Genomgång av lagen, Asplöven HC


Till sist i min lilla genomgång av div 1 A har turen kommit till mitt eget lag,nämligen Asplöven.
I denna genomgång kommer jag av naturliga skäl skriva i vi-form och ska försöka att inte vara allt för färgad i mitt resonemang men kommer säkerligen bli en aning enögd i mina utlägg.

Asplöven tog säsongen 01-02 steget upp till div 1 och skillnaden mellan Asplöven då och nu är total,då en liten förening ute på "landet" medans man i dag har gjort sig ett namn i hockey Sverige.
När jag kom dit under hösten 01 så visste man inte riktigt vad man kunde förvänta sig,dom enda namnen jag kände till var min gode vän Robert Lahti och gamle Kiruna spelaren Teemu Käyhkö.
Vill minnas att hockeymässigt var det en väldigt rolig säsong,jag själv fick en skjuts i karriären och vi överraskade nog alla genom att komma 4 i serien,placeringen före mycket mer namnkunniga derbykonkurrenten Kalix.

Laget som sådant var väl egentligen inte särskilt märkvärdigt men vi hade många spelare med AHC hjärta,och det blandat med hårt jobb och mycket finsk "sisu" gjorde att vi fick i hop det bra och var väldigt svårslagna på hemmais.

Sen hjälpte det givetvis till att vi hade matchvinnare som Toumas Lohikoski och den AHC trogne Jarkko Pakisjärvi.

Efter den säsong så har Asplöven sakta men säkert blivit bättre och bättre, säsongen 03-04 var man för första gången med i kvalet upp till allsvenskan men slutade 3:a i den kvalserien. Tror det var tur att det inte räckte ända fram den gången eftersom man som förening nog inte var riktigt mogen att ta det steget.

Fjolårssäsongen blev en riktig klang och jubel föreställning för Haparanda laget, man tog en säker seger både i grundserien och i allettan och slog sedemera ut favorittippade och storsatande Örebro i play-off 3 efter att ha vänt 0-1 i matcher till seger med 2-1 i den matchserien.
I kvalet hade man det lite tyngre,spelade jämnt med dom flesta lagen men poängen uteblev,fick en tuff start med Troja och Huddinge borta i dom 2 första matcherna.
När man kommer till ett kval handlar det om mycket tillfälligheter och att hamna i "zonen",och på nåt sätt så får man lättare tillfälligheterna med sig när man fått fler tuffa matcher under säsongen.
Har väl varit tyvärr blivit lite så att dom 3 stora lagen i norra serien varit på tok för överlägsna och skulle nog gynna dessa 3 om nåt lag mer kunde få i hop ett nog slagkraftigt lag för att kunna utmana..

Årets säsong,vad tror jag om den?

Som vanligt har Asplöven tappat en hel del spelare, många tongivande så som Christoffer Abrahamsson, Daniel Johansson, Markus Ottosson, Mikael Lasu, Henry Acres och Anti Alamäki för att nämna några.
Det är väl klart att det inte är optimalt att varje år tappa sina stom spelare,för att bygga ett lag som ska ta sig upp så underlättar det helt klart om man har en stomme att bygga runt.

Asplöven har oftast haft många individuellt skickliga spelare men som har haft svårt att få i hop det som ett lag,men när dom fick en fantastisk tränare i Freddy Lindfors förra säsongen så fick man helt plötsligt alla att jobba för varandra och för märket på bröstet,man blev ett lag helt enkelt.
Detta har uppmärksammats av klubbledningen,vikten av att ha en bra tränare har fått en ny innebörd och man har till detta år tillsatt posten med den mycket meriterande Pasi Mustonen.
Så jag ser inför denna säsong inget problem med att man inte ska få i hop det som ett lag utan tror vi alla nya kommer smälta in bra och i slutändan bli en härlig grupp.

Årets lag ser på pappret relativt starkt ut, vet att det saknas en del ännu,bla en målvakt och några backar.
Så ännu är väl vi rätt svårbedömda men bedömer det som går iaf.

På målvaktssidan har vi just nu Dan Mogemark, en ung och bra skolad målvakt som förmodligen skulle klarat av att bära första spaden galant,men kanske inte rättvist mot en så ung målvakt att bära ansvaret i ett hårdsatsande lag.

På backsidan så är dom 3 namnen som är klara riktiga toppbackar, Stanislav Kalls klass vet vi alla som sett Asplöven om, ska dock bli mest intressant att se Jason Krischuk och vad han kan tillföra. Vitsorden för denna kille går inte av för hackor och att han sen är en spelande right back gör ju inte saken sämre.

På forwardssidan tycker jag det ser bra ut, man får behålla Jarkko Pakisjärvi som blivit lagets hjärta under dessa år, man får även behålla 2 kompetenta spelare som Marcus Lundberg och Markus Huhta, lägg därtill att jag är nästan säker på att vi får se Mikael Österberg i AHC dressen även i vinter.

Bland nyförvärven ska det bli intressant att se både Björn Teräsniska och Marcus Waldehagen som jag inte vet så mycket mer om än att dom är talangfulla båda två.

Jonathan Lindroth som jag spelat med dom två senaste säsongerna i Falu IF vet jag kommer tillföra mycket energi,en skridskostark grovjobbare som säkerligen kommer få i hop en del poäng oxå.

Jarkko Oikarinen beskrivs som en extrem talang med fina händer som gjort en hel del poäng dom senaste åren i mestis, Jarkko är tänkt att bli en ledande spelare i vinter.

Urban Omark tycker jag kommentar är överflödig,bara ta en titt på hans statistik så förstår ni att detta är en kille som kommer leda laget och producera en hel del poäng.

Just nu finns det bara ett nyförvärv kvar och det är jag själv,alltid svårt att prata om sig själv.

Jag tror väl att jag kan vara med att tillföra en del erfarenhet trots att jag kanske inte spelat på den absoluta toppnivån men har ändå varit med några säsonger nu.
Har väl mina starka sidor i spelsinnet och att jag underordnar mig laget i första hand,sen har det rullat in en del mål i karriären, men målskytte ser jag mest som en färskvara.

På minuskontot har jag aggresiviten,rörligheten,skottet och närkampsspelet, är faktiskt en rent bedrövlig kampspelare trots min goda fysik, men just kampspel handlar mycket om tajming och balans.

Har väl förhoppningar om att få en hel del is men vet om att konkurransen är stenhård,så gäller att ge järnet och visa att man vill vara med på tåget, och hamnar man utanför laget gäller det att bita i hop och jobba ännu hårdare trots att det kan vara tufft.

Ser fram emot en framgångsrik säsong, där dom sista tillskotten till truppen lär komma just innan allettan,föreningens målsättning är att vara framme i en kvalserie även till våren och får vi allt att stämma så ser jag inga hinder till att vi är där, för när serien drar i gång med hemmamatch mot Kiruna den 19 september så kommer vi besitta en mycket kompetent och hungrig trupp.

Ska väl tilläggas att det är ett tufft år att ta steget upp då allsvenskan ska bantas med två lag,det innebär att endast ett lag tar sig upp från kvalserien.

Tippar oss som vinnare av div 1 A med tuff konkurrans av Kiruna,men vi tror på oss själva och ser oss själv som vinnare,allt annat vore tjänstefel.

Ser med stor förväntan fram emot säsongen som för min del börjar med lite hockeyskola i Haparanda den 4 Aug..

Tack för denna gång,framöver kommer det en hel del nya spännande reportage..


Kommentarer
Postat av: Tomas

Vart spelar Joakim Vikström nästa säsong?

2008-07-21 @ 16:35:31
Postat av: Jimmy

Ryktas till Linden,25 mål är godkänt =)

2008-07-21 @ 16:44:08
Postat av: Tomas

Jo, han måste gjort en riktigt bra säsong. Jag ser gärna att han kommer tillbaka till Björklöven inom kort. Tyckte att han var riktigt bra då jag såg honom i j-20 laget. Bra fart och bra teknik. Kul med en ny hockeyblogg föresten! /Tomas Umeå

2008-07-21 @ 18:58:08
Postat av: Jimmy

Det jag har hört så gjorde han en bra säsong,kanske 25 mål är lite missvisande om spelet i övrigt men alla lag behöver ju målskyttar..har funderat en del varför Björklöven gjort sig av med så många ändå tongivande spelare men inte kommit fram till nåt bra svar,har du mer på fötterna än vad jag har?

2008-07-21 @ 21:41:56
Postat av: Manne

Du har järnkoll på lagen som vanligt... Jimmy S mannen som vet allt som man bör veta om hockey plus en massa mer ;-).



Ska ha järnkoll på den här heta bloggen i vinter!



Må gott mannen

2008-07-21 @ 22:01:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0