Rutiner/Traditioner!


Jag har under min karriär representerat en hel del klubbar och genom det har jag stött på en hel del otroliga människor, många av dom betyder än i dag mycket för mitt sociala liv.

Det har också gjort att jag skaffat mig en hel del kontakter och det har renderat i att många av mina vänner slår mig en signal när dom är sugna på att byta klubb. Det händer även att min agent hör av sig och undrar om jag vet några lediga spelare på marknaden, så ibland är nog jag mer agent åt han än vad han är åt mig.
Det har hänt att jag varit delaktig i några värvningar som har gjorts och det kan jag tycka är lite spännande. Går jag in och rekommenderar en spelare för en förening så sätter jag även mitt eget anseende på spel då det är lätt att jag får lite skit om spelaren inte håller måttet.

Som tur är så har alla spelare som jag hittills rekommenderat gjort bra ifrån sig, är nästan så att jag hoppas mer på att dom spelarna ska lyckas bra än att det själv ska gå bra för mig.

Men det var egentligen inte det jag skulle skriva om i dag utan mer om alla traditioner och rutiner som lag har gemensamt runt om i Sverige.
Tänkte här nedan skriva om några sådana som förmodligen finns i varenda a-lag i Sverige, det skiljer sig givetvis en aning mellan alla lag men principen är densamma.

"Två-nudd"

Vad är då detta tänker nog många av er? Detta sker alltid på off-ice uppvärmningen innan match och det brukar bli många heta och prestigefyllda dueller.
Det går till som så att man står i en stor ring och bollar en fotboll mellan varandra och det är max två tillslag som gäller, tar man tre tillslag så är man då ute. Även en dålig boll eller passivt spel kan göra att man åker ut men då brukar en "kluns" mellan dom inblandade avgöra vem som blir utslagen.
Så där håller man på tills man har en vinnare och sen kör man igen, ett härligt spel för sammanhållningen men någon vidare uppvärmning kanske det inte är.

Detta spel kan jag nästan lova att det finns i varenda lag, ta en tur förbi ishallen närmast er och se efter. Det brukar utföras cirka 80 minuter innan matchstart och det brukar höras på långt avstånd vart dom håller till.

Filmansvariga

Det brukar den yngsta eller dom yngsta få i uppdrag inför bussresorna och resultatet brukar oftast bli blandat. I vårt lag är det faktiskt en av dom äldre som är ansvarig men det är för att tjejen hans jobbar där vi hyr filmerna. Men kan meddela att trots att en av dom äldre har hand om detta så blir inte kvalitén bättre, skärpning Nicke Dahl!

Materialansvariga

När lagen åker på bortamatch så har materialförvaltarna en himla massa grejer som ska bäras ut och in ur bussen, tur då att dom kan få hjälp av några unga och starka killar. Det är alltså även här dom yngsta får ställa upp och bära lite grejer, inte mer än rätt då vi alla har varit unga och fått göra såna här saker.

Böteslista

Finns också i dom flesta lag då man inom gruppen skapar en lista för vilka regler och lagar som gäller när man är i omklädningsrum, på restaurang, på resor, på is osv.
Bryter man mot dom reglerna så blir man bestraffad med en överenskommen summa, kan vara allt från 50-500 kr.
Listar här nedan några punkter som finns på vår lista.

- Mössa på vid matsituationer 50 kr

- Glömd lagjacka och jeans till samlingar under matchdagen 50 kr per glömt plagg

- Tofflor kvarlämnade på golv efter träning 50 kr

- 10 min för snack med domaren 100 kr

- Avslagen klubba 500 kr

- Onödig 2 minuters utvisning 50 kr (bedöms av spelarrådet)

- Mobil som ringer under matchsamling 50 kr

Det var några av punkterna och i alla lag varierar givetvis punkter och summa. I Asplöven vet jag att dom iallafall under fjolåret hade böter för om man sket på toaletten i bussen eller om man lämnade kvar ränder i toalettstolen dom har i omklädningsrummet.
Det brukar dock finnas en del killar som är experter på att dra på sig böter, tror Johan Lindström är den som fått böta flest gånger i vårt lag.
Pengarna brukar användas till lite roliga lagaktiviteter efter säsongen, brukar bli en bra slant som man har att göra av med.

Finns säkert en hel del saker till som är rätt så lika í vilken klubb man än hamnar i som  till exempel fasta platser i bussen, samling två timmar innan match och att det finns någon kille som alltid ska gå ut först respektive sist till match.
Men dom punkterna som ni här fick sammanfattade för er är dom som är viktigast och är dom som jag med säkerhet vet att det sker i dom flesta klubbar.

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: Dahl

Vet att jag kanske inte alltid lyckats med film valen, skyller på att det kommit ut dåliga filmer! Tar ju alltid från nyheter eller topplistan..

Sen så blir jag förvånad att du har en åsikt i denna fråga då jag med 100% säkerhet vet att du antingen bloggar, skickar sms, pratar i telefon eller sover under bussresorna..och det har jag både vittnen och bildbevis på :)

Men visst jag ska skärpa mig..

2008-12-10 @ 21:27:41
Postat av: Christer S

Har ni sett Madagaskar 2, pingvinerna är otroliga...

2008-12-11 @ 09:10:42
Postat av: Kyrö

Går det inte att fixa så Herr Fredrik blir filmansvarig? Krävs dock att junisarna håller för ögonen ungefär hela tiden......

2008-12-11 @ 13:34:32
Postat av: ante

kan du inte skriva en ny sammanställning på poängligorna? :)

2008-12-11 @ 14:25:06
Postat av: Märta

Hej Jimmy! Det som jag gör för dig, kan väl du göra för mig ;) Länka till min blogg! Heta kyssar // Märta

2008-12-11 @ 20:21:00
URL: http://hetamarta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0