Summering av Kalix UHC


Efter gårdagens genomgång av oss så är det i dag dax att sätta övriga lag under radarn, först ut blir bottenplacerade Kalix.
Det var ett Kalix som inför säsongen fick en fribiljett till spel i div 1 och genom det blev dom också rätt så nederlagstippade. Med tanke på att dom gick in i årets säsong med i stort sett samma trupp som dom hade under den senaste säsongen i div 2 så förstod man ganska snart att årets säsong skulle bli en jobbig historia, till exempel så ställde jag mig frågan om Kalix överhuvudtaget skulle få sig nån seger denna säsong.

Så att Kalix kunde gå in i denna säsong utan förväntningar är vi nog alla överrens om, ganska skönt slagläge då man inte har något att förlora utan bara allt att vinna. Hur har denna höst gått då för det unga Kalixlaget?

Man kan väl om man vill vara kritisk och säga att det gått som förväntat då dom ligger absolut sist och har många poäng upp till Clemensnäs, men om man säger att Kalix har varit en riktig slagpåse denna höst så ljuger man.
Visst att man har haft stora problem i en del matcher men mot lagen på undre halvan så har man verkligen bjudit upp till kamp genom sitt hårda jobb som dom lägger ner varje matchkväll.

Man har en krävande tränare i Petter Christoffersson som vet hur viktigt det är att träna ordentligt då han själv förmodligen är seriens bäst tränade även om man räknar in spelarna.
Vad jag har förstått så tränar Kalix rikitigt hårt även under säsongen och kommer genom det säkert stå riktigt bra rustade inför nästa säsong.
Dom har som lag mycket att lära i sitt spel vad det gäller detalj och taktik men det har man kompenserat upp med ett otroligt jobb och ett stort hjärta.

Man har i Johan Karlsson och Anders Vikman två stora ledare som verkligen burit det unga laget på sina axlar, svackor har väl även dessa killar haft under denna höst men det får man räkna med när man får dra ett stort lass som dom får göra.
Jag tycker väl även att Rickard Boudin har varit en av frontfigurerna då han är fadersgestalten i defensiven då han har en oerhört lång räckvidd och är trots sin storlek relativt spelskicklig.
Dom största problemen har man väl haft på målvaktssidan då dom båda målvakterna har kastat in en hel del enkla puckar emellanåt medans man i vissa matcher har spikat igen totalt. Det skapar en otrygghet i defensiven och jag tror att Kalix hade mått bra av att få in en rutinerad kille mellan stolparna som kan ta hand om dom unga och talangfulla målvakterna som dom förfogar över.
För att dom är talangfulla är det inget snack om men det är tufft att gå in i sin första säsong i div 1 hockeyn och veta att man är två unga killar som ska dela på ansvaret och det är nog just avsaknaden på rutin som gör att det vissa matcher ramlar in lite enkla puckar.
Nu vet vi ju alla att när jag skriver så här så kommer dom i nästa möte mot oss spika igen totalt, men det får jag väl ta då jag måste försöka vara så objektiv som jag bara kan i mina bedömningar.

I det stora hela så tycker jag att Kalix har överraskat positivt med sin frejdiga och hårt jobbande spelstil, kan man bara inför våren slipa en del på det taktiska så kan dom mycket väl ta sig upp någon placering i fortsättningsserien.
Om man ska sätta ett betyg så känns det som att 3,5 av 5 poäng är en vettig analys då dom överraskat spelmässigt men trots det tagit för få poäng. Rutinen lyser väl stundtals igenom då dom ofta tappar jämna matcher i slutet, men för att få rutin måste man få spela och träna på en hög nivå under en längre tid.

Då har Kalix satts under radarn denna kväll, i morgon är det dax för seriens största negativa överraskning Clemensnäs att granskas, kan förhoppningsvis bli en intressant läsning.

Over and Out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0