Inför Asplöven


Eftersom jag ska i väg och studera elitseriemötet mellan Skellefteå och MoDo så kommer jag för ovanlighetens skull ut med ett inlägg redan nu under förmiddagen.

För min egen del så är det minst sagt en ganska speciell match under morgondagen då vi gästas av ett Asplöven som jag tillbringade lite drygt en månad i under hösten.
Efter lite underliga former fick jag då lämna klubben med motiveringen från coachsidan att dom hade fått direktiv uppifrån att använda sina egna juniorer i fjärdefemman medans jag från dom styrande fick beskedet att det helt och hållet var ett sportsligt beslut från coachsidan.

Så jag kan väl säga att jag aldrig fick ett ärligt svar och fick minst sagt konfunderad lämna Asplöven för just Lycksele, men ingen är gladare än jag för det i dag.
Visst att jag saknar det härliga gänget jag fick äran att lära känna och visst att jag saknar personer som jag lärde känna under min tid i Haparanda men samtidigt så trivs jag oerhört bra här i Lycksele.

Jag har fått tillbaka tryggheten i mitt spel och tycker hockeyn är fantastiskt rolig igen, jag får ta ett stort ansvar och får spela i stort sett alla viktiga situationer ute på isen. Poängmässigt har det börjar helt ok för min egen del men spelet i sig kan jag fortfarande höja någon nivå, dock är det ett betydligt bättre spel jag har presterat sen jag kom hit.
För jag om någon är den första att erkänna att jag inte presterade särskilt bra under tiden i Haparanda, tyvärr så blir det så i bland trots att jag hade/har ett stort hjärta för just den föreningen.

Men nu om det som jag egentligen skulle skriva om, matchen. Om jag börjar med oss så ser vi fram emot denna utmaning då vi gästas av ett mycket kompetent lag som har alla ingredienser man kan önska sig med div 1 mått mätt.
Man har en första och andrafemma som är kreativa och spenderar majoriteten av speltiden i anfallszonen vilket också genererar i många mål framåt och få insläpptamål bakåt. Man har en tredjefemma med två otroligt skridskostarka och hårt jobbande yttrar i Jonatan Lindroth och Mikael Österberg som skapar mycket energi till övriga truppen, dom tillför även en otrygghet för motståndarnas backar då dom följföljer varenda situation.

Centersidan är riktigt stark då man har två kloka centrar i Urban Omark och Markus Huhta och en trollkarl, passningsgeni och publikfriare i Jarkko Oikarinen.
Ytterforwards i dom två första femmorna är alla målfarliga och vill framförallt alltid göra mål, dom har en bra tyngd som gör att dom kan få dom långa anfallen i motståndarnas zon.

Backsidan är mycket spelskicklig och stabil men ska man nämna några namn så får det bli den trygge och placeringssäkra Mikko Purontakanen och den offensive, målglade och hårdskjutande slovaken Stanislav Kall.

Asplövens sista utpost Timo Lindström är en stor och bra skolad målvakt som sällan släpper in några skitpuckar, en trygg och bra sista utpost för Haparandalaget vilket även behövs om man ska uppnå säsongens målsättning.

Vi i Lycksele har inlett seriespelet bra med våra mått mätt, dock så var senaste matchen mot Boden en rejäl plump i protokollet men det gör samtidigt att vi kommer väldigt revanschsugna till denna drabbning.
Vi visade i hemmamötet mot Piteå att vi kan vara med och störa dessa hårdsatsande lag men för det krävs det hårt jobb och full fokusering, lyckas vi hitta det spelet så får man även oftast turen på sin sida.
Ska väl även nämnas att våran fantastiske målvakt Jimmy Lundberg gjorde en "idiotmatch" mot Piteå och räddade oss i andra perioden men samtidigt fick han bra hjälp av våra försvarare att rensa undan returerna.

Ska jag hitta nyckeln till seger i morgon så är det av vi måste vara rejäla framför dom båda målen, att vi måste kriga stenhårt och framförallt så måste vi ha en lagom dos respekt för Asplöven. Dom är inga övermänniskor bara för att dom har en stor plånbok som dom spenderat på en bra trupp men vi måste samtidigt ha i åtanke att vi måste göra allt ännu rejälare när vi möter lagen som är tippade på ovansidan utav strecket.

För att slå oss i vår ishall så måste motståndarna göra en jäkligt bra match för att dom ska få åka hem med tre poäng i bagaget, jag hoppas och tror att fast dom nu gör det i morgon så är det vi som får fira dom tre poängen i morgon kväll.

                                                        
                                                             Ny "idiotmatch" av Lundberg på hemmais i morgon?

                                                               

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: Borken

Vilken sjukt bra idolbild på "slim"!

2008-10-11 @ 22:21:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0