Tränare genom åren!



I detta avsnitt tänkte jag både risa och rosa dom tränare jag har haft under min seniorkarriär, min ungdomstränare Stig Karlsson kommer jag ägna ett helt avsnitt åt under morgondagen. För mig tycker jag det är ovärdigt mot "Stigge" att blanda in han med övriga tränare genom åren eftersom han betytt mer än vad alla dom övriga gjort tillsammans..

Jag har genom mina år på seniornivå haft en hel rad olika tränare eftersom jag har haft för vana att byta klubb relativt ofta, det som är positivt med alla klubbyten är att man får vara med om en rad olika filosofier som både tränare och spelare har, man bygger dessutom upp ett oerhört kontaktnät som är otroligt värdefullt att ha med sig under livet. Under dessa år jag varit runt och spelat så har jag fått vänner och minnen för livet som jag inte hade velat vara utan.

Nackdelen med att vara runt i en hel drös med klubbar är att man kanske inte hinner få tryggheten och på så sätt kanske man aldrig kan spela ut hela sitt register, trygghet i måttlig form tycker jag är ett måste för att man ska kunna lyckas i vare sig det är arbetslivet, privat eller som hockeyspelare..

Men jag har en del klubbar kvar att avverka innan jag är i kapp spelaren här nedan =)

Robert Burakovskys lista på klubbar:

Malmö J-20
Leksand J-20
Leksand
AIK
Malmö
Ottawa
Prince Edward Island Senators
Klagenfurter AC
Kessel Huskies
Jyp
IIves
Herisau
Rodovre
Merano
Aalborg
Herlev
IK Pantern
Biel/Bienne
Trelleborg

Är en diger lista av en hockeyartist, men en del mål och assist har karln skrapat i hop så all heder åt Robert..

Nog om detta,nu till tränare genom åren..

2001-2002 Asplöven HC Urban Lahti/ Peter Aasa

Min första riktiga seniorsäsong var under ledning av Urban Lahti med Peter Aasa som assisterande. Urban var en härlig profil, hängde med på efterfester och trodde stenhårt på sig själv som hockey tränare.. Med tanke på att vi hade en rätt svag trupp så tycker jag att Urban gjorde det väldigt bra, att med små medel nå relativt höga resultat är väl ett gott tecken på en framgångsrik säsong..

Kan ändå inte ge Urban mer än 3 av 5 puckar eftersom han resultaten till trots var en aning orutinerad. Urban har helt släppt hockeyn dom senare åren men vad jag har hört så ska han träna Torneå till hösten och det känns kul att höra, behövs profiler som Urban inom hockey, lär komma en och annan härlig "oneliners" i tidningarna..

2002-2003 Lycksele SK Åke Karlsson sedemera Andrei Matitsin

Åke Karlsson, när det namnet näms så får jag ett leende på läpparna, vilken skojare det var. Efter ett x antal omgångar så trodde inte spelartruppen ett ord på vad Åke sa, visst Åke var en trevlig prick men kunde inte hålla sina ord direkt och var ingen vidare ishockeytränare och fick sedemera sparken.
Andrei Matitsin tog över som spelande tränare och fick lite rätsida på spelet, vi hade en usel trupp så inte ens Andrei med sina goda hockeykunskaper kunde trolla. Men Andrei hade mycket hockey att lära ut men hade väl kanske lite svårigheter att få ut det han ville ha sagt och sen var han väl kanske inte så pedagogisk, typiskt ryskt ledarskap. Jag gillade dock alltid Andrei och har många goda minnen från vår tid tillsammans men tyvärr var väl vi i spelartruppen för dåligt utbildade för att kunna ta del av alla hans kunskaper.

Andrei basar i dag över Lettlands J-20 landslag där han firat stora framgångar, grattis Andrei..

Ger Åke Karlsson 1 av 5 puckar medans Andrei Matitsin får 3 av 5 puckar i betyg utav mig..

2003-2004 Team Kiruna Ove Engström/ Mats Fjellborg

Oj vad ska jag säga om detta, kan väl börja med att säga att det var rent utsagt vansinnigt av mig att skriva på för Kiruna när jag visste att Ove skulle vara tränare. Vi har väl aldrig haft riktigt samma syn på ishockey och sen är det väl så att personkemin kan inte stämma med alla. Ove var tränare för AIF när vi var ungdomsspelare medans jag spelade i HC, var många tighta och härliga derbyn mellan dessa lag. Ove var sedemera oxå distrikts tränare och lämnade mig utanför Sverigepucken som den hette då. Jag tyckte och tycker än i dag att jag var given där och fick ge svar på tal när vi efter den turneringen mötte AIF i final i serieslutspelet och vann med 7-3, vill minnas att jag gjorde 4 mål och passade till 2.

TV-pucken och U-17 var jag sedemera med i med Ove som coach, fick väl inte så mycket speltid men det var med all rätt, fanns spelare som var bättre helt enkelt..
Nu blev det en liten avstickare, ska bedöma Ove som den tränare han var under denna säsong, vi hade en trupp med nästintill bara egna produkter. Vi vann serien innan jul men räckte inte riktigt till i allettan, tyckte dock Ove gjorde ett helt ok jobb, lite för snäll emellanåt.
Mats Fjellborg var en härlig assisterande tränare, höll i fysbiten och skämtade med gubbarna, precis som en assisterande ska vara.

Ger Ove Engström 2 av 5 puckar, grundar det mycket på att vi inte kom upp i nivå i allettan,kanske var mycket vi spelares fel oxå men tränare mäts efter resultat.

2004-2005 Vallentuna BK Mikael Good/ Rickard Hårdstam

Mikael Good blev inte långvarig i föreningen, fick gå efter sju omgångar vill jag minnas. Han kom till Vallentuna där han har ett hyllat spelarförflutet men som tränare lyckades han aldrig, var mer sugen på att stå och skjuta slagskott än att gå i genom träningen. Rickard Hårdstam tog sedan över som ensam coach, han hade just avslutat sin egen spelarkarriär. Rickard var taktiskt slipad och fick laget att börja vinna matcher, gillade alltid Rickard trots att han inte var den skämtsamma killen men hockey det kan han.

Ger Mikael Good 1 av 5 puckar medans Rickard Hårdstam får 3,5 av 5 puckar utav mig..

2005-2006 Thomas Ekfeldt/ Rickard Hårdstam

Detta var ett riktigt ungt tränarpar, Thomas strax under 30 år och Rickard strax över 30 år. Vi spelade en stentuff hockey, checkade stenhårt och tränade som galningar. En hockey som jag absolut inte gillar och fick därför spela center i stort sätt hela säsongen, är inte direkt den yttern som tuggar sarg och smäller på. Trots att vi spelade en hockey som inte jag gillar så kan jag inget annat än hylla Thomas, vilken säsong vi gjorde.. Vi började med 9 vinster dom första 10 omgångarna för att mattas successivt, men vi skulle inte ro på Huddinge ( Linus Klasen och Dick Axelsson i truppen) och Väsby. Vi hade egentigen inte så överdrivet bra trupp men Thomas och Rickard gjorde ett fantastiskt jobb med oss.

Ger Thomas Ekfeldt 4 av 5 puckar för hans vinnarinstinkt och att han fick in i våra huvuden att vi alla var bra hockeyspelare..

2006-2007 Falu IF Tomas Jonsson/ Anders Öhman

Falu IF är Tomas förening, han var allt i denna innan han inför fjolårssäsongen gick till Leksand. Tomas har sån erfarenhet och sånt hockeykunnande att man bara njöt av denna säsong. Han lärde mig fantastiskt mycket och gav mig verkligen ett stort förtroende. För laget gick det tyngre,klarade oss kvar tack vare kval och det som låg Tomas i fatet lite grann var att han kände att det är hans förening och hans pojkar så varje förlust tog han så personligt. En riktig vinnare var han dock och som vinnare är det lätt att man blir lite för het i båset emellanåt.

Trots dom digra resultaten så ger jag Tomas Jonsson 4,5 av 5 puckar, just resultatbiten ligger till grund för att han inte får full pott, men Tomas är en mycket kompetent tränare och jag hoppas han i vinter får lyfta upp Leksand..

2007-2008 Roberth Sirberg/ Henrik Heden sedemera Ulf Lindroth/ Tobias Mårtensson

Roberth fick ingen lätt uppgift, att ersätta Tomas Jonsson är inte nåt man kan sträva efter. Roberth gav mycket eget ansvar till spelarrna, för mycket vill jag påstå. Träningsmässigt så tränade vi helt klart för dåligt under försäsongen vilket gjorde att efter jul så föll vi i hop som ett korthus. Roberth sätt att leda laget kanske inte passade in på detta lag, tycker att Roberth hade en sund pedagogik och satte alltid laget i första hand..Hockey är en resultatmässig sport och när inte resultaten kom fick han sparken efter 2 omg av kvalserien..

Ulf Lindroth och Tobias Mårtensson tog över under kvalserien men lyckades inte få laget på rätt köl utan division 2 var ett faktum..

Jag ger Roberth Sirberg 2,5 av 5 puckar, en härlig kille men visade inte några större resultat tyvärr. Jag och Roberth har haft en hel del kontakt efter att han fick sparken och det var inte kul den dagen han fick gå från klubben. Jag känner någonstans att det trots allt är upp till oss spelare men helt klart enklare att sparka en tränare än oss spelare..

Ulf och Tobias var med för kort tid för att bedömas..

Tack för denna gång..

Kommentarer
Postat av: ulf lindroth

Hej J.

Överraskad (tycker du skriver bra) och det är roligt/intressant att följa med på din blogg./ulf

2008-07-24 @ 14:14:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0