David-Goliat 0-5 (0-4, 0-0, 0-1)



Under dom första tolv minuterna av dagens match kändes det precis som att vi var David och att Asplöven var Goliat, tyvärr så kunde inte sagan besannas då vi helt enkelt blev duktigt avklädda av våran övermäktige mtståndare.
Den kedja vi hade det svårast mot var den med Ozolins, Oikarinen och Huhta som helt enkelt körde slalom genom våran mittzon och gjorde mål efter mål.
Efter att Asplöven gjort sitt fjärde mål så tog vi en timeout där "Molla" försökte väcka oss, efter det så tightade vi till oss och kunde på så sätt lättare hålla Asplöven borta från farliga målchanser.

Andra perioden så ägde givetvis Asplöven pucken ungefär 90 procent av tiden men vi lyckades tighta till mittzon och på så sätt fick vi ner farten på dom, vi tightade även till egen zon och lät Asplöven snurra en hel del i hörnen.
Sen är det också så att våran målvakt Jimmy Lundberg kommer upp i lika makalös standard som han hade mot Piteå, utan han så hade det förmodligen ramlat in ett par puckar till.

Tredje perioden fortsatte på ett liknande sätt och i powerplay så får Joni Lindlöf spika slutresultatet till 0-5, en smågrinig tredje period med otroligt många utvisningar ska sägas.
Mikko Purontakanen och Stanislav Kall i Asplöven och Johan Välitalo och Peter Rundblad hos oss drar på sig matchstraff efter några interna uppgörelser på slutet.

Svårt att bedöma våran insats då jag funderat mycket på om det var vi som stod och halvsov i matchstarten eller om det var Asplöven som var så fantastiskt bra som dom såg ut att vara.
Kanske var det en kombination men känns tråkigt att vi inte kunde bjuda upp i matchinledningen och på så sätt ge Asplöven en ordentlig genomkörare.
Men av såna här matcher hoppas jag att vi lär oss en hel del då vi blir fruktansvärt straffade för varje litet misstag ute på isen. Det gäller att vara fokuserade och rejäla i allt om man ska kunna bjuda upp mot lag som är så spelskickliga då vi absolut inte kan mäta oss i just spelskickligheten.

Om Asplöven har jag bara beröm att ge denna kväll, dom spelade med en hög intensitet och snabba långa förstapass som vi inte lyckades få grepp om, givetvis så går dom ner i tempo och koncentration efter att dom satt 0-4 pucken.
Ska jag hitta nåt oroande för deras del så ska det väl vara att dom får på tok för många såna här "enkla" matcher och på så sätt får dom nästan aldrig hålla sig i 60 minuter till sin gameplan. En annan aspekt i det hela är att spelarna aldrig får spela matcher i deras tänkta roller då alla blir så pass involverade i spelet att spel utan puck knappt existerar.

Med det menar jag att det finns ett antal checkingspelare i truppen som egentligen har som uppgift att suga energi ur motståndarna men när det blir ett 90 procentigt puckinnehav så försvinner den rollfunktionen en aning och på så sätt får aldrig dom spelarna träna på sina egentliga roller.
Så detta kan vara några avgörande faktorer när allvaret börjar dra i hop sig, men Asplöven besitter en otrolig kompetens så jag är ändå inte värst orolig för att detta laget inte ska ta sig väldigt långt.

Hos oss var Jimmy Lundberg matchens klart lysande stjärna då han återigen visade upp ett stort målvaktsspel, vill även berömma kedjan med Christian Karlsson, Viktor Skeppström och Robin Bergström för ett gediget arbete.

I gästande Asplöven så var Arturs Ozolins glödhet i dag då han summerade 2+1 under dom första tolv minuterna. Jarkko Oikarinen var som vanligt sevärd där ute då han i dag verkligen lekte hockey. Kul att se en kille med sånt självförtroende och sån lekfullhet, tack för showen Jarkko.
Timo Lindström frös väl stundtals fast då han inte hade allt för mycket att göra men han visar att han klarar av att behålla fokus, väldigt alert dom gånger det osade till.

Min egen insats var inte mycket att hurra över, kom fel in i matchen då jag var inne på ett baklängesmål redan i första bytet. Var en rätt konstig situation att möta ett lag där man känner alla spelare, men nu har man testat på det också.
Jag spelade väl upp mig efterhand men känner att det är i såna här matcher som jag måste kliva fram och ta lite ansvar, kan väl känna att jag "alibispelade" lite för mycket. Det blir lätt så när man är inne på ett tidigt baklängesmål men tycker att med min rutin så ska man kunna skjuta undan sådant.

Nu väntar Kalix hemma nästa helg, längtar redan tills dess då både jag och laget är väldigt revanschsugna efter dagens match.

Testar i dag att göra en lista med rinkens tre bästa:

+++ Jarkko Oikarinen (Asplöven) I kväll får du tre plus av mig Jarkko för att du alltid bjuder på underhållningen och dessutom allt som oftast får med dig några assistpoäng. I kväll blev det två assist från din klubba men din spelglädje och passion betyder mer än så.

++ Jimmy Lundberg (Lycksele) Ville ge dig tre plus i kväll då du som vanligt var fenomenal, utan dig hade fler puckar fått plockats ur nätet. Men för mig är du tre plus nästan varje kväll och i dag kunde jag inte undgå att ge Mr Oikarinen dom.

+ Arturs Ozolins (Asplöven) Visade i kväll att du förtjänar mer istid än vad du fick i början av serien, avig och svår att få grepp om då du har en otrolig räckvidd. Du spelade i kväll med ett stort självförtroende och fick notera 2+1 , så på denna lista var du given.


Over and Out!

Kommentarer
Postat av: Andreas

Du är alltid lika ödmjuk i dina inlägg hoppas fler tar efter.

2008-10-13 @ 23:03:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0