite noggrannare, den som gör det först är det bara att gratulera.

Min egen insats var helt ok, offensivt finns det fortfarande mycket att önska medans jag tycker att det defensiva spelet alltjämt fungerar väldigt bra.
Som center blir det i såna här matcher mestadels spel defensivt då man inte vågar sig på alltför många offensiva utflykter men några lägen som jag hade kunnat utnyttja bättre skapade jag ändå.
Men såna här kvällar behöver ens egens insats vara desto mer storartad då det kliver fram en massa andra killar och visar vägen.

Vi visar upp ett stort hjärta och ett stort lagspel i kväll och det räckte ända fram till två poäng, är en stolt Jimmy som nu ska försöka få sig lite sömn.

Det här gjorde vi bra killar!!

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: #2

Det var så jävla gött! HAM HAM HAM HAM...

2008-10-30 @ 02:51:06
Postat av: Krille

Bra skrivet Jimmy, ni förtjändae att vinna.

I egenzon är Piteå inte alls bra, där skall man inte vara...

Vad det gäller Lundberg så påtalade jag redan detta förra säsongen. En grym målvakt som jag till och med tror tagit ytterligare steg i utvecklingen.



Grattis till segern om än det tar emot som Piteå supporter så hoppas jag vi lär oss av detta.



Forza Piteå

2008-10-30 @ 10:36:25
Postat av: chefen

Ytterligare ett bevis på att "topplagen" inte är lika bra som dom tror!!!!!!!!!!

2008-10-30 @ 10:54:17
Postat av: M.O.R

Och som vanligt gjorde ni matchern sååå spännande...det var en mor med en mycket hög puls framför datorn :-) och inte blev det precis bättre vid straff läggningarna...men ack vad skönt det var det här gjorde ni riktigt bra....

2008-10-30 @ 11:25:55
Postat av: Jimmy

Krille: Sett till målchanser och puckinnehav så var väl Piteå mer förtjänt utav segern men hockey handlar mestadels om hjärta och det var skillnaden mellan lagen i går, så visst håller jag med om att vi förtjänade segern.



Chefen: Tror visst dom är lika bra som dom tror men genom att tro så vinner man inga matcher.

Hockey handlar till stor del om hjärta, passion och stolthet och för att vinna matcher så måste dessa ingredienser vara med.

Det konstiga är att frågar du varenda spelare om denna serie så säger alla att det är för lite matcher och för långt mellan matcherna men varför tar man inte då till vara på alla matchtillfällen?



Nä då ska man halvlalla ett x antal matcher bara för att man är så mycket bättre än motståndaren så i slutändan är det bra att topplagen får stryk av oss från undre halvan eftersom dom nu inser att man kan inte gå ut på en skridsko någon kväll i denna serie och på så sätt får man även upp kvalité inför det som komma skall..

2008-10-30 @ 11:42:35
Postat av: Krille

Tjenare Jimmy!

Jag har citerat dig i en krönika.

Postat av: Jimmy

Krille:

Läste det precis och tycker det känns hedersvärt att få med en mening på eran sida =)

HUr är det med era backskador förresten, nån info om till ex Stralla?

2008-10-30 @ 21:32:57
Postat av: Krille

Jimmy: Stralla kommer inte spela varken mot Kiruna eller Asplöven, hur allvarlig är vet ingen riktigt ännu.

Dock lånar vi in 3 spelare, unga backar.

Maksim M Björklöven, Anton Barsk och Johan Svensson Luleå.

Det börjar bli oroväckande många skador nu..

2008-10-30 @ 21:40:57
Postat av: Jimmy

Krille:

November-December är en kritisk tid vad det beträffar skador, är väl tur på sätt och vis att dom kommer nu.

Blir intressant att se hur laget klarar av en skada på Stralla som så här långt av det jag sett dominerat totalt.

Tror till och med han är viktigare än vad Olofsson är då det är han som sköter allt i uppspelsfasen och genom sina otroliga förstapass skapar den farten som dom vill ha i sitt spel.



Är även orolig vad det beträffar Piteå att förstaformationen har för stor betydelse och så länge inte dom får avlastning genom nån/någon klassvärvning så är allsvenskan en utopi.



Eller du som ser Piteå varje kväll kanske har sett något som jag missat så du får gärna rätta mig om jag har fel?

2008-10-31 @ 12:35:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0