Inför Asplöven..


I morgon bär det då av norrut igen för möte med östra Norrbottens stolthet Asplöven då vi gästar hemtrevliga Arena Polarica. En roligare och tuffare utmaning än detta kan man nog inte hitta i denna serie då vi helt utan press kan åka dom 40 milen upp til Haparanda för att försöka sno med oss nån poäng hem, en tuff uppgift men inte på något sätt omöjlig.

Vi har spelat tre matcher mot dom topptippade lagen Piteå och Asplöven och slutsatsen man kan dra av dom mötena är att starten är otroligt viktig då det gäller att få första målet eller åtminstone hålla nollan så länge som möjligt.
Av en bra start så får vi mer och mer energi ju längre matchen lider medans motståndarna blir mer och mer stressade eftersom dom hade tänkt sig en enkel resa mot dom tre poängen.
Som spelare när du möter ett på förhand sämre lag så är det lätt att tankarna innan match fladdrar i väg till om hur många poäng du ska göra för egen del i stället för att tänka på vad du ska göra för att hjälpa laget till framgång på bästa sätt och börjar då matchen med att man inte får ut det man hoppats på så är det lätt att stressa upp sig.

När man möter lag som Asplöven som är passningsskickliga och besitter såna enorma individuella kvaliteér så är det otroligt viktigt att spela som ett lag. Laget måste följa sin gameplan till hundra procent, man måste krympa ytorna  och framförallt så måste man göra det svårt och tråkigt för sina motståndare.
Man får samtidigt inte ha för stor respekt för ett etablerat lag som Asplöven är utan vi måste spela vårt spel och inte rätta oss alltför mycket efter motståndarna.
Givetvis så får man räkna med att Asplöven håller i taktpinnen och att vår match till stor del handlar om att minimera misstagen eftersom ju bättre lag man möter desto bättre och effektivare är dom på utnyttja just misstagen.

För vår egen del så har vi spelat bra den senaste tiden, vi har jobbat hårt, följt vår gameplan och utnyttjat våra målchanser på ett bra sätt. Vi har haft en andraformation som dom senaste matcherna varit helt fantastik och producerat mål på löpande band, en ung och hungrig formation som verkligen börjat att hitta varandra.
Kan vi övriga formationer komma upp i deras kvalité under morgondagen så tror och hoppas jag att vi ska kunna bjuda upp till en riktigt bra match och förhoppningsvis sno med oss någon poäng hem.

För min egen del är det första gången jag återvänder till Arena Polarica och Haparanda efter den tråkiga situationen som uppstod i höstas, men är i dag inga hard feelings mellan mig och Asplöven som förening.
Spelet har under säsongen fungerat bra för min egen del om man bortser från spelet i anfallszon där jag ännu inte riktigt fått det att lossna, svårt att skapa målchanser och har haft dålig fantasi på att hitta lösningar i motståndarnas zon.
Det kan ha att göra med att jag spelat center säsongen igenom, en position som jag trivs med då jag får vara involverad mycket i spelet osv.
Men kanske så är det inte den bästa positionen för mig då jag kanske fått ödsla för mycket energi på det defensiva spelet, kan vara en orsak till att det offensiva inte riktigt lossnat.
Till morgondagen gör vi en förändring då jag får kliva ut på en forwardsposition igen, min naturliga position och genom det kan man alltid hoppas på att det ska lossna även offensivt.

Jag ser om inte annat fram emot morgondagen då jag återigen får träffa och möta mina forna lagkamrater som jag fortfarande har en bra kontakt med. Det är alltid lika kul att beträda isen i Arena Polarica och spela inför en påläst och intresserad publik.
Vi får hoppas på välfyllda läktare och en härlig hockeymatch, vi ska göra allt som vi bara kan för att återigen göra en toppmatch!

Over and Out!



Kommentarer
Postat av: Anonym

2008-11-08 @ 16:42:36
Postat av: Forss

Är detta Asplövens officiella hyllnings blogg eller ?

2008-11-08 @ 16:45:55
Postat av: M.O.R

Undrar om jag kommer vara den enda Lycksele fans på läktaren :-) jag önskar dej och grabbarna lycka till.....och vad det gäller hyllningar så tycker jag du lyfter fram alla lagen...alla på sitt sätt...ses imorgon...

2008-11-08 @ 19:22:20
Postat av: XXL

Arena Polarica är en värdelös ishall!!

2008-11-09 @ 14:35:22
Postat av: M.O.R

Det var skönt att se att ni kunde bjuda "storebror" på en match,synd bara att ni släppte in målet med bara en och halv minut kvar,men att ta med sej en poäng från Haparanda är inte fy skam...ni spelar med hjärtat hela laget...en eloge för detta...vi ses i Kalix...

2008-11-09 @ 19:44:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0