Förlåt Piteå!



Jag gnäller alltid på att alla så kallade experter alltid är så fel ute när dom ska tippa hur en serie ska sluta men nu ställer jag vänligt in mig i det ledet och inser att jag är lika usel på tippa som alla andra.

Jag skrev i min genomgång av lagen i somras att Piteå ser otroligt tunna ut och kommer sluta trea i grundserien, sen gjorde dom en hel del tunga värvningar och då skrev jag att det börjar se bättre ut men att det trots allt finns en hel del hål att fylla i truppen.
Nu har jag gjort rapporter inför deras två senaste matcher, hemmamötet mot Kiruna och dagens bortamatch mot Asplöven där jag tippat på förlust för deras del.

Men vad har då hänt, jo Piteå har tagit två stabila segrar där dom enligt rapporterna har varit det bästa laget i båda dessa matcher.
Funderar på om det är hjärtat som styrt mitt tips i dessa matcher då både Kiruna och Asplöven av förklarliga skäl ligger närmare till hands eller är det helt enkelt så att jag som många andra missbedömt Piteås trupp.

Dom har ju trots allt en av div 1 Sveriges bästa målvakter i Markus Ottosson om det inte är så att han till och med är bäst. Dom har Niklas Strandberg och Daniel Olofsson som har tagit ett jätteansvar så här i inledningen på säsongen och som dom spelar just nu så är dom i mina ögon för bra för denna serie.

Dom unga killarna har hittills gjort det fantastiskt bra, en sån som Anton Lundberg hade jag ingen vidare koll på men står nu noterad för hela 10 poäng.
Lägg därtill att dom så här i säsongsinledningen har haft ett litet sparkapital i Fredrik Edlund som vanligtvis är en mycket säker poängplockare men som ännu inte fått poängen att trilla in i den takt som han är van vid.
Nu fick han som jag förutspådde sätta en puck i dag och produktionen har sakta men säkert börjar komma i gång, viktigt då förstafemman förmodligen inte kommer kunna hålla samma poängproduktion seriespelet ut då lagen kommer börja matcha ännu hårdare mot just den femman.

Eller är dom så pass skickliga så dom kan hålla i gång denna magiska produktion som dom just nu håller?

Jag är lite lur på att denna femma mycket väl kan hålla i gång denna produktion och i såna fall går Piteå en mycket lång säsong till mötes.
När jag skriver om denna femma så nämner jag oftast bara namnen Olofsson, Strandberg och Lundberg men även Lundqvist och Wikberg drar sitt strå till stacken även om dom inte syns i produktionen så ofta.
Johan Wikberg är en fruktansvärt underskattad spelare då det är han som gör mycket i det tysta, vinner otroligt mycket tekningar, med i speluppbyggnaden och tar grisjobbet framför mål i powerplay så han har dom producerande spelarna mycket att tacka för.
En sak har jag lärt mig i alla fall och det är att räkna aldrig bort Piteå och det kommer jag aldrig mer att göra heller.

Det är ju också så att nollar man Asplöven i deras hemmaborg så har man gjort en fantastisk match, någon som kommer i håg när Asplöven senast blev nollade på hemmais?

Man kan ju aldrig ändra sitt tips under säsongen men Piteå är helt klart det lag som övertygat mest om man ser till resultaten men kan tyvärr inte göra nån större analys då vi ännu inte mött Asplöven och Kiruna.
Det som imponerade mest när vi mötte dom var deras fart, deras otroligt snabba spelvändningar och deras sätt att lösa svåra situationer väldigt enkelt och kreativt.

Så slutligen vill jag bara säga förlåt Piteå för att jag varit så negativ mot erat lagbygge, ni har nu visat mig att ni på allvar blir att räkna med och att jag hädanefter kommer nämna er i samma andetag som Asplöven och Kiruna då ni nu har bevisat att ni för tillfället är snäppet vassare än dessa två lag.

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: Anonym

AHC tyckte jag visade i många lägen att dom är mycket bättre än Piteå. Både när det gäller att hålla i puck, vinna närkamper osv. AHC dunka till bra i planket och spelade en mycket mer fysisk ishockey än Piteå.

Dom kunde ha bra press ibland, men en sak som inte fungerade alls för AHC denna kväll var avsluten. I powerplay spelade dom alldeles för svårt, och fick aldrig några direkt farliga avslut.

Klart Ottosson var otroligt bra i målet, men AHCs avslut var inte alls bra.

AHC slarvade bort pucken för mycket i mitten och fick aldrig upp anfallen.

Det är klart man vinner inga matcher på tacklingar, utan det gäller att sätta pucken i mål..



Noterade att 2 viktiga spelare för AHC var borta, Lundberg och Pakisjärvi. Man kan ju inte direkt säga att ett AHC är starkare utan dessa 2 spelare.



Domaren Pettersson måste jag säga var ett skämt, missade solklara utvisningar, fördel Piteå där.

Finns det överhuvudtaget några bra domare i divison 1?



Givetvis är det bra att vinna över Asplöven på borta is. Men tycker vi inte ska ta och hänga det allt för mycket i julgranen, för AHC fungerade inte spelet, för Piteå fungerade det.



Gratulerar Piteå för vinsten!



Top 3 genom matchen,

1. Markus Ottosson (Håller nollan och gör en stabil insats för laget)

2. Timo Lindström (Hade förmodligen varit 0-15 till Piteå om inte det vore för denne guldgosse!)

3. Jarkko Oikarinen (Får upp farten, dribblar, gör sina kroppsfinter. Vilken show han kunde bjuda på!)

2008-10-09 @ 09:25:17
Postat av: Jimmy

Anonym:



Jättekul att få en analys utav matchen av dig och som du lite är inne på så kom inte AHC upp i nivå i går, gör dom det så tror jag varken Piteå eller Kiruna har mycket att säga till om.

Nu har ju Pasi också anlänt på heltid så det kommer nog visa sig inom några veckor, träningsnivån går automatisk upp när huvudtränaren finns på plats..



Angående domare i våran serie så har jag ännu inte stött på någon som kommit upp till nivå då dom haft svårt att hålla en jämn nivå matchen i genom.

Men vi spelar i div 1 och då får man också domare för den klassen..



Är 2 av div 1 sveriges bästa målvakter som möttes i går så förstår att dom hamnade högst på din topp 3 lista från gårdagen =)

Vad det gäller Oikarinen så är han härlig att skåda, vilken spelglädje och vilka händer. Tror dock det finns ett ännu större spel i denna kille som han inom en snar framtid kommer plocka fram, en artist ut i fingerspetsarna och en härlig kille..



Blir det vi som får lida för denna förlust på söndag mån tro?



Vet du när asplöven gick mållösa från hemmais senast?

2008-10-09 @ 12:33:43
Postat av: Anonym

Asplöven blev nollade senast 2002 i kvalserien hemma mot Almtuna 0-5 helt klart bästa laget som Serie spelat i Arena Polarica!!

2008-10-09 @ 20:35:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0