Inför Kiruna (från en småkylig gruvstad)


9 grader kallt och halvmörkt ute trots att kl är strax efter 10 på morgonen, då känner man verkligen att man är hemma igen.
Vi startade vår resa från Lycksele kl 16.45 i går eftermiddag och rullade in vid ishallarnas ishall Lombia kring 23.30, om någon skulle säga att vägen upp till Kiruna är rolig och bra så kan jag lova att den människan ljuger.
Skog, skog och så lite skog är det man har utanför bussfönstret men som tur är visades det några relativt godkända filmer under vägen.

Under resans gång så får jag ett sms av Kirunas Mikael Lasu där han säger att han går ut på bloggen sin med att jag blir bjuden på en trerätters middag om jag i kväll vinner över honom i NHL 09 till X-box 360.
Snacka om psykologiskt övertag till den som lyckas dra längsta strået i eftermiddag, så viktiga matcher på spel under hela helgen.

Det kommer kännas otroligt konstigt att beträda Lombias heliga mark (isen) med ett annat klubbmärke på bröstet, jag har gjort det tidigare och vet hur det kändes.

Det var säsongen 01-02 när jag spelade med Asplöven och vi mötte Kiruna under försäsongen, när mitt första byte ute på isen var klart och jag skulle åka och byta så åkte jag helt sonika till fel bås och bytte.
Det är klart att om man har bytt i samma bås i flera års tid så känns det helt plötsligt konstigt att byta i motståndarnas bås, men det gick bra den gången då jag vill minnas att jag lyckades hänga två kassar bakom Timo Leinonen.

Men det ska bli riktigt roligt att spela inför nära och kära, nervöst och märkligt förmodligen men väldigt väldigt trevligt då Lombia är en av Sveriges mest anrika ishallar.

Men vad har jag då att säga om själva laget Kiruna?

Har inte sett Kiruna så vansinnigt mycket under dom senaste åren, en match i allettan i Hudiksvall under fjolåret är det enda och av den matchen kan jag inte bedöma Kiruna rättvist.
Men enligt dom rapporter jag fått så är det som vanligt en upplaga med otroligt bra skridskoåkare som har en härlig speed och har otroligt bra spelvändningar som vi får se upp med.
Dom har spelat bra mot lagen på den undre halvan då dom fullkomligen kört över både Kalix och Boden både på hemma och bortais medans man haft det tyngre mot lagen Asplöven och Piteå där man endast fått med sig 3 av 15 poäng.

Man har seriens bästa och en utav div 1 sveriges bästa förstafemmor och ska man ha någon form av chans mot Kiruna så måste man lyckas plocka bort den på ett bra sätt.
Förstafemman hade dock ingen större afton mot Kalix i onsdags och blev till och med bänkade delar av slutperioden och känner jag Joel Törmä, Joel Fredriksson och Andreas Nyberg rätt så vill dom revanschera sig så snart som möjligt.
Men även dom måste få ha sämre matcher och när dom nu hade det så klev övriga formationer fram på ett förtjänstfullt sätt och lirare som Mikael Lasu och Henrik Bergenström fick sitt spel att lossna på allvar.

Man har en av seriens bästa målvakter i Fredrik Alcen trots all den kritik han bitvis fått av J-Å Tiensuu, nu har inte jag sett Fredrik denna säsong men vill nog påstå att den kritiken är obefogad.
Just Fredrik Alcen och Henrik Bergenström är två mycket goda vänner till mig efter att vi kamperat ihop i Falu IF en säsong,  Henrik kamperade jag även ihop med i samma kedja.

För vår del så gäller det bara att gå tillbaka och tänka på hur vi spelade i matcherna mot Asplöven och Piteå på bortaplan och utgå därifrån, kommer vi upp i den nivån så finns det goda möjligheter till några poäng i helgen.
Det är Kiruna som har förväntningarna på sig medans vi bara kan gå ut och spela då ingen utanför laget förväntar sig att vi får med oss några poäng hem från denna resa.
Det om något är ett härligt utgångsläge då vi inte kan misslyckas utan bara kan gå ut och köra och se hur långt det räcker, förhoppningsvis ska vi kunna vara med och jäklas på allvar i båda matcherna.

När man beträder isen på Lombia och blåser in luft genom näsan så känner man direkt lukten, lukten av kultur och framgång som skapats där genom alla dessa år.
En härlig utmaning i ett historiskt tempel för vår del, nu ska vi ut och ta till vara på varenda sekund där ute!

Over and Out!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0