Dom som lyser upp ligan!


Jag fick en tanke i dag att ranka dom bästa av dom bästa i div 1 A, möjligtvis blir det en aning orättvist då jag inte sett vissa spelare mer än ett fåtal matcher.
Vi får se vad det blir utav detta men jag ska nu göra ett försök, så här kommer det.

Bästa Forwards:

Andreas Nyberg Kiruna IF                                    
Urban Omark Asplöven HC
Joni Lindlöf Asplöven HC
Daniel Olofsson Piteå 

Utmanare:                                                                                                                                                                             

Joel Törmä Kiruna IF
Joel Fredriksson Kiruna IF
Marcus Waldehagen Asplöven HC
Juhamatti Yli-Junnila Asplöven HC
Jimmy Vågstedt Boden HF
Anders Vikman Kalix UHC

Kommentar:

Som ni ser har jag svårt för att välja ut ett fåtal utan väljer dom fyra jag valde för att dom är själva ryggraden i sina klubbar.
Om vi ser till Andreas Nyberg så gör han sina medspelare bättre och alla som får äran att spela med Andreas gör oftast många poäng.
Samarbetet mellan Urban Omark/ Joni Lindlöf fungerar helt exemplariskt då Urban serverar passningar som Joni förvaltar, ett spelgeni och en målskytt med pondus kan man kort sammafatta dom som.
Daniel Olofsson behöver jag väl inte ens kommentera då han spelat ett antal elitseriematcher med Luleå denna säsong och även där gör han han en del poäng trots begränsad istid.

Vad ska jag säga om alla utmanare då. Firma Joel/Joel måste bara finnas med på en sån här lista då dom år efter år producerar mängder med poäng. Om man ser till Joel Törmä så gör han betydligt fler poäng än man kan förvänta sig då det är han som står för det riktiga grovjobbet i sin formation.
Marcus Waldehagen fortsätter på det han började med i Trångsund under fjolåret, att ösa in poäng alltså.
Juhamatti Yli-Junnila tar jag med på hörsägen och på att han börjat producera redan från start medans Jimmy Vågstedt är den bästa forwarden om man bortser från topp tre lagen.
Jag hade annars kunnat lyfta med mängder av forwards från Asplöven, Piteå och Kiruna men samtidigt så har Jimmy Vågstedt stått för fjorton mål i en klubb som inte alls är jämförbar med dom tre stora.
Anders Vikman har efter en otroligt bra start svalnat betänkligt men han är ändå härförare och spelgeni i det unga Kalix gänget så Anders vill jag inte heller vara utan på denna lista.

Bästa Backar:

Stanislav Kall Asplöven HC
Mikko Purontakanen Asplöven HC
Niklas Strandberg Piteå HC

Utmanare:

Oscar Molin Kiuna IF
Dan Eriksson Kiruna IF
Ville Vikeväinen Asplöven HC

Kommentar:

Niklas Strandberg har haft en magnifik säsong i moderklubben där han producerat en hel del poäng och även varit lagets hjärta i defensiven. Han är otroligt bra på att läsa spelet och har ett fantastiskt skott som han flitigt använder. Stanislav Kall är ligans bästa offensiva back då han gärna följer med i anfallen och mer än gärna skjuter ett av sina stenhårda slagskott. Han är liksom Niklas Strandberg otroligt vass i powerplay och gör mängder med poäng.
Mikko Purontakanen är ligans bästa defensiva back med sitt lugn och sin långa räckvidd, omöjlig att gå förbi. Han har en imponerande +/- statistik då han just nu står på +26.

Utmanarna är även dom skickliga backar då Oscar Molin fått mycket förtroende som han förvaltat på rätt sätt, skridskostark och spelskicklig som få. Dan Eriksson gjorde under fjolåret mängder med poäng och det är väl något som han inte levt upp till än. Dan har fått koncentrera sig mer på defensiven i år och den sköter han exemplariskt, inte roligt att som forward ha en jagandes Dan Eriksson i ryggen kan jag lova.
Ville Vikeväinen är en riktig allroundback som både är spelskicklig och hård som få i kroppen, samtidigt som han gillar att vårda pucken så gillar han även att smälla på en motståndare rejält.

Bästa Målvakter:

Timo Lindström Asplöven HC
Fredrik Alcén Kiruna IF
Marcus Ottosson Piteå HC
Jimmy Lundberg Lycksele SK

Kommentar:

Dom tre stora lagen har alla tre väldigt duktiga målvakter med bra meriter på meritlistan. Timo Lindström har väl ännu inte satts på prov riktigt då laget spelat väldigt stabilt. Marcus Ottosson visade i Asplöven i fjol vilken duktig målvakt han är och dom få matcher han stått i år tyder inte på att formen försämrats trots en del skador under hösten.
Fredrik Alcèn har fått en del skit i media av sin tränare men det är inget som jag tar åt mig av i alla fall då jag tycker Fredrik är väldigt stabil och man ser vilken bra utbildning han har fått. Man kanske väntar på det där riktiga genombrottet för Fredriks del, kanske kommer det i allettan?
Jimmy Lundberg har hittills gjort en fantastisk säsong då han räddat kvar oss i matcher som vi egentligen aldrig varit inne i, får mängder utav skott i varje match vilket innebär att det vissa matcher trillar in en hel del puckar.
Kanske har Jimmy varit bästa målvakt så här långt i serien men är samtidigt svårt att bedöma då det är helt skila världar att vakta målet i Asplöven gentemot Lycksele.

Årets Överraskningar:

Jimmy Vågstedt Boden HF
Johan Karlsson Kalix UHC
Marcus Waldehagen Asplöven HC
Joel Asp Kiruna IF
Peter Rundblad Lycksele SK
Mattias Ottosson Lycksele SK
Anton Lundberg Piteå HC
Oscar Molin Kiruna IF

Kommentar:

Jimmy Vågstedt har hittills gjort 14 baljor, vem hade trott det? Inte jag iallafall då jag inför denna säsong inte hade en aning om vem han var men jag kan lova att jag nu vet mycket väl vem Jimmy Vågstedt är.
Johan Karlsson har väl alltid varit en spelare av god div 1 klass men trodde inte att han hade kapacitet att leda ett lag men Johan har visat att han mycket väl klarar av det ansvaret då han dom senaste omgångarna öst in mål.
Marcus Waldehagen var ett osäkert kort då han innan fjolårssuccén i Trångsund inte alls hade mäktat med mycket poäng. Marcus har dock fortsatt på den inslagna vägen och producerat mängder med poäng i ett stjärnfyllt Asplöven. Joel Asp hade en tung säsong i fjol men har inlett denna säsong på ett strålande sätt, kul för Joel då det finns otroligt stor kapacitet i den stora kroppen.
Peter Rundblad och Mattias Ottosson har i år visat upp ett frejdigt backspel då båda gillar att följa med i offensiven, det har straffat sig i rätt så många baklängesmål men det har samtidigt renderat i många mål framåt.
Båda ligger kring noll i +/- och det är en bra siffra i ett lag av vår kaliber, dessutom har dessa herrar skrapat ihop en hel del poäng till sina individuella konton.
Anton Lundberg är också en spelare som jag inte hade en aning om vem han var inför denna säsong men även han har producerat mängder med poäng och måste genom det med på denna lista.  Oscar Molin som under fjolåret i Asplöven stundtals var bänkad har verkligen fått en skjuts uppåt i karriären efter flytten till Kiruna. Får mycket förtroende och spelar i seriens hetaste femma, spelskicklig och skridskostark. Dessa killar är för mig överraskningar medans säkert många av er läsare redan haft bra koll på dessa spelare. Eftersom jag spelat i södra Sverige dom senaste åren så har jag inte alltför god koll på spelarna uppe i norr.

Bästa Snipers:

Joel Fredriksson Kiruna IF
Jimmy Vågstedt Boden HF
Joni Lindlöf Asplöven HC
Marcus Lundberg Asplöven HC

Kommentar:

Joel Fredriksson öser som vanligt in en hel del mål och det tack vare sitt snabba och tajmade skott. Jimmy Vågstedts fjorton mål imponerar, vet inte hur många han pillat in i matcherna mot oss, vet bara att det är många. Han verkar vara en kille som är på rätt plats vid rätt tillfälle, näsa för mål även kallat.
Joni Lindlöf är grym framför motståndarmålet med sin tyngd och sin beslutsamhet, där kan man snacka om att han är på kontoret.
Marcus Lundberg har seriens bästa och hårdaste skott och det enda han behöver är en puck att skjuta på när han står i slottet för det blir mål varje gång.

Slutkommentar:

Det som kändes kul på förhand blev inte fullt lika kul då det uppstod en hel del problem i min bedömning under resans gång. Det finns så otroligt många spelare som jag vill ha med men fick till slut sätta stopp på mig själv då det redan på forwardssidan började dra i väg.
Men jag stannar här och hoppas att jag inte får allför många betska kommentarer om spelare jag glömt, för att jag glömt duktiga spelare är jag helt säker på.

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: jsj

bästa båsöppnare?

2008-12-01 @ 21:26:22
Postat av: Jimmy

jsj: En fulltränad Dan Mogemark är bästa båsöppnare i konkurrans med Marcus Ernlund Piteå..

2008-12-01 @ 21:59:55
Postat av: Tomas Holmström

Han heter väl ändå Markus Ottosson? =) Annars bra skrivet!

2008-12-01 @ 23:12:47
Postat av: Jimmy

Tomas Holmström:



Hur många ggr man än läser igenom en text så blir det ändå nåt fel någonstans..

Tack för att du nämnde felet, ändrat nu =)

2008-12-02 @ 08:17:34
Postat av: 2

"egentligen" har man ju plus i statistiken, men det verkar vara svårt för statistikarna att hitta rätt nummer :)

2008-12-03 @ 10:01:40
Postat av: XXL

Johan Karlsson bör väl också nämnas på din sniperlista?



ett tips; gör en lista för bästa brunkare också, det är ju dem som ska ha rubrikerna ;)

2008-12-03 @ 17:39:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0