Coachseger?


Kirunas coach Jan-Åke Tiensuu har fått utstå en hel del kritik av supporters då dom tycker att han inte är nog aktiv i båset och att han ibland ger bort segrar genom tvivelaktig coachning.
Men efter eftermiddagens staffseger hemma mot Piteå så kanske han tystade en del av tvivlarna då han gamblade riktigt mycket i slutet.
Kirunafansen har tyckt att han i matcher som dom ligger under har tagit ut målvakten alldeles för tidigt och på så sätt "gett" bort segern då dom oftast åkt på ett mål i baken.
I eftermiddag så gjorde han som många gånger tidigare då han tog ut målvakten redan fyra minuter från slutet då dom hade två mål att hämta upp.
Denna gång går det bra då Joel Fredriksson får in reduceringspucken med tre och en halv minut kvar och jakten kan gå vidare.
Dom sista minuterna fortsätter han att ta ut och in målvakten då man givetvis vid tekningar på egen planhalva tar det säkra före det osäkra och byter in målvakten igen.
Två sekunder innan slutsignalen ljuder så trycker Joel Fredriksson in sin andra puck för dagen och kvitteringen och vändningen är ett faktum.
Kiruna vinner sedemera med 4-3 efter straffar då Magnus Sandström är den enda som lyckas få in pucken i nät, snacka om härlig seger.

Jag kan inte uttala mig om hur J-Å Tiensuu är som coach men är det några coacher jag gillar så är det dom som gör allt för att vinna och onekligen så är Tiensuu just en sådan coach.

Varför har han tagit ut målvakten så tidigt jämt?

Det är ju en ren bedömningsfråga och hade han väntat och tagit ut målvakten med 30 sekunder kvar och matchen ändå förlorades så hade alla fans undrat varför han inte tog ut den tidigare.
Att coacha handlar till stor del om känsla då det är han som står laget närmast så han vet nog bäst om vad som är rätt och fel.
Vissa gånger så lyckas man och i dom flesta fall lyckas man inte med det och i dag så var det en av dom få gånger det lyckades.

Denna gång när det lyckades hoppas jag att ni supporters tar tillfället i akt att hylla honom lika mycket som ni sågar när det inte har lyckats, även en tränare behöver beröm emellanåt.

Viktig vändning för Kiruna i dag då en förlust hade kunnat sprida oro i truppen och jag tror att denna match var vändningen för Kirunas hittills lite skakiga säsongsinledning.

Annars är jag mest nöjd med att jag i mitt målskyttetips prickade in Joel Fredriksson som tvåmålsskytt och att Fredrik Edlund i Piteådressen fick hänga en balja.
Hade jag varit lika vass att tippa på www.nordicbet.com så hade jag inte varit nollad på det spelkontot, men nya tag i morgon då jag hoppas ni läsare lägger in några kronor på formstarka Lycksele.

Rapport inför morgondagens möte med Boden kommer senare i kväll eller under förmiddagen då jag nu sitter framför canal + och bevakar Daniel Olofssons debut i Luleåtröjan, efter dom två första perioderna så tycker jag att han har klarat sig riktigt bra och oj var nära det var att han fick bli målskytt.

Grattis Kiruna till två värdefulla poäng!

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Jadu, jag uttalar mig inte om hur J-Å är då jag inte vet så mycket. Men det var verkligen en skön vändning då man satt för det mesta och oja sig över vilket skit spel Kiruna hade. Men vissa matcher så studsar ju inte pucken ens väg. Och så var det denna gången i 55 minuter. Sen kan jag säga att det är svårt för Kiruna att möta Kiruna som du skriver i bloggen =) "Men efter eftermiddagens staffseger hemma mot Kiruna"



Lycka till mot Boden imorgon.

2008-11-01 @ 20:23:45
URL: http://fredrikthorneus.bloggsida.se
Postat av: Jimmy

Fritte:

Fan jag som är så noga med att allt ska vara rätt innan jag publicerar och så hittar du detta =)

Nu är det ändrat iaf, tack för att du påtalade detta..

2008-11-01 @ 20:57:46
Postat av: Bobbo Krull

.........och Bergenström gick av isen poänglös igen!



Eftersom jag befinner mig i Stockholm vet jag inte heller om han fick spela hela matchen eller om han blev utbytt mot Jakobsson. Senast jag såg honom spela mot Asplöven fick Jakobsson och Bergenstöm spela vartannat byte i tredje perioden. Tycker faktiskt Jakobsson var den bättre av dessa två den matchen.

2008-11-02 @ 00:00:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0